Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
sovepose
#17811 04/12/2005 4:56 PM
onae Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

er på utkikk etter ny vinterpose. skal brukes i snøhule osv. noen som har tips??hvilken foring er best?

Vinterstid
onae #17812 05/12/2005 1:29 AM
Entusiast
Entusiast

Bruker jeg en vanlig 3-sessongers (Helsport Alta) sovepose med Camel Trophy "ytterpose". Jeg synes det funker bra, men har ikke prøvd det kaldere enn -15.

...
onae #17813 05/12/2005 1:43 AM
K-K Offline
Medlem
Medlem

kjøpte meg nettopp dunpose til halv pris på bratt.no. Bør funke bra som vinterpose!

pose
onae #17814 05/12/2005 10:36 PM
onae Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

var inne og så på bratt.no er max -15 på de da. trenger noe som tåler litt mer da jeg er en frysepinn av en annen verden. noen som har erfaring med helsport. ser at de er forholdsvis rimelige

helsport jotunheimen
onae #17815 06/12/2005 4:21 PM
Fersking
Fersking

har selv denne og er fornøyd med den. den har en komfortemp. på -25, ekstrem på -35, fåes i 3 lengder og kostet bare 1500 på obs sport. har ikke så mye peil på foring av posene, men hvis du ikke er vektfreak trenger du nok ikke dunpose.

.:DuN:.
onae #17816 06/12/2005 4:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Gå for dun! Ajunilak taiga på xxl: 2249 kr! Kjempepris, lav vekt(1540 gram), og -20 grader komforttemperatur!Den skal jeg kjøpe snart......du får også komplett pakke med taiga-posen, bamse extrem-underlag (15mm), og grevling yttertrekk for 2999kr. DET er et kongekjøp det!!!

Lykke til!

xxl
onae #17817 06/12/2005 11:37 PM
onae Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

fant ikke det tilbudet på nett....

bratt
onae #17818 07/12/2005 8:35 AM
Fersking
Fersking

Bratt.no har dunposer på salg til 40 %. Ser bra ut!

grevlinger, bamser og annet isolasjonsmateriale...
onae #17819 07/12/2005 10:55 AM
Medlem
Medlem

....bamse er et tykt isoporunderlag. Jeg ville nok gått for et oppblåsbart ett av god kvalitet i stedet. Det løfter deg opp fra snøen og isolerer bedre.En annen ting, grevlinger er fine de, men pass på, det blir ofte kondens mellom soveposen og grevlingen, og jeg tipper at dunsoveposen blir mektig gretten når det blir vått nok. Når det er grisekaldt trenger man ikke grevling uansett, for man blir ikke noe særlig våt. Er man i snøhule blir man derimot lett våt, men der er det ikke så kaldt.Det beste med grevling er vel at den holder soveposen fri for møkk, mat og annet man søler på soveposen ved aktiv bruk. For man vil IKKE vaske soveposen, da blir den supergretten og isolerer dårligere.

Jeg vil anbefale å snakke med folk i butikker som Oslo Sportslager og Skandinavisk Høyfjellsutstyr. De har egne, og antakeligvis dyrt kjøpte erfaringer, og har som regel tusen ganger mere peiling enn betjeningen på den lokale XXL´en.

Og hvis du er av den frosne typen, les deg klok. Det finnes mange tips og sannheter om overnatting ute om vinteren. F.eks. ikke ha på deg for mye klær i soveposen, bruk ull, spis riktig blanding av fett og karbohydrater, isolér med granbar(under liggeunderlaget) osv.....

Ikke helt enig der....
onae #17820 07/12/2005 2:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

1. Jeg synes uten tvil at ikkeoppblåsbare liggeunderlag isolerer mye bedre enn oppblåsbare versjoner...iallefall om vinteren! Du sparer ikke mye vekt på et oppblåsbart eksemplar heller...

2. Å si at betjening på xxl ikke har peil er bare bambus, vedder på at du aldri har vært inne på en xxl-butikk før.....Når du henviser til den lokale xxl-butikken, skjønner jeg du ikke har peil...det finnes jo bare seks butikker i hele norge.

Jeg vet at grevling kan være overkill på vinterturer, men max kjekt på sommer-og høstturer. Iallefall til et slikt kongetilbud(ta en kikk på din nærmeste xxl-butikk, hvor langt unna den enn er, tilbudet finnes iallefall i butikken på lade, trondheim). Grevling har i tillegg et pustende stoff på oversiden....

Nyere dunposer tåler en god del fukt, i tillegg til den vanvittige lave vekten man får...

Jeg er helt enig i den påstanden om at man kan lese seg til mye nødvendig som funker godt på tur. Håper du finner du vil ha!

nei vel...
onae #17821 07/12/2005 4:00 PM
Medlem
Medlem

1. Isolasjonsevnen avhenger av hvor langt unna man kommer varme(eller kulde)kilden, og om luften mellom deg og kilden får sirkulert. Et riktig laget oppblåsbart liggeunderlag som er tykkere enn et bamseunderlag(de fleste) vil derfor isolere bedre. Dette er fysikk, så hva man synes er egentlig ikke særlig relevant.

2. Jeg har vært inne i en XXL-butikk. Folk på XXL har peiling, men siden de fører veldig mye rart, er de nødt til å ha peiling på alt, og da er det ikke alltid de har spisskompetanse på det du leter etter. Det vet jeg de har på butikker med spesialavdelinger for f.eks. soveposer, liggeunderlag osv. Det samme poenget gjelder alle kjeder som fører "litt av alt".

Hvis du leser innelgget mitt ser du at jeg synes grevling er bra på sommer- og høstturer, men ikke egner seg like godt om vinteren. Så der er vi kanskje enige.Har forresten sovet ute flere ganger i året(også om vinteren) siden jeg var ca ti år gammel, så jeg føler meg ganske sikker i min sak på at kondens i grevling er et problem.

kjeften, dårks lal
onae #17822 08/12/2005 1:56 PM
Fersking
Fersking

tyin arctic å et opplåsbart og et vanli liggeunnerlag. e d no å maaaase om? den så fryse minst har mest rett..eg fryse jæli lite. eller av å t fryse eg..når eg havne utenfor liggeunderlage.. inni posen har eg meg en sånn tynn innerpose, og utpå så slenge eg av å t en fillete grevling..men me går sjelden mer enn ca 20 meter fra bilen fårr å sleng opp lavvon. d så e kult me grevling e at d blir faen så vått inni..

slumløsningen e å ha grevlingen inni posen..da blir d svett å fint..d e pes å stå opp da, for d blir skittkalt

MEGET god pose
onae #17823 13/01/2006 10:13 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har en Ajungilak Mammut sovepose. Ekstremtemp. på -15, men har ligget ute i den i over -20 og det gikk kjempefint. Veldig god pose som tar liten plass i sekken, vet dessverre ikke pris på den, men de har den sikker på XXL.

bade-magnus:)

Liggeunderlag
onae #17824 13/01/2006 11:58 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har akkurat lest boken til Lars Monsen, han mener at selvoppblåbare liggeunderlag funker dårlig. Grunnen er at lufta inne i liggeunderlaget blir svært kald, tykkelsen vil nok ikke hjelpe deg her!

Det varmeste skal visstnok være reinskinn...

uten tvil..
onae #17825 14/01/2006 12:03 AM
Fersking
Fersking

Ville uten tvil satset på Tyin Arctic, Ajungilak Mammut sin godpose for vinterbruk. Har brukt denne mange år selv, og forsvaret bruker denne, tåler en støyt. Det eneste liggeunderlaget man kan stole 100% på er et som ikke trengs å blåses opp. Ligget mye i telt, og testet tre forskjellige modeller med luft, alle er nå ødelagt, gå for Bamse (nok en gang forsvarets valg) Grevling er "nogo", blir MYE kondens mellom lagene. Trenger ikke noe ekstra isolasjon utenpå tyin arctic. Ligget 4 døgn nedgravd i hule med det ovennevte utstyret. smile

Re: sovepose
onae #17826 14/01/2006 7:47 AM
Entusiast
Entusiast

Og siden forsvaret bruker det er det best? Med slik tung argumentasjon er det vanskelig å fortsette, men jeg prøver:

Kjøp to poser (2 små), eller en liten en som du putter i din gamle. Da slipper du å dra med deg 600kg med hullfiber om sommeren. I en snøhule skal det gjerne ikke bli så mye mindre (her kan noen argumentere med at "en gang... 30kalde bla bla", men har du 30blå i hulen kan du ikke grave!) enn null grader, så behovet for en psycho ekstrem pose er minimalt.

Selv har jeg Ajungilak Kompakt vinter og ajungilak kompakt summer, et bamse liggeunderlag og termarest sin luksusmatte.

Komfort turer: Alt sammenHarde teltturer om vinteren: begge soveposene og termarestenbåltur i skauen: bamse og vinterposenstryn: termarest og sommerposen

Jeg kan nevne en del andre eksempler og, poenget er at dette er vanntett! Uansett temperatur og underlag har du noe som fungerer optimalt.

.
onae #17827 14/01/2006 4:58 PM
Fersking
Fersking

ja:)

fysikk... hmmmm
onae #17828 14/01/2006 8:56 PM
Fersking
Fersking

Ser at en viser til fysikk for å forklare at oppblåsbart liggeunderlag er best uansett.... nja. Min erfaring er at slike underlag er best om du skal ligge på gulvet inne og ingen andre plasser. De punkterer ved hard bruk, uansett fabrikat. Er oftest tyngre, og isolerer dårligere. Nøkkelen til god isolasjon er ikke luft, men stillestående luft. Det er en grunn til at en stapper glava i veggene. Det finnes oppblåsbare liggeunderlag med dun inne i, kanskje en god løsning hvis de ikke punkterer. Det kommer helt sikkert oppblåsbare liggeunderlag som er bedre enn alt annet, men de er ikke på markedet enda (påstand, jeg har selvsagt ikke prøvd alle). Men det er vanskelig å konstruere et liggeunderlag hvor luften står stille samtidig som en skal ha muligheten til å pumpe opp og slippe ut luften. Siden du er så stø på fysikken el jefe så ligger vel du på en vanlig luftmadrass, de er jo feite som f og vil etter ditt utsagn slå alt annet. De som har prøvd vet at luftmadrass er kald som ffff... Er forresten enig i at grevling skaper kondens. Grei å holde soveposen rein med. Unødvendig i telt (med lufting)... men fin i en litt fuktig snøhule.

.. og sovepose
onae #17829 14/01/2006 9:05 PM
Fersking
Fersking

bestemmes av bruken. skal du ei veke i snøhole utan backup av ei hytte te å tørke posen i ville eg ha teke ein kunstfiberpose. ellers gjeng eg for combo av 2 dunposar. eg har ein 600 gr utan glidlås hagløfs dunpose som eg hakkar tenner i godt utover hausten. på vinteren dreg eg ein varmare dunpose utanpå.skal også falle for freistnaden te å sitera Monsen, "det er ingen brukande posar under 2500 gr...." er sikkert ein del fornuft i det

Takk,
onae #17830 15/01/2006 10:29 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

tusen takk!! Endelig noen som tenker det samme som meg ang. oppblåsbare liggeunderlag. Det var godt å høre....

1500?
onae #17831 13/02/2006 1:17 PM
onae Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

en her som skriver at han har funnet helsport jotuheimen til 1500 på obs. har de fortsatt det tilbudet? ringt til bla xxl, men de er utsolgt og tok 1799 for den. noen som vet om butikker eller nettsteder som har tilbud på den for tiden?

Følger opp luftmadrasser!
onae #17832 13/02/2006 2:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

èn ting er at de går istykker og veier plenty - en annen ting er at når man blåser luft i de blir det med masse "damp", som når det fryser til is gjerne ødelegger ventilen. Bruker to liggeunder lag jeg. Det er fint på vinteren - og hvis man virkelig vil kose seg er det intet som slår reinskinn. Bare du skjønner å legge det rett vei da.

Ekstremt eller komfortabelt?
onae #17833 13/02/2006 3:35 PM
Fersking
Fersking

Flere har over omtalt ekstremtemp og komfort -temp.

Tenkte bare jeg skulle understreke at det i realiteten faktisk er verdt å legge merke til forskjellen mellom disse to temperaturene.

Enkelte produsenter rangerer også disse grensene forskjellig mellom kvinner og menn, men noe varmere "kuldeaksept" hos kvinner. Nå er du ikke "ei jente" om du er en frysepinn, men bare husk og tenke på dette også i valget ditt.

De som er mer erfarne enn meg vet sikkert dette, men forhåpentligvis blir det ikke minus 30 grader inne i ei snøhule? Har liksom hørt at den holder tempen varmere enn "ute" om en bygger den skikkelig?

Og til tross for at liggeunderlag -diskusjonen nesten tar religiøse vendinger her inne, så er det ikke å komme unna at et dårlig / ?dys?funksjonelt liggeunderlag kan ødelegge effekten til en "varm" sovepose (til og med på sommeren), mens et varmt underlag er verdt sin vekt i gull.

Det kan også være greit å tenke litt på liggeunderlagets bredde og vekt. Sjøl er jeg aldri på så ekstreme turer at jeg ikke tillater meg et breit liggeunderlag som jeg kan bevege meg litt på uten å komme i kontakt med snøen.....

Reinskinn (i alle fall til overkroppen), evt. kombinert med å tre beina inni sekken har blitt ei luksus-oppskrift for meg: varmt, tørt, plasseffektivt i teltet ?

Lykke til!

Sovepose
onae #17834 13/02/2006 5:13 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har North Face Solar Flare Endurance og er kjempefornøyd. Det er en dunpose med komforttemp. på -29 grader.. Eneste minuset med posen er at den har en veldig stiv pris her i Norge.

Så kommer spørsmålet.. Hvilken foring: Skal du overnatte på plasser der det er fare for fuktighet ville jeg anbefale en syntetpose som f. eks Helsport Jotunheimen.. Syntetiske poser varmer mer enn dun når de er fuktige. Hvis du er mye på tur i Vestlandske fjell ville jeg såklart ta en syntetpose..

Dun funker bra på tørre statiske steder og for folk som er vektfreaker..

Liggeunderlag: Et oppblåsbart og et celleplast..Hvis du har sett at det er glasert snø under liggeunderlaget ditt når du våkner betyr det at du mister for mye varme nedover. Her må det bygges på! Jeg ville lagt et Thermarest Rigderest underlag først for så å legge et oppblåsbart på toppen.. Dette veier heller ikke mye..

Har blitt anbefalt dette av Hvitserkfolk som har testet det på begge polene! så da holder det vel...

raudefjorden
onae #17835 23/02/2006 11:11 PM
onae Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

har nå fått et tilbud på denne nye posen til helsport. det er etterfølgeren til jotunheimen og er blandingsfyll-

siden den ikke er i salg enda finner jeg ingen tester eller lignende.

noen som har kjennskap til den?

liggeunderlag
onae #17836 23/02/2006 11:49 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Finnes et oppblåsbart liggeunderlag med dun i.. De har det på Platou, husker ikke hva produsent det er.. Men skal være sinnsykt bra! Ellers vil jeg si at erfaringsmessig holder ikke vanlig oppblåsbare liggeunderlag mål når du ligger på snø, ikke alene i hvert fall..

Blir dunposen din våt, har du et KJEMPE problem! Hvorfor? Tørketiden er LAAANG.. Og legger du er jerven/damppose/grevling/whatever utenpå dunposen din, hva får du? Jo kondens, og det = fuktig pose!! Fuktige dunposer mister isolasjonsevnen..

raudefjorden
onae #17837 24/02/2006 10:19 AM
onae Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

noen som har kjennskap til denne posen?'den ligger på butikken og venter på meg. men jeg vet lite om den

Sovepose
onae #17838 04/03/2006 10:30 PM
Fersking
Fersking

Tyin vinter holder i massevis til snøhule. De selger den på sportlageret til 1200 nå. Tyin artic blir veldig varm. Men skal du ligge ute på vinter uten telt eller snøhule kan den passe bra. Når det gjelder liggeunderlag, så er jeg enig med noen her, ikke kjøp oppblåsbart. Utrolig lett å lage hull på. Jeg sverger til det gode gamle liggeunderlaget fra Ajungilak.Lykke til!

det ble raudefjorden
onae #17839 05/03/2006 9:57 AM
onae Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

pose, brukte den på tur nå i uken, hadde rundt 20 minus i telt og posen fungerte bra. problemet var heller liggeunderlag. brukte et vanlig/billig underlag og et ridgerest. var kald på ryggen de kaldeste nettene. hadde vært genialt med en rudolf, men vanskelig å få de billig i byene

Problem med liggeunderlag..
onae #17840 05/03/2006 1:14 PM
Entusiast
Entusiast

Sjekk ut Thermarest Expedition og Thermarest Ridgerest på Sportsnett.no.. Det skal jeg love deg funker "onae":o)

sovepose
onae #17841 10/03/2006 12:49 AM
Fersking
Fersking

vil anbefale du som sku ha ny pøs å ta kontakt med kårvatn fjellutstyr. Kjøpte dunpose der nå nylig. Skal ikke blande meg inn i debatten angåande dun vs holofilpøser, men kan si at dersom du er nøye med å holda ein passande temperatur i telt eller i korleis du legger det opp med klede og liggeunderlag så er dun absolutt å anbefale. Self har det det problemet at det blir heilt ubrukelig dersom det kjem fuktighet til. Men så er det jo i tillegg superlett! Dette er faktisk litt viktig å tenke på når du kjøper pøs.

...
onae #17842 10/03/2006 1:41 AM
Entusiast
Entusiast

skaffa meg en av soveposene til forsvaret billig via røde kors.. Den er vertfall varm og god! Og om du er i kontakt med røde kors hjelpekorps i nærheten av deg, kan du sikkert få tak i en billig..

rød farge på
onae #17843 10/03/2006 1:56 AM
Fersking
Fersking

gjesteboka når det har kommet nye innlegg, akkurat som innboksen

Ajungilak Mammut Tyin Vinter
onae #17844 10/03/2006 3:27 PM
Medlem
Medlem

Selges for 999,- nå, men jeg husker så klart ikke hvor.Komfortemp -20'C, burde sikkert holde for de fleste.

Sto i Aftenposten, så det var sikkert på XXL eller Sportslageret eller noe...

OPPBLÅSBART
onae #17845 10/03/2006 9:27 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Du kan ha med deg hva du måtte ønske av utstyr på vintertur. Det eneste som virkelig er viktig er at du har med deg et bra liggeunderlag og en bra sovepose. Sov ute i 27 minus forrige helg... Det var søkke kaldt helt til jeg sank ned i soveposen. Jeg sluknet før jeg visste ordet av det. Natten etter var det "bare" 15. Jeg sovnet da også før jeg fikk tenkt meg så mye om. Våknet kl 0600 av at jeg frøs... oopps hadde visst glemt å lukke glidelåsen.. hele veien ned....:;O)

Når det er sagt har jeg en Ajungilak Mammut Goose Bay Arctic. Har brukt den i 10 pluss og i 30 minus. Fordelen med dun er at det regulerer tempen mer enn vanlig pose. I tillegg bruker jeg silkepose inni for temp.regulering sommer som vinter. Men det er liggeunderlaget som er tingen; Jeg er enig i at oppblåsbart ikke holder, i de fleste tilfeller. Første natten er det kanskje ok, men når du har rullet det sammen og vært uheldig med fukt på ventilen, er løpet kjørt for neste natt. BORTSETT FRA; sportslageret, og muligens andre, selger exped liggeunderlag, som faktisk kan skilte med innhold av dun, og oppblåsing via trekket, som medfører null fuktighet inn i dun/ventil. Spesifikasjonene viser til en komf.temp på hele 40 kalde, desverre er prisen stiv, 1800 kroner.

se www.godturprodukter(prisgaranti) eller www.sportslageret.no

Nanok
onae #17846 21/03/2006 7:17 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Noen som har erfaring med dunsoveposene til Nanok?

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå