Godt å høre det er flere! Jeg elsker å være ute, men sliter mer og mer med at jeg fryser på tur. Hjelper ikke akkurat at jeg har forfryst to tær på tidligere turer... Sliter også med rumpe og lår, men får avhjelpet det en del med gode ullbukser og god sovepose. Sjekk ut ullboxerene til Houdini. De er skapt for jenter og er utrolig gode. De er et must på alle mine turer. I tillegg har jeg kjøpt en sovepose fra www.isbjorn.no hvor de har sydd soveposen spesielt til meg. Det er ekstra isolering rundt ... kremt... hofteregionen og den er kun 170 cm lang. Godt liggeunderlag hjelper også!
I nødtilfeller har jeg smurt på bjørnefett når det har vært som verst (særlig på ekspedisjoner på Svalbard) og det fungerer veldig bra. Jeg har KUN brukt dette på tærne, og kan se for meg at det blir LITT klissete å bruke det på lår/rumpe! Hehe! Men er man desperat...
Var på telt i to netter nå i helgen (og fikk 1 meter snø i løpet av turen) og jeg frøs faktisk mindre enn jeg trodde. I løpet av turen fikk jeg også et tips som er verdt å ta med seg. Jeg pakker nemlig på meg på overkroppen, men er ikke like flink på føttene (har ekstra boxer, men har kun 1 stilongs fra lårene til leggene). Dersom man pakker på seg en ekstra stilongs, kan dette føre til at man blir varmere over hele kroppen! Og kanskje droppe ei av ulltrøyene på overkroppen, slik at man unngår å svette (for så å bli kald)...
Håper du finner ut av dette... Er jo ikke særlig hyggelig å fryse på tur!
Lykke til! Jeg krysser fingrene for flotte vinterturer :grin