Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Råd om jakke
#17100 15/12/2008 12:55 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 26
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 26

Hei folkens!

Skal kjøpe meg ny jakke, og er i den forbindelse ute etter noen råd.Jakka skal brukes i skibakken, på topptur, og når det generelt er ruskete vær ute.

Sitter i dag med gore-tex jakke fra Berghaus som jeg sikkert har hatt i 10-12 år. Den har holdt mål veldig lenge, men nå er både glidelåser og taping i dårlig stand. Derfor tror jeg nok den blir pensjonist snart.

Hører gjerne om hva slags erfaringer dere har med forskjellige typer membraner, og til hvilket bruk de forskjellige anbefales.

Er det forresten noen som kjenner til merket "AlpinePro"??Er ikke mest bevandret i de forskjellige merkene, men det høres helt ukjent ut for meg. Surfet innom en nettbutikk her forleden, og så at merket skulle komme for salg etterhvert.


Re: Råd om jakke
OlleBolle #17101 15/12/2008 1:03 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 176
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 176

Om du er av typen som klarer og beholde en jakke i 12 sammenhengende år. Så går du helt klart for enten denne Sweet Supernaut eller Norrøna Lofoten GTX. Begge er basert på 3lags pro shell gore tex og er det beste som er og oppdrive.

Du får ikke engang vann gjennom noen av disse jakkene med tvang.


Re: Råd om jakke
OlleBolle #17102 15/12/2008 3:36 AM
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 77
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 77

Sitat toth:Du får ikke engang vann gjennom noen av disse jakkene med tvang.

I så fall er de jo ikke brukende i det hele tatt. Man vil jo helst at mest mulig svette og vanndamp skal fordampe gjennom jakka.:cool

Det finnes mange gode merker, Sweet og Norrøna er sikre valg. Arcteryx er minst like bra, har livstidsgaranti og mindre moteprega farger.


Re: Råd om jakke
OlleBolle #17103 15/12/2008 4:50 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 48
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 48

Hei du!!

Har du tenkt deg en maks pris på jakken??Kan i hvertfall anbefale Arcteryx Alpha sv!! Den er laget i 3 lags pro shell gore tex, beste gore tex membranen som er på markedet nå. Puster veldi, veldi bra i forhold til mange andre jakker. Den fungerer utmerket til omtrent all bruk. Ski, fjellturer, klatring, u name it!!:) Veldig bra frontglidlås , den er uten gummi belegget som finns på mange skall jakker, som ofte har lett for å flise seg opp:frown Den er også grovere enn de fleste glidlåser dette for å unngå at glidlåsen skal fryse/ise. Suveren hette, gode stramme muligheter, glimrende til bruk med hjelm!!! Mange gode detaljer, suveren passform/snitt! Det eneste som trekker ned er at det ikke er snøskjørt på den. Den har vunnet flere tester!!! Du kan lese mer om den på arcteryx.com. Eller bare google den så finner du mange flere og bedre "anmeldelser/forklaringer" av jakka!!Dette er, uten tvil, den råeste og beste jakka jeg har hatt:grin!!! Men men dette er bare min mening... Det finns heldigvis mange veldig gode alternativer der ute:)!! Lykke til med valget:)

2008/2009 modellen koster vel rundt 5600 kr her i Norge, men jeg fikk kjøpt den på ebay for 3000 kr. Absolutt vært pengene:grin!!!


Re: Råd om jakke
OlleBolle #17104 15/12/2008 5:18 AM
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 77
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 77

Sitat Maaloy:Den er også grovere enn de fleste glidlåser dette for å unngå at glidlåsen skal fryse/ise. Suveren hette, gode stramme muligheter, glimrende til bruk med hjelm!!! Mange gode detaljer, suveren passform/snitt! Det eneste som trekker ned er at det ikke er snøskjørt på den.

Stinger er ganske lik Alpha SV, men har snøskjørt og hetta kan legges inn i kragen. Sidewinder SV (kanskje den råeste av de rå) har snøskjørt og vanlig hette, men "tynnere" glidelås som går opp på siden. Sidewinder AR har snøskjørt, hette som kan legges inn i kragen og glidelås som går opp på siden. Sistnevnte ble mitt valg pga at jeg vil ha en hette jeg kan folde vekk, og jeg er så langt positivt overrasket. 2800kr ble prisen fra USA:)


Re: Råd om jakke
OlleBolle #17105 19/12/2008 7:15 PM
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 77
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 77

Hei igjen!Var innom Anton tidligere i uka, og da la jeg merke til Stingray.Leste litt om den på nett, og den får bare positive tilbakemeldinger. Stoffet er mye mykere og lunere enn proshell-variantene. Den har skikkelig hette, snøskjørt osv, alt man trenger i bakken.Skal jakka brukes primært i bakken og byen så ville denne vært mitt førstevalg. Dersom topptur og annen fysisk aktivitet som produserer mye svette og varme, så ville jeg gått for Sidewinder. Fargen Copper er dessuten utrolig flott:

http://www.backcountry.com/store/AR....html?avad=397_3676_df_8775_66%7E1578189


 
 
VEL.....
OlleBolle #17106 20/12/2008 12:52 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 169
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 169

Prøver helst å passe meg for hva jeg sier i dette forumet for ikke å skapet unødvendige diskusjoner, men hvis du er ute etter jakke som holder i mange år så bør vel ikke sweet vurderes.

klærene er fine og se på og har masse fancy detaljer å løsninger, men holdbart det er sweet ikke!

ta en titt på ei teryx jakke og en sweet jakke i butikk så finne du fort ut hvem som har de mest holdbare løsningene....


Re: Råd om jakke
OlleBolle #17107 20/12/2008 10:55 AM
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463

Vann skal og kan ikke trenge gjennom en membran som funker som den skal... De små porene er store nok til at gass slipper gjennom men for små til at væske slipper gjennom. Svette slipper altså kun gjennom i form av damp *pirkepirkepirk* :wink

Arcteryx er nok knall! Tenkte sjøl å prøve meg på skall fra miljøfanatikerne Patagonia.


Nå har jeg handlet
OlleBolle #17108 20/12/2008 5:01 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 26
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 26

Hei folkens, og takk for rådene.Jeg har i midlertid ikke gått for noen av forslagene. Valget falt på Extreme Logan fra Mammut.

http://www.mammut.ch/en/productDetail/1032870_v_056_XXL/Extreme+Logan+Jacket.html

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt på denne, men jeg fikk en særdeles hyggelig pris. Ser ut til at det skal bli et hyggelig bekjentskap.


Re: Råd om jakke
OlleBolle #17109 20/12/2008 6:50 PM
Registrert: May 2014
Innlegg: 38
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2014
Innlegg: 38

Sitat Peddyslate:Vann skal og kan ikke trenge gjennom en membran som funker som den skal... De små porene er store nok til at gass slipper gjennom men for små til at væske slipper gjennom. Svette slipper altså kun gjennom i form av damp *pirkepirkepirk* :winkArcteryx er nok knall! Tenkte sjøl å prøve meg på skall fra miljøfanatikerne Patagonia.

Jo, det kan det. Slå opp i naturfagsboka på 'diffusjon'.


Re: Råd om jakke
OlleBolle #17110 20/12/2008 7:34 PM
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463

Forskjell på gass og væske vøtt. Porene er for små til at vann i væskeform slipper gjennom, men store nok til gass. Vann væskeform passerer bare hvis trykket er spesielt høyt.

Med diffusjon tenker du vel på hvordan enkelte molekyler eller partikler vandrer fra et sted med lav til et sted med høy konsentrasjon? Vel, det er ikke sånn en membran i et plagg funker. Yttersiden av membranen er veldig hydrofob, og derfor skal det ganske mye til før vann kommer inn gjennom en inntakt membran. Hvis ytterstoffet er fleksibelt og ikke revner under trykk så kan noen membraner tåle opp mot 70 000mm vannsøyle... Det må da være lov å påstå at en membran som holder ute vann (i væskeform) ned til 70m dyp er "tett"! Innsiden av en membran er hydrofil og trekker til seg vann, men den blir heller ikke her "presset" gjennom i væskeform, men fordamper ut. Vanntrykk fra innsiden er ikke like stort, men er fremdelest svært motstandig.

Vann i væskeform har ganske enkelt for stor tetthet til å passere! Selv de minste dråper er for store. Det må over i gass.

Det skal altså ikke være problematisk på noen som helst måte å påstå at en membran er "tett"! Spesielt ikke fra yttersiden.

Sånn. Nok nerding for i dag winkgrin


Diffusjon
OlleBolle #17111 20/12/2008 8:56 PM
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 213
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 213

I kapillarene, dere! Der er diffusjon, viktig det.


 
 
Re: Råd om jakke
OlleBolle #17112 20/12/2008 9:39 PM
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 77
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 77

Sitat Peddyslate:Vann skal og kan ikke trenge gjennom en membran som funker som den skal... De små porene er store nok til at gass slipper gjennom men for små til at væske slipper gjennom. Svette slipper altså kun gjennom i form av damp *pirkepirkepirk* :winkArcteryx er nok knall! Tenkte sjøl å prøve meg på skall fra miljøfanatikerne Patagonia.

Er det meg du driver og pirker på?Vann finnes i tre former, gass, flytende og fast form.Vann i flytende form bør ikke trenge inn, og vann i gassform bør ha mulighet til å slippe gjennom. Enkelt og greit.:coolMan bør ikke gjøre ting vanskeligere enn det er.Testa forresten Sidewinderen i Hemsedal i dag, det var gode greier. Eneste stedet jeg ble kald var i ansiktet når vind og snøfokk bet i kjinnene.


SWEET crusader eller supernaut
OlleBolle #17113 20/12/2008 10:42 PM
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 286
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 286

kjøp sweet crusader eller supernaut, disse har 3-lags gore-tex og er garantert vanntett + at de er drit kule


Re: Råd om jakke
OlleBolle #17114 21/12/2008 12:53 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 169
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 169

Sitat HST:kjøp sweet crusader eller supernaut, disse har 3-lags gore-tex og er garantert vanntett + at de er drit kule

+ at de har elendig holdbarhet i forhold til prisen. supert valg---


litt mer nyansert enn som så..
OlleBolle #17115 21/12/2008 5:42 PM
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 274
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 274

Sitat Uvalley:Prøver helst å passe meg for hva jeg sier i dette forumet for ikke å skapet unødvendige diskusjoner, men hvis du er ute etter jakke som holder i mange år så bør vel ikke sweet vurderes. klærene er fine og se på og har masse fancy detaljer å løsninger, men holdbart det er sweet ikke!ta en titt på ei teryx jakke og en sweet jakke i butikk så finne du fort ut hvem som har de mest holdbare løsningene....

Norrøna, Sweet, Arc'teryx osv, må alle tilfredstille de samme kravene fra Gore-tex. Det kan stemme at Sweet var uheldig med noen produkter i starten, små produsenter har det ofte sånn, men de nye produktene ser veldig bra ut! Disse varene SKAL vare lenge, sånn er det!

Norrøna, Sweet, Arc'teryx, North Face, Mammut, Tilak og mange andre har "jakka" du leter etter.. lykke til!


Re: Råd om jakke
OlleBolle #17116 21/12/2008 7:28 PM
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463

Det er sant. ProShell viser til at ytter- og innerstoff er av nylon og at de og sømmene har en viss slitestyrke. Men det betyr ikke nødvendigvis at alle ProShell-plagg har like godt gjennomførte detaljer, løsninger eller snitt.



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå