Hei Espenmann! Lenge siden. Håper kanadierne (og kanadessene) behandler deg fint slik at du ikke savner oss for mye : ) Ha en herlig vinter, vi sees kanskje plutselig?
Og til det saklige: Arc'teryx lager per idag produkter i den ypperste enden av kvalietetsskalaen, og blir utsatt for uforholdsmessig mye ukvalifisert tyn på disse sidene. Det kan alltid pekes på løsninger man bør være skeptiske til, som hos alle produsenter, men når det gjelder å lage lette, veldesignede plagg med innovative løsninger er de definitivt ledende. Hvis man ser på hvor desperat deres løsninger blir kopiert av konkurrentene en sesong eller to etter lansering skjønner man hvor tyngdepunktet i utviklingen av dagens fjellutstyr ligger. Jeg har selv brukt diverse arc'- produkter siden min første Alpha SV i 97 (?), bl.a. Sidewinder SV, Javelin SV, Theta SK Pant, Alpha Comp Hoody, Khamski, kneepads + div fleece, og har stort sett vært strålende fornøyd.
Og så litt moderasjon: Hvis man er ute etter de mest slitesterke produktene på markedet kan man defintivt skjele til andre, spesielt Klattermusen. De lager bombesolide saker (riktignok uten GTX), men ulempen ved dette er ofte tunge, klumpete sekker og plagg. Og jeg har også hatt min andel med reklamasjoner hos Arc'teryx, noe de har taklet like bra som de andre store aktørene i markedet. Problemene med Norrøna, Berghaus, Mammut, Lowe og TNF har vært like store eller større, og dette uten at deres produkter er preget av den samme viljen til å lage virkelig kreative løsninger, praktiske eller lett plagg med suveren passform. Og det har vært mye hyling om at Arc'teryx er så himla dyrt. Om man sammenligner prisene på topproduktene til alle de store leverandørene ser man at det ligger i det samme leiet, enkelt og greit.
Til syvende og sist blir det en smakssak, men Arc' har ihvertfall min stemme. Angående anbefalinger vil jeg fremheve Alpha SV som en svært god allroundjakke med thight passform og suveren hette, Gamma SV som topp softshelljakke og Alpha Comp Hoody som lett og fin toppturjakke for pene støtedager (kanskje litt i overkant pustende...). Har bestilt Stingray, og har stor tro på den som en behagelig altmulig- skijakke. Gamma MX Hoody fremstår også som en svært attraktiv løsning mellom Gamma SV og Alpha Comp Hoody. Sidewinder- jakkene synes jeg blir en anelse for baggy.
Takk.