|
 Hvilken Gore-Tex-bukse?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er på utkikk etter en ny ski/tur-bukse som primært skal brukes på vinteren. Jeg liker best bukser som ikke er foret, og helst bør den være av trelags Gore-Tex. Grunnen til dette er at slike bukser ikke bærer så mye is. Buksa skal brukes i kaldt vær i Finnmark! Det må være snølåser ved skoene, og høy i livet (spesielt ryggen!). Har sett på Norrøa Lofoten og Arc'teryx Theta, men har ikke prøvd noen av dem. Hva med Sweet Supernaut? Er i det egentlig åpen for alle merker og bukser i prisklassen opp mot 5k. Håper på svar! Magnus
|
|
|
 Disse to:
|
Medlem
|
Medlem
Arcteryx theta buksen er helt strålende. men er vel den dyreste buksen på makdedet..det er drit bra! et annet alternativ som jeg har og bruker veldig mye er Bergans sin anatomic bukse med dermizax! dermizax er bedre enn gore-tex fordi dermizax ikke slipper inn vannmolokyler selv om man sitter på knea i en myr eller vått underlag, i gore-tex membraen trenger vannet igjennom tilslutt...det er ikke like pottetett som dermizax. enn annen fordel med dermizax er at det ikke er porer som som i gore-tex. gore-tex sine porer blir tettet av møkk, vankemiddel, etc. mens dermizax ikke har porer og har ikke problemet med at porene tettes! dermizax er slitesterkt som faen!
|
|
|
 Dermizak og GT har vidt forskjelige egenskaper!
|
Medlem
|
Medlem
Er den fornøyde eier av årets Lofoten GTX softshell jakke og xcr bukse, jeg liker spesielt bra buksens tekniske løsninger når det er snakk om lufting osv. Ved høy aktivitet så svetter man uansett membran, erfaringen jeg har gjort er man raskere blir klam i en dermizak enn GT. GT er et stivere stoff, virker noe mer solid, men det går ikke utover bevegeligheten.Lofoten buksa er litt "baggy" så den er nok mer en ski/brett-bukse enn en turbukse, til toppturer osv så fungerer den fettebra!Bergans har usedvanlig høy reklamasjon% og ligger kvalitetsmessig under storebror Norrøna. Men det er mange godsaker fra North Face, Arcteryx, Lowe A, osv. Lykke til med valget av bukse
|
|
|
 arcteryx
|
Medlem
|
Medlem
er utrolig bra bukse, fantastisk slitestyrke og gode glidelåser.i buksene til arkteryx er alt litt mer gjennomført, fra sømmene til teiping og passform. de bruker tettere sting for bedre slitestyrke, og tettere skjøter, og bruker da en smalere teip på innsiden, som igjen betyr mer pusteegenskap. formen på theta buksen er utrolig god for ski og annen aktivitet, men det er to typer theta. sk er en hardcore modell med litt mer polstring på knær og stretch i ryggen, mens lt er en litt lettere mer hel års vennlig modell, med fast rygg. Og er målet ditt å gå på tur og kjøre ski, er nok ikke sweet buksen. er litt baggy, og utrolig feit å stå med, men ikke så fresh å gå med. og det er vel ikke xcr gt i den.
|
|
|
 Theta og Lofoten
|
Fersking
|
Fersking
Har kjørt Theta og Lofoten over lang ti dog kan anbefale begge, men de er temmelige forskjellige. Arc'teryx har laget ei bukse som er veldig kroppsnær, men har likevel suveren passform og fleksibilitet. Formsydde knær og seteparti gjør at du knapt møter motstand i tøyet. Den har også et flott snitt rundt livet som gjør at du ikke trenger å være konstant slank for at den skal passe. På grunn av fasongen passer den også utmerket til annet bruk, f.eks til regnfulle høstturer i fjellet. Eneste negative med buksa er at beskyttelsen på innsiden av hver legg er i knappeste laget. Samt at den ser veldig 2003 ut da. Norrøna har på sin side truffet blink på credfronten. Lofoten kommer ferdig sagget og er helt riktig å bli sett med både på snaufjellet og heiskøa. På tross av godt med sag så har den god passform, selv om den ikke kan måle seg med Arc. Lofoten kan brukes både som bib og bukse (zipbib), men bibvarianten krever at du ikke har mange overflødige kilo - da blir det pølseskinnsmage.
|
|
|
 Minuteman
|
Medlem
|
Medlem
Arc`Teryx Minuteman Bib, ikke så toit som Theta biben, litt mer baggy fit men fremdeles bevegelsesvennlig snitt. Holdbar XCR goretex. Jeg er godt fornøyd med den. Passer fint både på tur og i bakken.
|
|
|
|
|
|
 Arcteryx
|
Medlem
|
Medlem
Er veldig godt fornøyd med theta buksen. Det eneste som trekker mikroskopisk ned er mangel på lett tilgjengelige lommer. Meeen, det er vel en mening bak mangelen på sådan.
|
|
|
 Arcteryx
|
Medlem
|
Medlem
Er veldig godt fornøyd med theta buksen. Det eneste som trekker mikroskopisk ned er mangel på lett tilgjengelige lommer. Meeen, det er vel en mening bak mangelen på sådan.
|
|
|
 Norrøna Lofoten
|
Entusiast
|
Entusiast
Har hatt denne buksa (Lofoten) i noen måneder nå og er kjempefornøyd. Men til vandringer på vidda ville jeg tatt Arc`teryxen. Lofoten buksa blir vel mer ei skibukse...
|
|
|
 Arc/Norrøna
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei igjen! Takk for mange gode svar! Jeg har en Bergans turbukse i Dermizax-stoff som jeg stort sett er fornøyd med, men har erfåring med at den kan bli veldig klam, akkurat som noen sa litt lengre oppe her. Derfor, og fordi jeg har svært gode erfaringer med Gore-Tex vil jeg primært ha klær laget av dette stoffet. Klær varer ikke livet ut, selv om det er Gore-Tex eller Dermizax! Synes det er flest gode argumenter for Arc'teryxen i og med at jeg skal bruke den allround på fjellet. Jeg jobber i en sportsforretning, og prøvde Lofoten-buksa i går, og den føltes litt posete som noen her sa. Hvis jeg får et tilbud på Theta vil jeg gå for den, ellers blir det Lofoten! Takk for hjelpa! Magnus
|
|
|
|
|
|