Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkutstyr - tips?
#163099 10/11/2005 9:26 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal kjøpe meg telemarkski, bindinger og støvler. Jeg har stått lite telemark før, og har lite peiling på utstyret. Tips og råd mottas med takk.

- Ser for meg å bruke rundt 6000 kr.- Kommer til å stå mest i preparert bakke, men noen turer utenfor løypa blir det også.- Noen toppturer blir det også, så kanksje kjekt med lette støvler?- Myke ski/støvler(bindinger?) kontra stive?

Utstyr
Adventurer #163100 15/11/2005 1:23 AM
Fersking
Fersking

Det viktigste er at du tenker på å kjøpe noe som passer til det du hovedsaklig skal bruke det til. Ville ikke kjøpt noe lettere sko enn Crispi CXP eller ScarpaT2. Skoene er middels stive og er ikke noe stress å gå på topptur med...men MYE bedre i bakke enn lettere(lavere og mykere) sko. Ikke gå for de billigste skiene. de er ofte myke og ustabile i løyper. Ski som er 75-85mm på midten og er middels stiv er et godt utgangspunkt.

-Du må nok sikkert ut med mer enn 6000kr for en god pakke-Kjøp skikkelige støvler. Styr unna de laveste modellene-Kjøp ski som er middels stive og 75-85mm på midten

Kan tenke meg at en god pakke kommer på rundt 7000,-. Med mindre du gjør et kupp på bruktmarkedet eller på salg

Re: Telemarkutstyr - tips?
Adventurer #163101 15/11/2005 10:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Stort sett enig med skikjøreren.Hvis du vil prøve å tyne prisen ville jeg prøvd å få tak i ski/bindinger brukt (prøv å få sett på dem før du kjøper for å være sikker på at de er i god stand). Støvler ville jeg handlet nytt da disse er de viktigste for komforten. Garmont, Scarpa og Crispi har alle forskjellig lest. Prøv alle merkene for å finne hvilken sko som passer ditt bruk best. Ikke alltid like lett å få gjort om på innerskoen etter at den er gått inn på en annen fot, derfor ville jeg kjøpt disse nye. Ville gått for en sko i størrelsesorden T2 evt de mykeste av hakket høyere.

ikke kjøpt støvler...
Adventurer #163102 16/11/2005 11:05 AM
Medlem
Medlem

brukt. og ikke kjøp for lave. Kjøp t2 eller større....

Kjøp eventuelt nye støvler og brukte ski+bindinger nå, så kjøper du nye ski og bindinger om noen år. Da vet du hva slags kjørestil du har, og du kan fordele utgiftene over tid.

Du må nok over 6k for en skikkelig pakke. Jeg satte nettopp sammen en pakke med T1 støvler, Rossi B2 ski og Karhu 7TM power til en nybegynner, det kom på rundt 7000, men skiene og støvlene ble kjøpt på salg, og bindingene bestiller jeg fra utlandet. Fullpris er dyrere(skiene alene koster 6000), men poenget er at hvis man følger med på salg så dukker det opp mye bra.

Et siste tips, finn en venn eller bekjent med peiling som du kan ringe nesten når som helst. Kommer du over et tilbud ringer du ham og spør om tilbudet er bra eller dårlig, da blir man ikke så lett lurt...

Enig
Adventurer #163103 16/11/2005 12:24 PM
Medlem
Medlem

Jeg er enig med mye av det som folk mener her. Sko er lurt å kjøpe nytt, og selv om en er nybegynner er det ikke noe stort poeng i å kjøpe de laveste skoene. T2, T1 (race blir kanskje litt stiv), cxp, cxr og diverse garmontmodeller er alle bra, det er foten din som bestemmer.

Som nybegynner startet jeg med scarpa T1, Dynastar In74 og rottefella chilli med 20mm oppbygging. Byttet til Cobra etterhvert (satte de på de samme klossene) da chilliene røyk noen ganger. Skien kan jeg absolutt anbefalle til nybegynnere, den er ikke for stiv og er lettkjørt i bakken (angrer på at jeg solgte den ja). Vet det er mange som har samme erfaring med rosignol XX, senere B2. Skal man ha noe litt bredere er jo TM:X fra Atomic et alternativ. Eller er det mange ski som vil fungere bra.

Mitt råd er å kjøpe ski som er omtrent din egen lengde, det har jeg god erfaring med. De bør ikke være for stive, da dette lett kan ta motet fra deg i begynnelsen. Bredden er noe mange henger seg altfor mye opp i. Mine In74 var gode både i og utenfor løypa med sine 74mm på midten. For en nybegynner er det viktigste at man utfordrer terrenget med det utstyret man har og lærer utifra det. Så kan en heller gjøre seg opp en mening hva en skal kjøpe neste gang.

Å kjøpe ski/binding brukt ser jeg som uproblematisk når en ikke har stått så mye før. Men se etter at det er pent brukt og ikke gå for det første og det beste. Se deg litt rundt, undersøk priser på liknenede produkter og finn det beste kjøpet på den måten. Å kjøpe brukt er billigere så visst du finner ut at dette ikke er noe for deg, kan du selge utstyret til omtrent samme pris som det du gav for det.

Å ha en kunnskapsrik venn man kan ringe vil jo være en fordel, ikke stol blindt på de i butikken.

Lykke til.

+
Adventurer #163104 16/11/2005 3:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

må bare legge til at det er ganske umulig å få komplett telemarkpakke til 6000kr.....bare skoa koster rundt 4000!

ingenting er umulig...
Adventurer #163105 16/11/2005 5:46 PM
Medlem
Medlem

bortsett fra å få snø på østlandet ser det ut til.....men uansett, fant som sagt T1 til 2500 på salg, riktig nok fjorårets modell, fant også B2(04/05) til 3000, og bindinger fra utlandet kommer på 1500. Det blir 7000, ikke langt unna 6000, men en meget bra pakke. Ergo lar det meste seg gjøre hvis man er tålmodig og følger med på tilbud. Ikke mist håpet!

En annen sak, har hørt en del bra om In74, og en del skremmende. Hvordan skien oppleves er meget avhengig av kjørestil, den har blandt annet et ujevnt spenn med knekkpunkter. Dette vet jeg har bydd på problemer på blandet føre for sterke skikjørere, andre synes den er prima. Poenget mitt er ikke å disse In74, men å understreke at hvor god man synes en ski er avhenger av kjørestil, styrke og andre faktorer.

Jeg vil derfor ikke anbefale noen spesifike ski uten å vite om adventurer er en fartsglad kar på 120 kilo, eller en roligere én på 68.

In74
Adventurer #163106 17/11/2005 1:07 PM
Medlem
Medlem

Har ikke hørt om det du påpeker El Hefe, men det er sikkert tilfelle. Er nærmere 90kg, 183cm og god kraft i beina så jeg tror jeg fikk testa de godt. Men jeg var jo relativt fersk, så det er ikke sikkert de hadde passa meg så bra i dag. Var iallefall fine ski for meg i begynneslen, lettkjørte og lette å lære på.

Adventurer: Ta deg en kikkom og hør hva de har å anbefalle i butikker eller hva du kan få tak i brukt. Så sjekker du inn her når du har et stående bud for å sjekke om det høres greit ut. Ta med personalia av deg selv og kanskje hvor på drapå-skalaen du er, så har jeg troen på litt mer konkrete svar.Lykke til

Telemark er dyrt-desverre!!!
Adventurer #163107 02/01/2006 12:27 AM
Fersking
Fersking

enig med at du ikke finner så billige telemark-pakker....Det er jo desverre sånn at er det telemark, er det dyrere!!!! er nybegynner jeg og akkurat fått med nytt utstyr. pakkerprisen jeg fikk kom på kr 8800:

Scarpa T2Atomic TM:XCobra r8

Syns det e verdt det!
Adventurer #163108 31/08/2006 9:12 PM
Fersking
Fersking

Telemark utsstyret e kanskje dyrt men fy så kjekt det e:) syns det e verdt å betala litt meir for telemark viss alternativet e slalom elle brett!!Telemark e konge!!!!!!!!!!!!!!

Billige og gode skipakker er ikke umulig
Adventurer #163109 01/09/2006 7:54 AM
Medlem
Medlem

Det er bare tøys at det er umulig å få tak i bra ski billig. Det er bare å søke rundt på nett og bruktmarked, så kommer en alltid over noen kupp!!

Et eksempel, utsyr jeg kjøpte i fjor:NYE scarpa t2 03 mod: 1200,-NYE Rossignol bandit X:600,-Nye Rottef. Cobra :1200Total: 3000,-

Kan ellers anbefale sport-conrad.de De har f eks volkl karma til 250E

Mykt/stivt
Adventurer #163110 01/09/2006 8:01 AM
Entusiast
Entusiast

Hei,mh.t myke eller stive støvler er det også litt avhengig av personlig preferanse og skierfaring. Hvis du har gått mye langrenn og hører til dem som freser ned de bratteste bakkene på tynne fliser: kanskje velge i den lave/myke sjangeren. Hvis du har kjørt mest slalom fra før kasnkje noe stivere?

Selv foretrekker jeg lavere, myke støvler. Bruker T3 (97 mod. tilsvarende dgens T4) til topptur og T2 i bakke.Men nå vokste jeg opp med telemark med lærstøvler som eneste alternativ (huff, vil ikke tilbake dit).

Siden du hovedsaklog skal kjøre i prep. ville jeg vel ha valgt T2 eller tilsvarende. Prøv litt forskjellige merker hvis du kan. Hvis du har brede føtter er det mulig at Garmont er bedre da Scara kan være litt smale.

M.h.t. ski har jeg selv en forkæjrlighet for K2. Bruker selv et par World Piste, de er meget bra for kombibruk med hovedvekt på bakke, så lenge du unngår de aller mest isete hengene, der blir de for myke. Synes de oppfører seg spesielt bra i litt guffent føre (bruddskare mm) på topptur.

Uansett ville jeg ha valgt et par sånn midt på treet m.h.t stivhet og bredde.

.
Adventurer #163111 01/09/2006 8:41 AM
Entusiast
Entusiast

kjøp noe skikkelig lim til å lime fast hælen på skoa til klossen bak på bindinga di... så blir alt så mye mer gøy!

pris utstyr
Adventurer #163112 01/09/2006 3:38 PM
M.F Offline
Medlem
Medlem

Eg kjøpte meg telemark utstyr i vinter og betalte heller lite!!zag 84: 3499,-R8 : 1500,-Scarpa t2: 1900

6900,-

Kjøpte det riktige nok på sein vinteren.Er stor fornøyd så langt

6000,- =
Adventurer #163113 02/09/2006 12:03 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Støvel (viktigst) : Crispi (bred fot, lav lest) CXP - burde kunne skaffes for 2500,- (ikke kjøp lettere, og hvis du har kjørt alpint bør du vurderer CXR)Hvis du har smal fot prøv Scarpa, eller bred, med høy lest, prøv Garmont.Ski: Dynastar Legend 4800 (kanskje8000) - burde kunne skaffes for 2500,- (Siden du er fersk bør du ikke kjøpe lange ski)Binding: Rottefella (av en eller annen type - husk plater!) får du på kjøpet for 1000,-Sum = Kanonpakke til 6000,-

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå