Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Guide til toppturer Gaustadtoppen
#162759 30/01/2006 3:52 PM
Jono Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skal til Gaustadtoppen, noen som har noen tips til hvor man bør starte (skal overnatte i telt ved bil), og ruter opp? Fins det noen beskrivelser på nettet? (har prøvd å søke, finner ikke noe...)

Gaustatoppen
Jono #162760 30/01/2006 8:04 PM
Medlem
Medlem

Hei!

Jeg har vært på toppen på ski noen ganger og har noen tips.

Det er vel to "naturlige" utgangspunkt. Det ene er fra Rjukansida (nord) og er den korteste og bratteste.Den andre muligheten er fra Tuddalsida. Denne har lengre og slakere ankomst til toppen. Jeg har alltid startet fra Rjukansida.

I krysset nede i Rjukandalen tar du mot Gaustablikk/Tuddal. I krysset hvor du tar inn mot hotellet, fortsetter du rett fram 200m. Her er en liten parkeringsplass.

Letteste rute herfra er å følge ubrøyta vei helt opp til militærhyttene (30-40min). Her er som oftest spor etter skuter/beltevogn. Enkelte velger å begynne på fjellet allerede ved den første hytta du kommer til på høyre side. Dette er noe brattere. Fra militærhyttene gir veien seg selv - på skrå opp på eggen og mot toppen.

Snøen der oppe kan være ganske hardpakket siden det blåser endel rundt toppen. Men rennene kan være fine.Jeg var på toppen lørdag for ei uke siden etter det store snøfallet. Det stakk opp endel stein og var litt avblåst, men jeg fant pudder i rennene. Det er en fin tur om været er bra og det ikke blåser for mye.

God tur!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå