Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Snøskredfare på Sunnmøre
#161151 10/04/2007 12:24 PM
johan Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skal til Hjørundfjorden til helgen. Det har vært mye vind og nedbør i det siste. Har noen peiling på snøskredfaren i området. Tar gjerne i mot toppturforslag med liten risiko for skred.

tja
johan #161152 10/04/2007 5:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det meldes om steikvarmt vær til helgen (10-15+). I løpet av denne uken kommer mye snø til å sette seg skikkelig, men jeg ville holdt meg unna nordvendte sider en stund til.

Anbefaler Kolåstind, Sylvkallen som ganske safe fjell med godt opptråkka løyper.

Sjekk også ut Svinetind (gå opp fra ytre-standal) som byr på masse høydemeter, liten konkurranse om førstespor og latterlig bra utsikt til Molladalstindane etc. Var på nabofjellet grøntind mandag og hadde massevis av kvadratkilometer med pudder helt for oss selv.

Anbefaler deg å sjekke ut

www.hordafjell.com

og søke på ulike kommuner i M&R. Dette er en kar som går mye i fjellet, tar masse fete fotos og har mye bedre rute og adkomstbeskrivelser enn alle turbøker jeg noensinne har lest.

God tur!

Ut i naturen på Nrk1
johan #161153 10/04/2007 11:02 PM
Ringrev
Ringrev

Bra at gutta som hadde med seg Nrk på tur i Sunnmørsalpane fokuserte på sikkerhet og det å ta forhåndsregler for å unngå skredutsatte områder.

Om det ikke hadde blitt nevnt så kunne det fort vekk være at seerne som ikke kjenner til topptur tenker at det er fritt fram for alle og enhver å spenne på seg skiene og oppsøke alpine topper med bratt skikjøring uten noe videre. Løp til fjellet..

Det er jo forsåvidt fritt fram, men jeg håper folk flest ser sine egne begrensninger både når det gjelder kunnskap om skredfare og skiferdigheter i bratt terreng.

Ja til mer fokus på skredfare!

Svinetinden
johan #161154 11/04/2007 9:39 AM
johan Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for gode råd. Har hørt at Svinetinden er mindre eksponert for skred enn de to nevnte toppene. Kanskje en god ide. Ellers tar jeg gjerne imot flere tips om hvasse skitopper i området.

Svinetinden
johan #161155 14/04/2007 5:06 PM
Entusiast
Entusiast

Hei,ruten opp til Molladalskaret er sort sett grei, men derfra og opp til toppen, og hvis du kjører rett fra topen og ned til høgevatnet mener jeg kan være utsatt - men det er selvsagt avhengeg av forholdene. Å si at det (alltid) er tryggere enn Kolåstinden og Sylvkallen er ihvertfall ike jeg enig i.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå