Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski igjen, men denen gangen til en som har NULL peiling!
#160543 02/01/2008 12:37 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Det er manger tråder på dette, men har ikke funnet svaret jeg trenger. Skal kjøpe toppturutstyr for første gang og trenger definitivt hjelp fra noen som forstår deg på dette! Har med god hjelp bestemt meg for sko/bind (Scarpa diva og Dynafit tlt vertical) men selv etter å ha snakka med MANGE, er forslagene på ski ganske forskjellige. Skal bruke dem både til toppturer og i preparerte løyper og de må finnes i en størrelse rundt 160+ (er 161 cm). Jeg har kjørt en del slalom før, men er nybegynner på topptur. Forslag jeg har fått hittil: Rossignol B83/B78/Scratch GIRL BCDynafit 7 Summits, 163cmK2 MissBaker/ShuksAnne, 160cmVolkl Aura 163cmG3 Ace touringski, 163 cmNoen av disse jeg bør styre unna? Noen å anbefale? Andre forslag? Absolutt alle kommentarer mottas med takk!

Du mangler muligens mye
randi123 #160544 02/01/2008 4:47 AM
Ivrig
Ivrig

Det er ski du spør etter. Du er jo ikke helt blank når du har kjørt alpint før :wink

Ski for bakke og topptur. Det kommer litt an på hva slags type topptur du tenker på. På våren med varmegrader går nesten alt. Annerledes er det med dyp løssnø (har vi ofte det i Norge?) og kuldegrader. Jeg ville anbefalt et par ski med midtbredde 90-100mm, ganske stive på midten (for bakkekjøring) med mykere tupper (for løssnø). Litt lenger enn deg selv.

Men du trenger jo mer:

- Staver: Anbefaler Life Link Carbon Pro. Sterkeste stavene jeg har vært borti. Se www.vpg.no.

- Søkestang: Andre Life Link staver som kan ombygges til søkestang er en dårlig løsning. Kjøp ordentlig søkestang.

- Spade: Mye å velge mellom.

- Skredsøker og opplæring i bruk. Gjør ikke som meg å gå mye alene :wink

- Ryggsekk: Anbefaler Ortovox Freerider Woman, se www.vpg.no. Denne har innebygd ryggskjold. Har selv en eldre modell, og den er helt topp både på opptur og nedtur. Grunnet ryggskjold kan man ta lett på pakkingen.

Du vil nok få mange andre forslag. Dette er kun starten smile

:)
randi123 #160545 02/01/2008 2:50 PM
vmh Offline
Fersking
Fersking

Först vil jeg bare si at jeg her helt enig med Animal i hans/hennes forslag om å kjøpe Life link stavene. Jeg har også de, og har ikke angret ei øyeblikk. De er litt dyrere en andre staver, men holder jaggu dobbelt så lenge også. Kan jo bygges om til sökestang, men blir i korteste laget.

ang. Ski.. Tok meg bare en rask titt rundtom og fant disse: http://www.oslosportslager.no/product/7928/8259/419389/Rossignol_Bandit_B3_-_allmountain_ski.html

Jeg liker iallefall litt lengre ski, så 168 kan nok passe fint:)

lykke til med valget!

Ski valg
randi123 #160546 02/01/2008 5:27 PM
Fersking
Fersking

ja det kan være vanskelig å velge riktige ski når du skal velge for første gang. Du var 160 høy, derfor ville jeg valgt noen ski som er ca like høy, du må tenke på at du skal gå med skiene opp eller bære dem. Derfor ville jeg tenkt litt på vekten også. jeg vile anbefalt enten K2 miss Baker eller Nansy. Begge er rene dame ski og vil derfor være lettere å få opp på kant:grin Husk kortere ski er lettere å styre enn for lange. :wink

ikke mye hjelp men
randi123 #160547 02/01/2008 8:08 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Prøvde ut B78 i hafjell nå i ferien, funka konge i bakken hvertfall. gjenstår å se utenfor da... wink

Takk til alle som bidrar!
randi123 #160548 02/01/2008 10:21 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er imponert hvor mange som engasjerer seg! Mye som tyder på at B78 er et bra valg, så jeg hører gjerne fra noen som har prøvd dem i løssnø! (Kanskje tøffelhelTen kommer seg på tur snart..!?) Lurer også litt på om jeg skal ta 158 eller 166cm, men tror det blir 158 siden jeg sikkert blir mest i bakke. Tar gjerne i mot synspunkter på det! Er forresten B78/B83/B3 tre forskjellige ski? Og er det flere som har erfaringer med K2 Miss Baker? I tillegg til Cristin har også telemark-pyrinees anbefalt disse til meg...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå