Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Storsteinnestinden Kvaløya
#160250 06/03/2008 1:19 PM
Otto Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hallo!!Tenkte meg en tur på Storsteinnestinden på Kvaløya i helga. Hvilken vei er å rekomendere på vei opp? Vet att det er mulig att gå upp fra dalen mellen Djeveltanna og Storsteinnestinden eller fra Sjurdalen via vannet 561, det er vel å mulig å gå opp på Hatten å sen følge kammen nord for vannet 561 og nedenfor Leirholstinden og opp den veien (det er en lenger tur men det gjør ikke noe, er kammen fra topp 794 til Leirholdstinden veldig smal i så fall)? Og sen ska en ju ner å!!! Best run?

Håper noen kan ta seg tid å svare......:cool

Sjurdalen
Otto #160251 06/03/2008 2:33 PM
Entusiast
Entusiast

Har forsåvidt bare gått via Sjurdalen så jeg vet ikke noe om de andre alternativene, men den veien kan ihvertfall anbefales. Gikk opp til venstre mot toppen da jeg kom opp på vannet og fikk grisefin kjøring ned igjen den veien.

jævelsk spørsmål
Otto #160252 06/03/2008 5:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kikket gjennom alle bildene jeg har tatt fra den toppen, men selvsagt var ingen i den retningen, men jeg synes å huske at det ikke skal være noe problem å gå under Leirholstind og deretter opp, Ryggen mellom høyde 794 og Leirholdstinden krever tau, men jeg er ikke sikker. Men når dere kommer opp til 561 vil dere få godt innsyn, og der kan dere nok velge om dere vil gå rundt eller rett opp til Storsteinnestind.

Den letteste veien er opp Sjurdalen, om 561-vannet, men å gå om 392-vannet er heller ikke noe problem. Fra 392 går man NORD-ØST opp på ryggen.

Bratt?
Otto #160253 07/03/2008 10:59 AM
Otto Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvor bratt er det opp fra vannet i sjurdalen? Kan en gå opp på ski eller må man ta de av? Brattare eller mindre bratt fra Djeveltann-siden?

/Otto

Bratt nok....
Otto #160254 07/03/2008 11:19 AM
Entusiast
Entusiast

Du kan gå opp et steinete parti til venstre med en gang du kommer opp til vannet. Var ganske avblåst når jeg var der, men det skulle gå greit å traversere oppover. Jeg gikk opp fra bortenden av vannet, samme vei som jeg kjørte ned, det er en relativt markert "renne" ned mot vannet som går over i en bredere flanke lenger opp. En god del brattere stigning der, men det var ikke noe problem å gå med ski. Det var en god del isete partier som utgjorde sidene av "renna" når jeg var der, mulig at de ligger under et tynt snø lag nå, så det kan lønne seg å gå opp den veien du har tenkt på kjøre ned for å rekognosere litt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå