Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lett utstyr til teletoppturer
#159743 25/04/2011 11:09 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Vurderer ntn nest sesong ,MEN er det vært det.Går +/- 80 toppturer i sesongen.Er veldig fornøyd med det jeg har,stabilt og lett.Har scarpa t2x som er lette ca 1600pr sko og bulldog binding som veier ca 600g pr stk. dvs sum ca 2,2kgNår jeg ser på vekt til sko og bindingsystemet til ntn vil jeg måtte drasse på ca 1kg mer per fot en det jeg gjør idag.Er det vært det?(foruten at jeg må minst ut med 5-6 tusen dersom jeg får kjøpt bind.+sko, brukt)

RIN

For og imot?
rin #159744 26/04/2011 11:22 PM
Medlem
Medlem

Det spørs jo hva du er ute etter. Siden du allerede har investert i utstyr, og kanskje er rimelig fornøyd med det, så kan det være et poeng å vente med NTN til neste store oppgradering. Når det er sagt, så tilbyr jo NTN mange ting i en grei innpakning. Suveren lateral stivhet, et slags løfte om utløsing, en grei nok turmodus, en god hælløfter, mulighet for å flytte bindingen mellom forskjellige ski.. og de begynner vel å få orden på de verste barnesykdommene. Scarpa TX veier omtrent det samme som din sko, TX pro og comp er vel noe tyngre, men da har du også en sko til AT og dynafit-bindinger i tillegg.

Apropos sko, du er ikke interessert i ett par scarpa tx i str 29, vel? smile

Re: Lett utstyr til teletoppturer
rin #159745 26/04/2011 11:32 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg mista alt av telemarksfølelse på NTN jeg, kunne likegjerne kjørt alpint. Er jo veldig stabilt da, men alle kan jo kjøre "telemark" på ntn. Har sett flere som har fått telisstilen fullstendig ødelagt av ntn desverre.

Det funker sikkert for noen, men man burde være ganske svær kar for de er stive og TUNGE!

Vet du/noen andre forresten om det er mulig å feste den bulldog touring bindingen på en dynafit stoke ski? altså telis på dynafit?

rin #159746 26/04/2011 11:41 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg er HELT uenig med "ingrrid", og har nesten helt uten unntak opplevd at folk får en mye bedre teknikk etter å ha skiftet til NTN. De står mer oppreist og får mer trykk på innerski slik at kjøringen blir bedre og mer stabil. Kanskje Ingrrid prøvde en støvel som var alt for stiv (Crispi)? Hvis jeg var deg, RIN, så ville jeg satset på NTN med Scarpa TX Pro, dersom de passer til foten din.

Selv om utløserfunksjonen på NTN ikke har godkjent, så har den reddet meg flere ganger! Det er for min del nesten det viktigste med NTN.

rin #159747 26/04/2011 11:55 PM
Entusiast
Entusiast

det er det jeg mener, det blir mye lettere å kjøre telemark. Smak og behag, jeg syns det er ok å jobbe litt får å få til skikkelig telemarksstil. Veier man 00 kg eller skal ned 50 grader fjellvegger er det sikkert kjempefint, men ikke noe for meg. Mener ikke at man skal tilbake til skinnstøvelen, men ett sted går grensen for min del wink

Mulig jeg fikk for stiv støvel, var en garmont damemodell av noe slag.

Har sett en tendens til stivere kjøring med mindre bøy i knærne, mister litt av "sjarmen" i kjøringa liksom... Men den blir helt sikkert mer effektiv med ntn. Når jeg skal være effektiv så kjører jeg alpint.

AXL
rin #159748 27/04/2011 4:22 PM
Fersking
Fersking

Har vært innom en del forskjellige bindinger i min telis karriære når det gjelde gåfunksjon bindinger har de foskjellige bindingene forskjellige + og - :

bindinger med gåfunksjon:Vole: Lett, passe stiv; ca som r8'n. Kan glippe ut av kjørefunksjon og over i gåfunksjon ved mye press (!)Black Diamon O2: Ikke kjørt på selv, men har hørt at den ikke egner seg på ski med midje over 100mm da skruene sitter så tett at det er fare for å dra ut bindingen ved skikkelig tryn.NTN: mye omdiskutert binding. Jeg er delvis enig med ingrid, ikke noe for meg, men god til pist-kjøring og freeride med mye drop. Ikke noen brattkjøringsbinding.G3: God og lett binding. ganske lik vole, men problemer med ising i henelden mellom gå/kjøre funksjon.AXL: Hammerhead sin nye binding. Den dessidert beste bindingen jeg har både gått og kjørt med. Veier ca like mye som Black Diamond. Den dessidert stiveste kabelbindingen! med hammerhead sitt "pin system" kan du velge stivhet.har en velfungerende gåfunksjon som har fungert smertefritt hele sessongen. eneste drawback er muligens pris. -2400 tror jeg den ligger på sånn ca.

in the end er jo det viktigste at du finner noe som fasse kjørestilen din..

rin #159749 27/04/2011 9:06 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Takk for gode tilbakemeldinger!Kjører med bulldog nå og er ganske fornøyd.Nest par bind. blir nok axl .RIN:wink

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå