Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
NTN eller o1? K2 Coomback eller Völkl Aura?
#159632 21/03/2011 9:57 PM
skipia Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tenkte jeg skulle kjøpe ski på salg nå, aktuelle ski er K2 Coomback (utsolgt for Gotback) og Völkl Mantra, bindinger enten NTN eller BD o1.Har tidligere kjørt på gamle Dynastar Intuitiv 74 med R8 og T2, stivt og tungt for mitt bruk. Ønsker nå lettere utstyr (og bredere), kommer mest til å bli brukt på topptur men også litt i bakke. Er forøvrig 170 cm og 60 kg. Vil Coomback bli for stive for meg (er jo ingen jenteski)? NTN vs o1?Litt i beit for råd og anbefalinger nå, vil bli glad for innspill!

Re: NTN eller o1? K2 Coomback eller Völkl Aura?
skipia #159633 21/03/2011 11:16 PM
Fersking
Fersking

Hei, Gode ski begge to, Coomback er ikke en stiv ski, Mantra er stivere. ( og tyngre)

Jeg ville kanskje sett på feks Line Pandora, på salg hos oslo sportslager til en god pris. Kjæresten min kjører denne og Aura, godt fornøyd med begge, men velger stadig oftere Pandora, selv når det er hardt. Kortere sving radius gir en mer leken ski, samt at økt bredde gir mer gøy i dyp snøen. denne er også relativt lett.

Hipp som happ hva gjelder binding mener jeg, alle merker funker, fordeler og ulemper med alle. XXL sport har vist veldig hyggelig pris på NTN binding og støvel.

Personlig ville jeg valgt BD 01, synes det er for mye rallemik på ntn.... ( maaange som ikke er enig)

Lykke til!

Mvh GTL

skipia #159634 21/03/2011 11:17 PM
Fersking
Fersking

Kjører Coomback med NTN. Skiene er nydelig å kjøre på når det er mykt føre og i pudder. Bruker andre ski når det er hardt i bakken..NTN anbefales absolutt, veldig behagelig med step-in og gåmodus. Stabilt og dessuten kan skoene brukes på enkelte rando bindinger, dersom du ønsker denne muligheten.Min erfaring er at det er bedre å kjøre med sko med myk fleks, men dette er smak og behag.Har ingen erfaring med BD o1

K2 + NTN
skipia #159635 22/03/2011 12:28 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis du først skal kjøpe alt nytt, kjøp NTN. Scarpa tx pro er en kjempestøvel. Ville prøvd å få tak i Gotback eventuelt Völkl Kiku. Har prøvd herreversjonen av begge så vi får anta at jenteversjonen er nogenlunde lik. Det blir ikke feil uansett valg. Aura er en smule gammeldags siden den ikke har rocker.Prøv www.bodoadventure.no ut ifra nettsiden har de Gotback.

skipia #159636 22/03/2011 12:44 AM
Fersking
Fersking

Hvis du vil ha lett utstyr så burde du gå for o1, men NTN er konge! Hvis du kjøper o1 så slipper du jo å kjøpe nye sko. Coomback og Mantra er ganske forskjellige ski. Mantraen er mye stivere enn Coomback. Coomback er en relativt myk ski, så hvis du vil ha en myk ski så burde du gå for den.

skipia #159637 22/03/2011 9:37 AM
skipia Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for gode råd. Mente selvfølgelig aura, ikke mantra... Ellers er Gotback utsolgt for min lengde på alle nettbutikker. Tror det blir Coomback, så får jeg gruble litt mer på bindinger... Sko må jeg ha nye uansett.

NTN =)
skipia #159638 22/03/2011 2:27 PM
Fersking
Fersking

NTN blir et naturlig valg. Den er ikke mye tyngre enn o1. O1 har en tendens til å få krafti slark sidelengs etter litt bruk. Slark er ikke et tema på NTN. NTN har også fått mange gode sko som gjør en herlig toppturrigg. Scarpa TX pro eller Garmont prophet ntn er konge. Selv kjører jeg sistnevnte og er kjempefornøyd.

skipia #159639 22/03/2011 9:15 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat banan_:Hvis du vil ha lett utstyr så burde du gå for o1, men NTN er konge! Hvis du kjøper o1 så slipper du jo å kjøpe nye sko. Coomback og Mantra er ganske forskjellige ski. Mantraen er mye stivere enn Coomback. Coomback er en relativt myk ski, så hvis du vil ha en myk ski så burde du gå for den.

</p>

Nå er vel ikke O1 noe særlig lettere enn NTN og i hvert fall ikke hvis du sammenligner totalen av binding og sko.<p>For øvrig så har skistore.se 174 GotBack og mener jeg så disse sist jeg var på Sportsbua også (ring og spør). Bodø Adventure skal også ha disse.

skipia #159640 22/03/2011 10:53 PM
skipia Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

takk fot tips, mail er sendt bodø adventure. Hvis jeg lander på ntn hadde jeg tenkt terminator tx til sko. Noen erfaringer med denne?

skipia #159641 23/03/2011 8:51 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat skipia:takk fot tips, mail er sendt bodø adventure. Hvis jeg lander på ntn hadde jeg tenkt terminator tx til sko. Noen erfaringer med denne?

<p></p>
Er ikke store vektforskjellen på skoene egentlig men TX oppleves som mest lett/toppturrettet (60-70g lettere enn Pro). Viktigste er uansett at du finner en sko som passer deg. Hver gang noen spør om sko så linker jeg til denne :wink

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå