Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
G3 Targa Ascent til nybegynner- for høy?
#159580 08/03/2011 12:51 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg greier ikke bestemme meg for hvilke telemarkbindinger jeg skal velge. Valget står hovedsaklig mellom G3 Targa Ascent og Voile Switchback men har også vurdert Black Diamond 01 og Cobra R8. Ettersom jeg også har tenkt å bruke skiene til topptur, hadde det vært greit med en binding med gåfunksjon, men det er jo en jungel av bindinger der ute, og som nybegynner aner jeg ikke hva jeg skal se etter. Har funnet et bra tilbud på G3 Targa Ascent, men har sett bilder av bindingen og synes den ser så utrolig høy ut. Ser også på målene at den er 1 cm høyere enn de fleste andre bindingene. Vil dette kunne ha noe å si for meg som er nybegynner? Jeg er også glad i hoppe litt (på små hopp, ikke akkurat big jumpen) og lurer derfor på om det er noen bindinger som er bedre eller verre å hoppe med enn andre? Og dersom jeg velger G3, skal jeg gå for dameversjonen eller den vanlige?

G3 Targa Ascent
Carvring #159581 08/03/2011 2:16 PM
Fersking
Fersking

Jeg kjøpte G3 Targa Ascent som min første telemarkbinding for 3 år siden og vil ikke si at høyden er et stort problem. Er veldig fornøyd med bindingen til toppturer fordi den er lett og gåmodus fungerer bra. Allikevel begynner jeg nå oppleve en del svakheter ved bindingen. -På noen dager pakkes det snø inn under tåjernet, som man må fjerne med staven før det er mulig å låse bindingen i kjøre-modus. -Hvis du skal hoppe mye ville jeg kanskje valgt en annen binding, eventuelt kjøpt stainless steel versjonen (http://www.genuineguidegear.com/gear/bindings/targa-ascent-ss). jeg hadde den "vanlige" verjsonen som er noe lettere, men etter litt over et års bruk fikk jeg en sprekk på samme plass gjennom tåplaten på begge bindingene. Dette skjedde etter litt hopping i skianlegg. Jeg fikk byttet ut tåplaten med den i stainless steel og har ikke hatt problemer etter det.-I tillegg har jeg i det siste opplevd litt slark i bindingen, rundt akslingen som bindingen roterer rundt i gå-modus.-Helløfterne har en tendens til å dette ned men man får en liten metalplate man kan montere under helløftern for å unngå dette.-Jeg satte på bøyler for å gjøre helløftern litt høyere og etter at jeg gjorde det fikk jeg en sprekk i begge helløfterne og måtte bytte dem.

Innser nå at listen med ting som kan gå i stykker er ganske lang. Jeg er allikevel fornøyd med bindingene fordi jeg har fått så god service og alltid fått nye deler når noe har gått i stykker hos Sportsbua i Trondheim. Vurderer allikevel å bytte binding nå, hvis jeg ikke får fikset slarken i akslingen. Har ingen erfaring med andre bindinger så jeg kan ikke si nøyaktig hvilken du burde kjøpe.

Re: G3 Targa Ascent til nybegynner- for høy?
Carvring #159582 08/03/2011 8:41 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du ikke vil ha NTN bør du går for HammerHead AXL eller Voile Switchback hvis vekten er det viktigste.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå