Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Linken eller NTN. K2 Obsethed 2011 mod
#159529 23/02/2011 5:44 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei Folkens.

Har kjørt telemark i 10 år og begyner få litt erfaring med telemark. Har i alle år vært trofast mot norske Linken, men har blitt anbefalt NTN bindingen til Rottefella. Dette innebærer bytte av sko samt bytte ut bindinger på 2 par ski. Spørsmålet er om de er så mye bedre enn Linken at det er verdt å bruke så mye penger på dette?

Forøvrig akkuratt kjøpt meg de nye K2 Obsethed skiene, og lurer på om noen har erfaring med disse da de har fått en del oppdateringer i forhold til fjorårets modell?

Setter stor pris på om noen har erfaringer å dele.

Markus

ntn eller linken
Landyacht #159530 23/02/2011 7:00 PM
Medlem
Medlem

heijeg kjører begge deler og her er min vurdering av for og ulemper:premiss: bare offpiste og 95% topptur.

Linken: Fordeler: bedre å kjøre, en mere naturlig for meg kjørestil der du slipper å presse kneet ned. naturlig svingbue på skia, presses ikke ned av den store bøyemotstanden spes merkbart i pudder. Torsjons sterk.

ulemper: driftsikkerhet må skifte binding etter 20 skidager, ingen gåfunksjon, ikke sko av det nye lette plastmatterialet. må bruka fangreimer. Ingen sattsing på linken fra eierne skigutan. klumping av snø under bindingen

NTN Fordeler: gåfunksjon, skistopper, meget god sko TXPRO scarpa. god å kjøre på hardt underlag.rottefella sattser på utvikling av bindingen.

Ulemper: bøyemotstand og utløser innstilling kan ikke stilles hver for seg. ønsker du mindre bøyemotstand faller skia av. strammer utløsning så blir det vanskelig å presse kneet ned og vanskelig å kjøre.. pga av den store bøyenmotstanden når kneet skal ned presse tuppen kraftig ned slik at skia bøyer og får en annen svingbue enn den du er vant med,og av samme grunn dykker skia letter i pudder.

For mange er det en vannskelig overgang fra linken eller wire binding til ntn, fordi skia ikke oppfører slik du er vant til. spes gjelder det de som liker å kjøre lavt. Du kan risikere en lang tilvenningsperiode

konklusjon: ikke ha for store forventninger til den såkalte nye telemark normen, når det gjelder kjøring spes om du kommer fra linken. der har du ingenting å hente. på komfort og brukervennlighet er det noen fordeler med ntn.jeg klarte ikke å velge å kjører nå med begge systemene. På pudder dager blir det linken, på dårlig føre ntn, på alle de andre dagene så er det humøret og tilfeldigheter som avgjør.

lykke til med valget

Takker!
Landyacht #159531 23/02/2011 7:15 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Gode svar du kommer med og det tyder på at du har en del erfaring med begge bindingene. Ut i fra det du sier nå tolker jeg det dithen at Linken er god i pudder, mens NTN fungerer bedre i preppede bakker?! Vet det er subjektivt, men jeg litt av gammelskolen når det kommer til telemark. Lave svinger er essensielt når det kommer til telemark, og om dette er vanskelig med NTN funderer jeg faktisk på om ikke jeg setter Linken på de nye Obsethed skiene mine. Etterhvert som Linken muligens da blir utfaset skal jeg vurdere NTN sterkere.

Har lest en del om NTN, og kan ikke si jeg er overbevist om dette er det som skal være det beste. Jeg mener bestemt at sjarmen med Telemark er evnen til å føle de dype svingene, men samtidig ha en binding som er såpass torsion stiv at det ikke går utover stabiliteten.

Setter pris på gode pros og cons og jeg skal ta NTN med i betraktiningen.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå