Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski og telemarksbindindinger til nybegynner
#159520 22/02/2011 9:33 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er en jente på 24 som har planer om å gå til anskaffelse av telemark. Har lenge hatt lyst å begynne med det, men pga prisen har det til nå ikke blitt (er student). Kom imidlertid over noen billige Scarpa T2 eco-støvler på XXL og bestemte meg for å slå til. Nå mangler jeg altså bare ski og bindinger, og trenger litt hjelp til hva jeg skal velge. Hovedgrunnen til at jeg kjøper meg telemark er fordi jeg ønsker å begynne å gå toppturer, men skiene må også kunne brukes i bakken ettersom det nok blir en del kjøring i preparerte løyper, både i starten for å lære meg teknikken og ellers. Har ikke verdens største budsjett, men har heller ikke lyst til å kjøpe noe billig-dritt som må byttes ut etter et par år uansett. Jeg er som sagt nybegynner på telemark, men har stått mye på slalåm. Er imidlertid vandt med korte og lette ski, så vil helst ikke ha for tunge ski, selv om de må være brukbart stabile i fart og fungere på både løssnø og i preparerte løyper. Bindingen må passe støvlene og altså kunne brukes til å gå på topptur med. Noen tips til ski og bindinger som vil passe til mine behov? Bør jeg gå for de dyreste bindingene (type NTN) eller holder det med de billige (feks. Cobra R8)?

Re: Ski og telemarksbindindinger til nybegynner
Carvring #159521 22/02/2011 10:45 PM
Entusiast
Entusiast

Bindinger: Siden du allerede har kjøpt en 75mm sko så er NTN ute av bildet siden dette krever egne sko. R8 er nok heller ikke optimalt da den mangler gåfunksjon. Voile Switchback og 22 designs AXL er bindinger med gåfunksjon som får veldig mye god omtale så du kan se på disse.

Ski: Til den bruken du beskriver er ski med rundt 90-100 mm midje passelig, gjerne en toppturmodell (lav vekt) med litt rocker i fremtuppen slik at den blir mer leken og flyter bedre. Du kan se på damemodellene K2 sin BackSide serie (Payback eller Gotback ut i fra hvor mye vekt du legger på flyt kontra vekt). De er kjent som lekne og allsidige ski, med et velprøvd design. Det er veldig mange butikker som selger K2 i store kvanta så det er gode sjanser å få dem billig, spesielt om du kjøper en fjorårsmodell.

Sniker inn et tips på felger også, selskinsfeller! De veier rundt halvparten av tilsvarende G3 feller, de glir mye bedre, har tilsvarende grep, ser veldig fine ut, er billigere og du kan få dem ferdig tilpasset skiene dine. Se www.selskinsfeller.no Og så støtter du et gammelt norsk tradisjon og håndverk ved å kjøpe dem.

Carvring #159522 23/02/2011 6:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar:) Skal sjekke ut de fellene. Så gjennom nettsidene til XXL, intersport og g-sport men fant ikke de skiene. Jeg er forressten 1,60 høy og veier ca 50 kg, kan jeg da bruke juniorski (de kommer jo ofte i passelig lengde) eller er det noen vesentlige forskjeller mellom juniorski og "voksenski"? Og når er det billigst å kjøpe ski? Må jeg vente helt til etter påske for å få de gode tilbudene?

Carvring #159523 24/02/2011 12:07 AM
Entusiast
Entusiast

Juniorski, i den grad de finnes for freeride/topptursegmentet, er kortere versjoner av voksenversjonene med mykere fleks. Sånn sett er dette ganske likt dameski da disse og typisk finnes i kortere lengder og har mykere fleks. Dermed kan du bruke juniorski.

Gotback og payback har blant andre Oslo sportslager inne: http://www.oslosportslager.no/produkt/k2-gotback-freerideskitoppturski-dame-1011-24860.aspx. Andre nettbutikker som har godt utvalg og ofte har tilbud er f.eks: www.antonsport.no, www.bodoadventure.no, www.vpg.no og www.dropp.no

Billigst å kjøpe er det gjerne i slutten av sesongen og på sommeren, men utvalget blir jo da ofte og litt begrenset. Samtidig går det an å få gode tilbud hele året da mange butikker har salg titt og ofte, noen har og fjorårsmodeller inne som de selger til redusert pris. I tillegg vil de fleste butikker gi deg gode pakkepriser hvis du kjøper ski /m bindinger hos dem. Om ikke nettbutikkene automatisk gir deg tilbud når du kjøper pakker, eller om du skal kjøpe ekstra mye så er det bare å ringe dem så ordner de ofte gode pakkepriser.

Carvring #159524 24/02/2011 7:58 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg ville sett etter et par ski 90-95 mm midje med lav vekt. Jeg synes selv G3 Saint er et veldig godt valg, de er lette, lettsvingte og allsidige, både i og utenfor bakken. M.h.t bindinger ville er G3 Targa Ascent en favoritt for min del, siden den har gå-funksjon med bla.a en veldi ggod løsning for hæl-læftere og skarejern. Skal du velge NTN må du ha støvler som passer, og det gjør ikke dine. Men fortvil ikke, etter min mening er det bedre med en enklere bidning med gå-funksjon (som Targa Ascent) for allsidig bruk.

Carvring #159525 25/02/2011 7:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Visste ikke at det var så mange forskjellige bindinger der ute. De fleste sportsbutikkene selger jo bare NTN og rottefella viker det som. Ble litt usikker på hvilken jeg skal velge nå, aner jo ikke hva som er forskjellen på voile switchback og G3 for eksempel. Når det gjelder ski så setter budsjettet grensen på 3000, så jeg venter egentlig bare på et godt tilbud. Var på XXL i dag og så at de har satt ned prisen på mange ski. Lurer litt på om Dynastar exclusive idyll kan være noe for meg? Den har ikke så brei midje som du anbefaler KrIM, men ser da grei ut? Takk for gode tips til nettbutikker Fd33d3r:)

Carvring #159526 25/02/2011 11:23 PM
Entusiast
Entusiast

Personlig har jeg meget dårlig erfaring med ski fra den Dynastar serien du nevner, men det kan og være smak og behag.

Ang. bindinger er G3 Targa Ascent og Voile Switchback ganske like, de ligner på Rotefella R8, men har gåfunksjon. Skulle jeg velge en av dem hadde jeg helt klart velgt Switchback fordi denne har en enklere konstruksjon, mindre plast og at mang som Targa Ascent sliter med ising på toppturer. 22designs AXL er vel den kraftigste 75mm telemarkbindingen du finner med gåfunksjon og har fått veldig gode omtaler.

For deg tror jeg ikke det spiller all verden hvilken av disse tre bindingene du velger. Du kan jo heller se etter butikker som har gode tilbud på pakker og så velge binding etter hva de har inne.

Siden du har et litt begrenset budsjett kan det lønne seg å se litt på bruktmarkedet, det går ann å gjøre en del kupp der...

Carvring #159527 26/02/2011 1:53 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hva med K2 domain eller Solomon Mai Tai, går disse an å bruke til toppturer, selv om de blir beregnet som jibbeski?

Carvring #159528 26/02/2011 9:20 PM
Entusiast
Entusiast

Generelt er ulempen med twintips til topptur at de har tupp bak som gjør det vanskeligere å feste fellene, samt at du ikke kan plante skia ned i bakken med bakenden først (noe som ofte er praktisk å kunne).

Mtp. kjøreegenskaper er parkski gjerne ikke de beste hverken i bakken eller utenfor fordi de er symmetriske slik at de er gode baklengs, i lufta (balansert), til railing og generell triksing. De kan og gjerne ha en fleks som er ikke gir ideelle kjøreegenskaper på grunn av at de skal ha mye popp. Spennet på en ren parkski kan og være slik at den vil grave i løssnø.

De går altså an å brukes, men er langt fra ideelt. Da er det et mye bedre "kompromiss" å kjøpe brukte ski.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå