Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski og sko - Trenger litt hjelp
#159510 21/02/2011 9:00 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei :)Kjøpte G3 Targa Ascent bindinger for en stund siden ettersom prisen var en del nedsatt. Disse virker solide og har etter det jeg har lest fått mye skryt.

Trenger derfor noen ski og sko også. Har aldri prøvd telemark, men har god erfaring fra slalom, i det siste allround twintip. Vil ha mest mulig for minst mulig kan du si. Har ikke så høyt budsjett.

Liker ski med tupper bak, men om dere har erfaringer som avskriver twintip med telemarkbindinger er det bare å anbefale det dere mener passer for meg.

-Er 190 høy og veier 70kg.-Ca. 60/40 bakke/pudder nå for tiden så skia burde være allround.

Sko kan hende jeg får kjøpt brukt av en bekjent, men kom gjerne med forslag.

Re: Telemarkski og sko - Trenger litt hjelp
AyB #159511 22/02/2011 1:28 AM
Medlem
Medlem

denne er verdt å lese - legg penger i støvler, så slipper du å 1) kjøpe noe ræl først, og så måtte kjøpe noe som passer senere, 2) kjøre med noe billig ræl som går ut over ytelse, trivsel og motivasjon. smile

Hva ski angår, så har jeg ikke så mye tips å komme med, men jeg begynte å kjøre i fjor, og kjøpte K2 wayback i ca. min egen lengde (174), montert med NTN. Har vært veldig fornøyd med dette oppsettet både til toppturer og i bakken, men det blir jo et kompromiss. Rene bakkeski burde vært stivere og hatt mer innsving, mens 88mm under foten kanskje er litt beskjedent til de ordentlige pudderdagene. Desverre svømmer jeg ikke i penger.

AyB #159512 22/02/2011 10:21 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det med skoene skal jeg lese smile Hadde vært greit med 90-100mm bred ski under skoen tror jeg, men får se hva lommeboka sier. Kom med forslag om dere har smile

AyB #159513 22/02/2011 11:31 PM
Fersking
Fersking

Enig i at bredden bør være rundt 90-100 mm.Ingenting i veien for å kjøre telemark med twintip, min anbefaling er å øke lengden på skia med 5-10 cm da.(Pga tuppen bak stjeler litt lengde som ikke er i kontakt med snøen)Ellers bør du gå for kroppshøyde event litt lengre på vanlige ski. Lengre ski gir bedre flyt, men mindre lekenhet.

Prøv gjerne forskjellige ski, før du kjøper. Alle har en mening om sine ski, den trenger ikke stemme for deg..Hør med sportsbutikker om de har demoski, event lei ski i skianlegg.

Kjører selv K2 Coomback i kroppslengde.

AyB #159514 23/02/2011 1:00 AM
Entusiast
Entusiast

Er enig med tipsene du har fått så langt i tråden. Til bruken du beskriver bør du nok ha en midfat-ski (rundt 100) i midjen. Du kan velge ski på samme måte som når d kjørte med låst hæl, moderne frikjøringski fungerer bra på telemark.

Modeller jeg kan anbefale deg å se på er blant andre Black Crows Corvous (har den selv, en stabil og farstglad ski som flyter godt i fart og carver greit i bakken), Head Johnny (vinner av årets FF-midfat-test), K2 Hardside (ikke twintip, men en favoritt blant mange. Den er ganske lettkjørt og mange butikker har den slik at du kan finne gode tilbud på den) og Liberty Helix (artige twintipski som er ganske lett og har særegen popp grunnet bambuskjerne, mange som digger disse).

Det beste er selvsagt om du får prøvd demoer eller på messer slik at du kan finne ut selv hva du liker. Ellers vil og vi kunne gi deg bedre råd på spesifikke modeller om du beskriver din egen kjørestil og behov bedre (f.eks. kjører du fordt og hardt eller leker du mer, kjører du offpiste i åpne fjell eller skog, kjører du i anlegg med mye pudder eller er det lenge mellom snøfallene osv.).

AyB #159515 23/02/2011 4:18 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det er som jeg fryktet litt dyre ski. Selvsagt får man ofte det man betaler for, men jeg har ikke så mye å bruke på det nå. Må kjøpe sko også og de er heller ikke så billige :P Har som sagt aldri prøvd telemark, men like greit å ha noe som fungerer når teknikken sitter så man slipper å kjøpe nytt.

Sjekket ut Liberty Helix og de virket fristende. Fant en butikk i Montana, USA som selger på tilbud for 3000,- med fri frakt nå. Nedsatt 1000,- Virket dette useriøst? http://www.backcountryfreeskier.com/liberty-helix-freeride-ski.html

Kan jo si litt om kjørestilen ja. Liker fart og det å kunne hoppe og bruke terrenget. Liker å kjøre offpiste i åpne fjell. Jeg bor på Sunnmøre like ved mange store sunnmørsalper, og har tilgang til mange skisenter. I skisenteret jeg renner i som oftest er det gode muligheter for pudder og toppturer. Er som regel godt med løssnø. Nå er det 260cm tykt snødekke 700 moh. i skisenteret og forholdene er som sagt ofte gode for pudder, men også preppet løype.Fjellet til høyre i bildet viser hvor jeg er som oftest. En liten del er preparert.

AyB #159516 23/02/2011 4:20 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Bildet må visst åpnes i ny fane for at alt skal vise..

AyB #159517 02/03/2011 3:35 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har nå funnet tak i ett par K2 Disorderly til 1999,- smile Har ikke kjøpt enda.

Lurer derfor på å bare flytte alpintbindingene over til disse og bruke de gamle skiene til telemark. Gamleskiene måler 126-88-112 og er rimelig stive.

Vil dette være et greit valg? Regner med at en såpass myk ski som Disorderly med mål 109-85-109 ikke helt egner seg til telemark i bakke og pudder? smile

Takk for svar!

AyB #159518 02/03/2011 3:57 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Beklager feilinfo..

K2 Disorderly: 109-85-109 MYKMine gamleski: 115-80-110 HARD

Hvilken fungerer best til telemark? Blir sikkert mest kjøring i bakke, med litt leking i løssnø innimellom.

AyB #159519 03/03/2011 5:18 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da kjøpte jeg heller ett par Dynastar Big Trouble på tilbud til 1999,- smile Skulle i følge de på G-sport være en god ski som fungerer fint i bakke, men også til pudder og toppturer.

Måler 186cm med 124-92-114 i bredde. Håper at jeg ikke blir skuffet smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå