Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hardside, Coomback eller Prophet 100?
#159484 16/02/2011 7:42 PM
temte'n Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Nok en "nye ski"-tråd. Jeg har tråla forumet og finni info om alle skia, men ingen direkte sammenligning så jeg prøver meg på en ny en.

Jeg er ute etter skia som funker til alt rett og slett. Jeg står nok mest i bakken, men trives best i løssnøen utafor løypa når det er mulig. I tillegg prøver jeg å legge inn en topptur eller to i løpet av sesongen. Jeg er 178cm og 78kg. Har kjørt telemark en del år, så nivået er vel omtrent middels.

Vurdere følgende ski:- K2 Hardside- K2 Coomback- Line Prophet

Ut i fra det jeg har lest om de så er vel Hardside den mest allsidige, men de andre to har vel best egenskaper utafor løypa. Prophet er den jeg har lest mest pent om, men hva taper den på å ikke ha rocker som K2-skia har i front?

Når det gjelder bindinger så er G3 Targa Ascent førstevalget foreløpig. Jeg har ikke prøvd noen andre bindinger på topptur, men hvor mye tjener jeg på en binding med gå-modus i forhold til f.eks Rottefella Cobra R8? Er i grunn veldig åpen på bindingsområdet.

Håper noen dere ute har erfaringer med disse som kan gi meg noen tips. Er åpen for innspill på andre ski også hvis noen det er noe gull der ute jeg har oversett.

Re: Hardside, Coomback eller Prophet 100?
temte'n #159485 02/03/2011 2:23 PM
Fersking
Fersking

hadde akkurat samme utgangspunkt som deg. valgte hardside. meget fornøyd med dei. rocker som fungerer flott i pudder og ski som fungerer bra i løypa og. :)2500.- på XXL nå.. løp å kjøp..

temte'n #159486 02/03/2011 4:48 PM
Entusiast
Entusiast

Hold deg unna Ascent. Drittbinding som iser fast i gåfunksjon. Kjør på med HammerHead AXL eller Voile Switchback.

Bjohr: Hvor står det at xxl selger hardside til 2500?

temte'n #159487 02/03/2011 9:38 PM
Fersking
Fersking

http://www.xxl.no/vintersport/alpint-telemark/alpinski

link til xxl sine sider der de ligger til 2499.-

temte'n #159488 04/03/2011 8:03 AM
temte'n Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for innspill, men nye ski er i hus og det blei ingen av de nevnte alternativene. XXL hadde et tilbud på Sidestash med R8 som jeg slo til på. R8 er vel ikke den beste topptur-bindingen på markedet, men jeg går ikke så mange turer i løpet av en sesong at jeg kunne la tilbudet passere.

Førsteintrykk?
temte'n #159489 05/03/2011 9:45 AM
Fersking
Fersking

Artig om du skriver litt om førsteintrykk, hvor du har kjørt osv..-Øvind

Første tur
temte'n #159490 28/03/2011 8:51 PM
temte'n Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg fikk prøvd ski i Hemsedal for noen uker siden. Det var ikke all verdens med snø, så det blei kun kjøring i løypene. Forholdene var litt varierte så jeg fikk prøvd både bløt snø og noen små partier med is.

Jeg har aldri kjørt på ski som er så breie som Sidestash tidligere, så det var litt uvant og rapporten min kan også bære preg av liten erfaring.

De få gangene jeg var traff på is så virka ski litt mer ustabiel enn jeg er vant til ustabile, men det ble bedre eter hvert som jeg vendte meg til skia. Jeg merka også tydelig at det er mykere enn ski jeg har prøvd før, men jeg synes aldri det var så ille at det blei ubehagelig. De få stedene jeg faktisk fant noe som kunne minne om løssnø så kom skia straks mer til sin rett. Gleder meg til å få testa de skikkelig på den type føre neste sesong.

Alt i alt er jeg godt førnøyd. Skal ikke uttale meg alt for bastant etter bare en tur, men jeg trur jeg har fått ei ski som jeg fint kan ha det moro med i bakken og som trur virkelig kan gjøre jobben utafor løypa.

PS: skia klarte seg også fint på dagens siste tur til tross for at skikjøreren hadde hatt et par timer med sol og øl oppi bakken. Det må tas med som et pluss.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå