Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp angående telemarkjøring
#159462 15/02/2011 10:59 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

hei

har nå prøvd å lært meg å kjøre telemark uten noe særlig stort hell...

Har ingen til å lære meg, å og se på filmer på youtube blir likksom ikke helt rett..

problemet er at jeg bor et stykke unna skitrekk, så det blir mest toppturer med veldig varierte forhold. Går "greit" på slussh føre, men i djupsnø og gjennombruddsnø blir det fall eller alpinsvinger..

er det noen som kan komme med at par tipps? vet selv at jeg skulle ha vært mere i trekk...

telegubben
chrisdal #159463 15/02/2011 11:15 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Holder fremdeles på med "teleøving" etter 10 år som frihælentusiast..slik jeg ser det blir en alldri ferdig utlært.:)Den største feilen min var at jeg ikke hadde rett type ski for det føre som jeg elsker å kjøre på dvs pudder .Når jeg først fikk breie nok planker så måtte jeg legge om stilen fra å sitte bak på til å legge tyngden /presset mere frem i støvlene.Liker ikke å kjøre i alpinannlegg da jeg skal ha treningseffekten med å gå opp og den barnslige gleden av " dansingen" ned igjen som er belønningen for strevet.Ulempen er at det sjelden blir mer enn en tur den dagen(hender jeg snur havveis og går oppigjen hvis føret er forlokkende) ,men dette kan en jo gjøre hver dag,eller......Øvelse gjør mester,stå på .

RIN

utstyr
chrisdal #159464 15/02/2011 11:17 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hva har du av utstyr?RIN

Re: Hjelp angående telemarkjøring
chrisdal #159465 15/02/2011 11:47 PM
Medlem
Medlem

I løssnø fordeler jeg vekta mer mellom begge skia og ikke så mye på framskia som når det er hardt. I tillegg er det lettere hvis du kan kjøre ganske rett ned og ikke så mye på tvers av bakken. En grei øvelse i pudder kan være å finne en passe bratt bakke som du vet du kan kjøre rett ned. Kjør denne rett fram og jyng opp og ned uten å svinge. Prøv å fordele vekta sånn at du flyter best. Etterhvert begynner du å kante skia for å svinge.Det er også lettere å svinge hvis du letter trykket på skia med et lite hopp mellom hver sving.

Varierende forhold med gjennomslagssføre kan være veldig vanskelig og her kan også utstyret ha mye å si.ørjan

Utstyr
chrisdal #159466 16/02/2011 1:37 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

takk for kjappe svar smile

av utstyr har jeg garmont ener-g og K2 coomback med black diamond 01 binding. men gjorde nokk en tanke feil da jeg kjøpte skia. kjøpte de nokk litt for kort. er selv 177 og 85kg, men skia er 167. en kamerat av meg som mente dette var nokk pga rokker og såppas breie ski. har også ett par med ZAG freeride big 88 med linken.

men et annet spørsmål. hvordan bør jeg justere bindingen? stram eller littslakkere?

chrisdal #159467 16/02/2011 2:02 PM
Medlem
Medlem

Vil nok si at med rocker bør du heller gå litt opp i lengde enn ned. Rocker gjør det lettere å handtere litt lengre ski og med lengden får du flyt og stabilitet. Jeg liker korte ski, men har et par med rocker som er 7 cm lengre enn kroppslengden og de er suverent lette å få i sving.Som ny på telemark vil jeg absolutt anbefale et par dager i bakke for å få mengdetrening og for å eksperimentere litt med teknikken. For meg var det veldig nyttig å ha en erfaren telemarkkjører til å kjøre bak og gi meg tips og kommentarer.Gjennomslagsføre er vanskelig på tele! Da må en kjøre med veldig bestemte bevegelser og ta sjangsen på å kjøre aktivt. Det kan man bare når man er trygg på teknikken og har god selvtillitt på skiene.Jeg har gått tilbake til fast hel, men synes telemark gir en veldig god opplevelse og har en egen sjarm og eleganse. Det er veldig artig å kunne kjøre fort og trygt med fast hel, men på dager med gode forhold savner jeg telemarkkjøringa! Stå på, vær litt tolmodig, men kost på deg noen dager i bakke for å få lekt fram feelingen og teknikken. Stå på!

chrisdal #159468 16/02/2011 9:51 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

k2coomback er en god allround ski ,har den selv i 177 er selv 177,70kg.MEN den flyter relativt dårlig i pudder hvis det ikke er 30g ++++ da.Med din vekt og skilengde vil de være lettsvingte spesielt i på litt fastere underlag(alpinbakken) men sannsynligvis også helt perfekte for vårslush og korte telesvinger.Brukte frem til 2010 sesongen 165 sugardaddy fra mai til juni/juli i 5 år,super på dette føre.Da de var litt for korte /ustabile i fart skaffet jeg meg et par coomback.Strammingen på bindingen er individuell avhengig av stil mener nå jeg da.Vil tro du har behov for relativt stam binding i alpinbakken grunnet bedre kontakt med hardt underlag.Selv kjører jeg stort sett pudder og da er jeg ikke avhengig av å ha så stiv binding som jeg evt.ville hatt i alpinannlegg.Ta deg et telekurs her er det myyyye å lære.Selv brukte jeg aaaalt for lang tid på egenhånd før det begynte å fungere. Lykke til!

chrisdal #159469 17/02/2011 1:20 AM
Medlem
Medlem

Fins en fin instruksjonsfilm kalt "Free Time". Ellers er det bare å gjøre som nevnt over. Ta deg en langhelg og pump til låra dine etser bort av melkesyre i et skianlegg, så setter du svingene. Ikke flaut å ta en instruktørtime heller smile

chrisdal #159470 17/02/2011 9:39 AM
Medlem
Medlem

Uenig at de skiene flyter dårlig i lite pudder. Jeg er 175/176 og kjøpte de i 181(tror det var lengden, muligens 183?), mine ski spiser styrepudder som bare det. Jeg kjører telemark forøvrig.Jeg tror heller at det er lengden som er problemet hvis du føler at de ikke flyter i snøen.

Når det er sagt så er ikke toppturer det du lærer telemarksvingen enklest med. Dersom du har en kompis som kan litt telemark, ta med han på et par langhelger i nærmeste skianlegg, kjør bak han og kopier bevegelsene. Slik lære jeg å kjøre ihvertfall.

chrisdal #159471 17/02/2011 10:44 AM
Entusiast
Entusiast

Rocker = øk lengda... 5-10 cm lengre enn deg selv! Coomback er ei helt streit ski, spesielt til tele, men jeg tror du har altfor korte! Den er såpass lettkjørt at selv nybegynnere glatt kan ha den like lang som seg selv. NTN er et så torsjonsstivt system at du skal ikke ha noe problem å sjefe over skien. Kort og brutalt: hvis noen jeg kjenner hadde kommer med en så kort ski ville jeg bedt de gå tilbake til butikken og klage. Hvis de hadde anbefalt den lengde så ville jeg lurt på om de visste hva de drev på med. Bredde spiller ikke nevneverdig inn for valg av lengde. Det er skia som helhet; fleksmønster, innsving etc. som avgjør.

Ang teleteknikk: kjør på! Fordel tyngda likt, få tyngdepunktet fram og øk farta. Du kommer til å tryne, men ikke feig ut på vanskelig føre!

Det vanligste problemet tror jeg er at svingen går over i en ukontrollert sladd som man ikke får stoppa når man vil. Kom deg frampå, rett deg opp og få samla beina, blir du nede i teleposisjon så fortsetter svingen.

..
chrisdal #159472 17/02/2011 12:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ser ut til at jeg må ta meg en langhelg til Oppdal i nermeste framtid da smile

kansje jeg burde kjøp lengre ski til neste vinter også..

takker for gode og motiverende svar og tips :wink

coomback
chrisdal #159473 17/02/2011 3:00 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Ja.enig i at skiene flyter godt i styrepudder,hvilke ski gjør ikke det:coolMEN i 20cm+ pudder er de for smale slik jeg ser det!(spes.hvsi de er korte)RIN

Kurs
chrisdal #159474 18/02/2011 3:59 PM
Fersking
Fersking

Den desiderst mest effektive måten å bli bedre på er kurs eller instruksjon. En god instruktør ser akkurat hvilke feil DU gjør (ikke ta det personlig, det gjelder alle), og gir tips og råd tilpasset din kjøring. Hvis du kan få instruksjon eller kurs i Oppdal vil jeg absolutt anbefale det.

chrisdal #159475 18/02/2011 6:20 PM
Fersking
Fersking

Enig med flere som antyder at skiene dine er alt for korte!!! Er selv kvinne, 171 og kun 57 kilo. Forsiktig telemarkkjører.Har nylig lånt G3 Tonic G3 177 cm, og de var overraskende lettkjørte. Det er nok rockertuppen som gjorde det. Fløt som en kork oppå snøen og skiene var lekne og lette å styre. Hvis jeg hadde valgt K2 Coomba hadde jeg selv gått for 1.74 (= omtrent 1.77 Tonic). Det betyr at hvis man er 1.77 man gjerne kan velge lengre enn 1.77 med rocker. Har kjørt skiene med Black diamond tele binding, fjærene er såpass stive at man må trykke (bakre) foten godt ned for å kunne få opp hælen, dette hjalp veldig på teknikken da jeg endelig fikk godt nok vekt på bakre ski.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå