Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjøpe komplett telemarkutstyr
#159335 24/01/2011 9:25 PM
Pekern Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei. Jeg har begynnt å snuse på telemark, men har ingen kunnskap om dette ovehode. Jeg har kjørt ski med fast hel nå i ca 10 år, men i det siste har jeg blitt mer og mer interessert i telemark smile Har prøvd det ett par ganger bare så anser meg selv som nybegynner. Jeg har noen kammerater som kjører og vi har planer om å kjøre en del pudder og det blir vel noen toppturer også, så kan se for meg at kjøringen blir 40/60 med preppa løyper/upreppa løyper.Så hvis dere kunne hjulpet meg meg med å guide meg på rett spor når det gjelder komplett utstyrspakke så hadde jeg satt utrolig stor pris på dette! laugh Måla mine er 193 høy og veier ca 85 kg. Jeg får vel kanskje også legge til at jeg er student, så ønskjer å få kostnadene så lave som mulig, uten at det går utover kjøreglede og kvalitet så klart wink

Re: Kjøpe komplett telemarkutstyr
Pekern #159336 24/01/2011 9:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Volkl Katana med NTN http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Skipakker/Frikj%C3%B8ringsski/V%C3%B6lkl-Katana-skipakke-10-11-122997.aspx

Scarpa TX Pro http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/St%C3%B8vler/Telemarkst%C3%B8vler/Scarpa-TX-Pro-black-yellow-26--114007.aspxOg ringer du til Vpg så får du helt sikkert en bedre pris.

Pekern #159337 24/01/2011 9:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ellers så har jeg et par dynastar mythic rider 2008 mod med NTN binding tilsalgs.

http://www.winter-sports.com/EN/Skitests/skitestsmodeles.php?id=45&anneetest=2007

Pekern #159338 24/01/2011 10:33 PM
Pekern Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar laugh Ser veldig bra ut det du har foreslått! Har kun gode erfaringer med volkl selv fra tidligere så, det så veldig bra ut. Men ser de er ganske breie, 111mm. Åssen blir de da å kjøre med i preppa skianlegg? Synd de ikke har størrelsen min i de støvlene, var jo en meget god pris på de smirk

Hvor mye skal du eventuelt ha for skia dine:) og hvordan lengde er de på?

Pekern #159339 24/01/2011 11:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har selv Line Mothership, dem bruker jeg ofte i bakke og det fungerer bra. Har selv aldri kjørt Volkl Katana i bakke, men jeg vil tro dem fungerer greit. Du kan få skiene med bindinger for 2500kr.

Crispi EVO http://www.oslosportslager.no/produkt/crispi-evo--ntn-telemarkstovel-0809-6466.aspxHar selv kjørt på disse skoene i 3år og var sykt godt fornøyd med dem. Hvilken størrelse trenger du på skoene da?

Pekern #159340 24/01/2011 11:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Oj sorry. Dem er 189cm

Salomon Shogun
Pekern #159341 25/01/2011 12:36 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei,

Ser du får anbefalt Katana over, av det jeg vet er katana en relativt stiv ski, og som du sier har du stått med fast hel før og bør huske at du ikke kan regne med å få samme kraft ned i en telemarkski som med fast hel. Særlig ikke fremme på skien. Jeg tror kanskje Katana kan bli noe stiv til tele. Dessuten har jeg lest mye bad om nyere Völkl ski fra kina som fliser opp i tupp/stålkant og jeg valgte derfor som svoren Völkl-fan å styre unna Völk denne gangen. Mulig de har fått orden på dette, men jeg tok ikke sjansen.

Har som deg kjørt fast hel en stund og kjøpte nettopp Salomon shogun med NTN og nevnte Crispi EVO NTN fra sportslageret. Testet i Røldal i helgen og fungerte som en drøm! :razz

Skiene er 120-101-130 (bak-midt-tupp) har en liten baktupp, vanlig spenn frem til en liten rocker og er lette ettersom kjernen er i bambus. Jeg syntes flexen og bredde på skiene virket ypperlig til tele. De er myke nok i lengderetningen til at du kan variere svingradie med ulikt trykk men virker allikevel torsjonsstive nok til å site greit i bakken i høy fart og på is.

Anbefales

Salomon Shogun
Pekern #159342 25/01/2011 12:36 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei,

Ser du får anbefalt Katana over, av det jeg vet er katana en relativt stiv ski, og som du sier har du stått med fast hel før og bør huske at du ikke kan regne med å få samme kraft ned i en telemarkski som med fast hel. Særlig ikke fremme på skien. Jeg tror kanskje Katana kan bli noe stiv til tele. Dessuten har jeg lest mye bad om nyere Völkl ski fra kina som fliser opp i tupp/stålkant og jeg valgte derfor som svoren Völkl-fan å styre unna Völk denne gangen. Mulig de har fått orden på dette, men jeg tok ikke sjansen.

Har som deg kjørt fast hel en stund og kjøpte nettopp Salomon shogun med NTN og nevnte Crispi EVO NTN fra sportslageret. Testet i Røldal i helgen og fungerte som en drøm! :razz

Skiene er 120-101-130 (bak-midt-tupp) har en liten baktupp, vanlig spenn frem til en liten rocker og er lette ettersom kjernen er i bambus. Jeg syntes flexen og bredde på skiene virket ypperlig til tele. De er myke nok i lengderetningen til at du kan variere svingradie med ulikt trykk men virker allikevel torsjonsstive nok til å site greit i bakken i høy fart og på is.

Anbefales

Ca 100
Pekern #159343 25/01/2011 11:27 AM
Entusiast
Online Content
Entusiast

Enig i mye av det Christofer sier. En så stiv og brei ski som Katana kan nok bli litt mye å håndtere som nybegynner på tele. Angående kvalitetsproblemene til Völkl sine Kina ski: de flytter nå produksjonen hjem igjen til Tyskland slik at skiene fra neste sesong er lagd i Tyskland. Så ikke kjøp noen av kinamodellene til Völkl i år.

Jeg vil anbefale deg ski med rundt 100mm i midje (midfat) og ikke alt for stiv fleks. Da får du en ski med nok flyt til å bruke i alle forhold samtidig som bredden går greit å håndtere på hardt underlag. Telemarski bør og i min mening ha en form for early-rise- eller rocker-tupp. Dette fordi tuppene da ikke dykker så lett, noe som kan være et stort problem på enkelt føreforhold.

Eksempel på slike ski er: Salomon Shogun, K2 Coomback, Black Crows Corvous, Faction Alias, Liberty Helix(versjonen /m rocker om du finner den), Head Jonny, Dynastar Sultan 94.

Pekern #159344 25/01/2011 1:40 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg kjørte ei stund tele på Black Diamond Voodoo med R8 binding og T2X støvel. Et ganske lett toppturoppsett som jeg skulle lære meg å kjøre "ordentlig" på. Jeg fikk aldri helt go'flyten på de så jeg gikk lei og slutta helt å kjøre med løs hæl ei stund. Siden da har det blitt mange bratte turer med kraftig rando-oppsett. Store, stive støvler, bindinger og ski. Så i år begynte jeg å lure på tele igjen og kjøpte derfor et par brukte Black Diamond Verdicts med O1 (Xtra stiff)og Black Diamond Push støvler. Jeg var frytkelig skteptisk siden hele denne pakka var ganske mye kraftigere enn det jeg sist kjørte på, alle sier jo at man må unngå for grovt utstyr på tele.

Men dæven for et hakeslepp jeg fikk når jeg satte utfor! Det varte ikke lenge før jeg festa stavene på sekken og veksla lett mellom lange svinger i høy fart, og korte hoppsvinger i bratte parti med skog. Jeg tror at min konklusjon må være at hvis du er en litt "vill" person eller har god skifølelse, som tør å slippe deg løs istedenfor å være forsiktig, så kanskje skal du ikke være for redd litt kraftig utstyr. Den største fordelen er at dersom du klarer å være litt frampå så vil søppelføre ikke by på så store problemer. Sist gang jeg kjørte ville jeg ikke dra på tur med mindre jeg var nesten sikker på at det ikke kom til å bli is eller gjennomslagsføre. Nå spiller det ikke så stor rolle lenger.

På bakgrunn av dette så tror jeg ikke at Katana nødvendigvis blir for stiv. Men brukte Dynastars må jo og vokse på trær? "Alle" kjørte jo på sånt for noen få år siden?

Pekern #159345 25/01/2011 1:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg er helt enig med deg Peddysalate. Jeg kjører selv på Line Mothership med NTN. Disse skiene er helt sykt stive, men det fører bare til at skiene er helt stabile i høy fart.Skiene fungerer også greit i bakke, men så klart jeg merker at skiene er litt breie. Dem "flyter" litt rund i løypa, men så lenge du holder høy fart så er det ikke noe problem. (og er det ikke høy fart vi elsker)

If you feel you're in control, you're not going fast enough.

Pekern #159346 25/01/2011 2:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Her er det noen telemarksko med ntn i str 29.http://www.sport-conrad.com/telemark_boots_for_men/41/

Pekern #159347 25/01/2011 2:24 PM
Entusiast
Entusiast

Mange gode forslag her og langt på vei enig med det Peddy skriver over her. Det handler om å finne det du er komfortabel med smile

Har selv kjørt med NTN og Katana helt til de gikk i stykker (ødela 2 par men neste års modell er "Made in Germany" så det er håp) men reagerte aldri på at de var for stive - til sitt bruk. Men om det er den skia du vil ha er en annen sak!

Som flere har påpekt så ligger sweet-spot'en for en allroundski rundt 100mm. Samtidig bør de ikke være for tunge skal de benyttes til tur og ca like lange som deg. G3 Fever 192 er jo en mulighet f.eks?

NTN er for øvrig et udiskutabelt valg :razz Av sko her er Scarpa TX Pro og Garmont Prophet av de bedre til allroundbruk hvor tur er inkludert. Evo er fantastiske sko men trives best i bakken (jeg har både Evo og TX Pro...).

Pekern #159348 25/01/2011 2:29 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis prisen skulle være den rette vil jeg mene at det ikke er noen grunn til å vike unna kabelbindinger med fjæra under sålen, type BD O1 eller Hammerhead...

Det åpner jo i allefall muligheten for flere støvler, som det er ekstremt viktig å få rett! Kan ikke en døyt om NTN og kan ikke kritisere den som sådan, men utvalget av støvler er vel ennå ikke direkte stort?

Pekern #159349 25/01/2011 3:08 PM
Pekern Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ser her ja smile Masse gode tips! Setter stor pris på at dere vil hjelpe en uviten kar som meg. Føler meg mye klokere allerde laugh

Da har jeg kjønt at ski rundt 100 mm på midten er veien å gå. Og som en nevnte, så er ikke jeg den som er redd for å legge trykk på skia og satse litt nedover bakkene, så da skal det nok takle litt stivt utstyr også. Så det var en som solgte et par Scarpa TX ntn her på siden til 2500kr, men de er en halv størrelse for store. Tror dere det vil være et stor minus om jeg baker de om på nytt og alt. Kan jo legge inn et par tykkere såler også. Hadde jo vært helt maks om det gikk!

Pekern #159350 25/01/2011 3:33 PM
Entusiast
Entusiast

Med litt ambisjoner om å kjøre fort så tror jeg ikke Coomback er den rette skia. Jeg er 182 og hadde den med randobinding i samme lengde som meg selv. Det var første gang jeg opplevde å kjøre fra skia. Tuppen dykka og kasta meg over styret når jeg la trykket frampå sånn som jeg har lært, jeg ble tvunget bakpå og måtte kjøre saktere enn jeg ville for at den myke tuppen ikke skulle finne på noen sprell. Jeg hadde ikke greid å kjøre fram den på tele, men poenget er bare at den har ei toppfart som kommer litt vel fort for en kjører som har lyst å dra på.

Pekern #159351 25/01/2011 4:27 PM
Entusiast
Online Content
Entusiast

Viss noen missforsto meg: Jeg sa slett ikke at Katana o.l. ski ikke egner seg til tele, men at de kunne være litt mye å håndtere for en nybegynner. Gode chargerski er selvsagt nydelig på tele, men krever en del av kjøreren.

Angående sko er passform her det viktigste. Du bør ta turen innom noen butikker og prøve ut slik at du finner hvilke modeller du passer. Du må og vurdere om du vil ha sko med 3 eller 4 spenner og hvor stive de skal være. På brukte sko så går det veldig fint an å bake innerskoen på nytt.

Pekern #159352 25/01/2011 8:35 PM
Pekern Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Dro innom xxl i kveld bare for å prøve de forskjellige støvlene og føle hvem som satt best på foten. Fant ut at Scarpa tx pro som de hadde der satt helt perfekt, og dama bak disken ga meg et tilbud på at jeg kunne få de støvlene, ntn binding og k2 hardside ski for 9600 kr. virka som et bra tilbud for meg, drøye 20% :)Så hvordan synes dere dette høres ut??

Pekern #159353 26/01/2011 12:46 AM
Entusiast
Online Content
Entusiast

Høres ut som et helt ok tilbud. Rundt 20% avslag er ikke uvanlig når du kjøper full pakke. Hardside er en kurant ski. Den har passe bredde, er stivet av med metalllaminat slik at den ikke flagrer alle veier i fart og har nå fått rocker slik at tuppene ikke burde dykke lenger (som de gjorde før når den ikke hadde rocker).

TX-Pro er en utrolig bra sko.

Pekern #159354 26/01/2011 11:25 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat Pekern:Dro innom xxl i kveld bare for å prøve de forskjellige støvlene og føle hvem som satt best på foten. Fant ut at Scarpa tx pro som de hadde der satt helt perfekt, og dama bak disken ga meg et tilbud på at jeg kunne få de støvlene, ntn binding og k2 hardside ski for 9600 kr. virka som et bra tilbud for meg, drøye 20% :)Så hvordan synes dere dette høres ut??

</p>

Mulig det bare er meg men jeg blir umiddelbart skeptisk når noen sier at skoene sitter helt perfekt i butikk... Poenget er at sko som passer egentlig føles helt forj**lige i butikk men det er viktig å sjekke at de har riktig lest (bredde, holder hæl på plass, fotvolum osv). Holdt nesten på å begynne å grine sist jeg sto med tåhetter og fikk varmetilpasset sko :grin<p>Hvorfor sier jeg dette? Jo fordi for store sko er et stort skudd for baugen når det kommer til komfort og kontroll. Alltid, alltid, alltid prøv sko uten innerstøvel! Har postet denne før men slenger den gjerne ut igjen :wink http://www.nstelemark.com/NSTelemark/Telemark_Boot_Fitting.html

G3 Saint
Pekern #159355 26/01/2011 2:20 PM
Entusiast
Entusiast

Med ditt bruksmøsnker ville jeg valgt en ski med ca. 90mm midje. IKKE velgfor bred ski, det fungrer genrelt sett dårlig på hardt underlag, ikke minst ved traverresering på en topp-tur.

Jeg ville ha valgt en G3 Saint, G3 Targa Ascent binding (glimrende til topptur) og en medium stiv støvel som sitter godt på føttene. Scarpa T2 f.eks. men prøv støvlene skikkelg i butikken, de er smale.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå