Forrige trd
Neste trd
Print trd
ekstrem smerte under føttene
#159209 09/01/2011 2:12 PM
smund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei! Sit no i kafe-en i hemsedal og må berre konstatere at eg ikkje orkar å gå etter å ha kjøyrt telemark i max 1 time med pauser heile tida. Grunnen er smerter eg har hatt sidan første gongen eg tok på meg telemark-støvlane. Har dog merka smerter i både skisko og joggesko men ikkje denne ekstreme smerta eg har fått under føtane. Eg spør derfor om hjelp til å kunne vite kva som er gale med føtane mine, er eigentleg ganske irritert fordi eg i forige sesong bestemte meg for å prøve ut telemark og kjøpte då flunkande nytt utstyr. Eg hadde prøvd telemark før men kun med litt gamlare sko av skinn og dei var ikkje så vonde. Har prøvd ut det meste med varmetilpassa såler og såkalt baking. Ser at eg burde ha skrivi dette med litt meir orden og avsnittar men brukar mobilen så det er ikkje så lett.

Nokon som har litt ein aning kva det kan vere?

Re: ekstrem smerte under føttene
smund #159210 09/01/2011 2:25 PM
Medlem
Medlem

Kan vere krampe under foten. Har opplevd dette nokon gonger bde med telemarksko og nokon gonger med joggesko.For meg har det funka slappe av i foten og kanskje spesielt trne. Alts ikkje anstrenge dei og d har smertene forsvunne etter i lita stund, s det kan jo prvast :wink

smund #159211 09/01/2011 2:39 PM
Fersking
Fersking

Hei.

Jeg startet med telemark forrige sesong. Jeg hadde NYAKTIG samme problem som deg! Uutholdelige smerter under fttene. P det vrste var det ubeskrivelig vondt.

Jeg endte opp med kjpe spesialtilpassede sler og nye sko i en halv strrelse strre. Jeg hadde bakt innerskoen for mye og den var blitt for liten.

Kjenner det enda litt, men p langt nr s mye som da. Det er ogs tilvenning. Blir jo bedre og bedre utp sesongen.

Merker ogs forskjell p hvor mye smerter jeg fr. P topptur kjenner jeg ingenting i det hele tatt. Men om jeg tar en stolheis og gunner 100% p med en gang kommer smertene. Tror spesial-sler (beregnet for din fot, evt stpt hos sportsforretning), stor nok sko og oppvarming av muskler/sener er viktige stikkord for unng smerter. Hvertfall hos meg wink

Hper du blir kvitt problemet. Vet nyaktig hvordan du har det. Hadde ogs flunkende nytt utstyr med NTN osv og lurte p om jeg hadde gjort en gedigen tabbe. Alt ordnet seg til slutt for meg

laugh

smund #159212 09/01/2011 3:50 PM
Medlem
Medlem

Hres ut som krampe og antagelig kommer dette fordi du mangler sttte under foten/fotbuen. Skaff deg et par tilpassede sler i en god sportsbutikk, koster mellom 600-1000,-

smund #159213 09/01/2011 4:39 PM
smund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for svar!

Og Alero: ser at du hadde akkurat dei same stvlane eg har no (scarpa tx) . kan det vere noko med modellen?

For smale stvler?
smund #159214 09/01/2011 7:49 PM
Entusiast
Entusiast

Ikke usannsynlig at du har for smale stvler. La meg gjette: Scarpa? Jeg har samme problemet, spesielt ille p dager med hardt underlag. Det eneste som virker for meg er tynne sokker. Formstpte sler gjorde det bare vrre. Har ikke prvd blokke ut stvlene,men n kjper jeg heller nye (evs. gr over til Rando).

Scarpa ja
smund #159215 09/01/2011 8:34 PM
smund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Scarpa oyess..

Er godt mogleg eg har breie fter, trur eg har hatt nokre problemar med det fr. Har eg ikkje tenkt p faktisk, s takk for svaret! smile

smund #159216 09/01/2011 9:31 PM
Fersking
Fersking

Vet ikke om det kan vre noe med modellen. Syns de virker litt smalere enn mine TX-pro. Om du har breie ftter m du ha scarpa. Til NTN er det de breieste skoene etter det jeg har hrt. Crispi vet jeg av erfaring at er syyykt smal. Garmont er en plass midt imellom. Tror ikke det er s mange flere modeller velge mellom til NTN.

Om du fler at skoen passer kan du prve kjpe andre sler. Jeg kjpte sikkert sler for 2-3000,- nr jeg var plaget som mest. prvde det som var, ogs spesialstpte. Endte faktisk opp med et par som var fedigstpte;

http://www.oslosportslager.no/produkt/conformable-snow-flashfit-sale-19016.aspx

Er meget godt fornyd med de, s det er jo noe tenke p om du har plass i skoen. De er noe hyere i konstruksjonen enn de slene som flger med.

smund #159217 10/01/2011 9:21 AM
Entusiast
Entusiast

Fr man krampe under fttene s er det gjerne 2 rsaker (jeg har "prvd" begge):

- For lite sttte under foten som gir typisk krampe fra hl til lillet. Lses best ved bygge opp under foten, formstpte sler lser (stort sett) dette.

- For store sko. Kjenn/tenk etter om du "griper" med trne nr du kjrer. Hvis du gjr det kan det gi krampe.

PS! Scarpa TX er ikke smale - tvert i mot er de ganske breie.

smund #159218 10/01/2011 12:37 PM
Trr bak ra
Trr bak ra

Sttter innlegget over. Er det krampe under foten, som kan vre helt for j***g vondt, skyldes det ofte for stor sko eller for stort volum (og dermed lite sttte under foten). Kjenn etter om hlen lftes opp i skoen nr du stammer skoen til, og om det skjer kan du eksperimentere litt med innlegg under hlen.

smund #159219 10/01/2011 5:18 PM
smund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Tek meg frst ein tur innom ortoped for hyre, etter det ska eg prve eksperimentere litt skoa

For store eller for god plass i stvelen?
smund #159220 11/01/2011 11:52 PM
Fersking
Fersking

Testet ut tynne strmper i gr og fikk masse krampe under foten, i dag hadde jeg tykkere strmper og det var en perfekt dag uten kramper. Min ortoped mente det ville hjelpe med oppbygget sle s det er sikkert riktig det og. Ellers er det jo viktig spenne p seg stvlene riktig, det er kun ndvendig stramme "skr" spenna slik at helen sitter godt i stvelen, de andre kan vre s lse at du fr god blodsirkulasjon men samtidig sttte. Hper du fr noen supre dager i pudderet uten plager :-)

ein "fantastisk" dag i heisen volum 2
smund #159221 15/01/2011 1:20 PM
smund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

haha. Dere kan vel gjette kor eg sit no. Kjempe føre med litt pudder og eg sit inne igjen. Har vert hos legen og blitt henvist til ortoped. Har og prøvd mjukere såler men til ingen nytte frown kan legge til at eg køyrde alpint før og med ingen problem når ein kjøyrte.

Nokon som har fleire tips før eg vert lei av telemark?

Veskebalanse
smund #159222 15/01/2011 2:16 PM
Medlem
Medlem

Fr du i deg nok nring og spesielt drikke i forkant og underveis du er p ski? Jeg syns kroppen generelt fungerer bedre og har mindre smerter i fttene nr jeg har med en flaske sportsdrikk jeg kan sutte p i heisen, i tillegg til at jeg lsner alle fire spennene for f sirkulasjon.

Hvordan fles stvelstrrelsen ellers, hvor mye/lite plass har du til trne? Som nevnt fr her er det viktig at stvlene ikke er for store, de frste dagene med nye stvler skal gjerne fles som dden, men gjerne da i hele foten/leggen, ikke bare under fotslene. Det hres ut som du har kjrt en del med disse stvlene uten forbedring. Hvordan var fungerte det de frste dagene?

Hvaslags kjrestil fler du at du har? Er du i balanse og sentrert over for- og bakfot, eller trykker du for mye den ene eller andre veien?

Kjedelig at det er p denne mten, hper du finner ut av det!!

smund #159223 16/01/2011 10:06 PM
Fersking
Fersking

Hei..

Hadde akkurat samme problem med mine Scarpa sko, fikk ss skikkelig smerte under fotbladet...Nr tok ut sla i innestveln forsvant smertan helt, og har vrt kanon fornyd i flere r no :)Kjre no uten sle i innerstvelen, da sko blei for trang over rista og pressa for mye med sla..

Har en kompis som hadde samme problemet, fjerna sla da va smerta bort:wink

Kent`n

smund #159224 18/01/2011 8:29 PM
smund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Har no byrja merke smerta nr eg bruker joggesko og skisko og.. gjer ikkje saken betre :P

smund #159225 18/01/2012 9:53 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

hei! eg har samme problemet. har kjpt nytt utstyr i r, og prvde meg forrige helg. det var j... vondt. hadde tenkt meg heim igjen og gi opp heile prosjektet, men klarte syke meg opp til prve litt til. det vart til at eg sto over anna kvar tur i trekket for f igjen flelsen i beina. etter tre timer klarte eg to turer p rad, s klarte eg tre rett fr trekket stengte. trur problemet ditt er det samme som eg har : plantar fascitt. har hatt vondt i fleire r, men har ikkje hatt problemer i sommer etter at eg fann ein video p youtube. gikk masse p fjellet og tyde fttene alle veier. pluss endel velser heime:http://www.mobilitywod.com/2010/11/episode-77365-plantar-fasciitis.html. vanskelig dette her... du har min fulle sympati...

smund #159226 19/01/2012 12:36 PM
Fersking
Fersking

Jeg fikk/fr smerter under fttene, og oppgjennom leggen av alle stive skisko (ikke bare mine scarpa tx-pro). P scarpaen s har har jeg tatt ut slen fra innerskoen (motsatt av det alle andre anbefaler her...) og det hjalp veldig. Har nesten aldri smerter lengre. En kompis med Scarpa TX hadde ogs det problemet, og jeg tipsa om ta ut slen, og det hjalp for ham ogs.

Med alpintskoene (salomon) mine pleier jeg bare slakke skoene helt nr jeg er i heisen. Dette gjr jeg ogs nr jeg fr kramper med Scarpaen, de f gangene det skjer.

Ellers s pleier jeg ofte bare stramme maks p toppen, og ha de to nederste spennene mindre stramt, s strammer jeg heller gradvis utover dagen.

smund #159227 19/01/2012 11:51 PM
Fersking
Fersking

stikk innom p surefoot, de analyserer for deg gratis og forklarer hva du trenger gjre. det koster ca 1900,- f det fikset og de garanterer at det blir bra..

smund #159228 10/05/2012 1:44 PM
smund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for tips folks! Har ikkje ftt prvd dei siste forslaga om ta ut slen og surefoot.. men telemarksstvelen har faktisk vorte for liten no.. fr ikkje foten oppi. Har uansett hatt 2 svrt kjedelege vintrar no med 2 meniskbrot p 1 r.S eg m nok kjpe meg eit par nye sko te vinteren att.. Har nokon her erfaringar til rets scarpa txpro?

smund #159229 10/05/2012 1:48 PM
Entusiast
Entusiast

kamerat har masse snne smerter, hadde det ifjor. han byttet stvler til noen som var breiere og det funket, jeg byttet fra Dalbello til Salomon SPK. men kan jo vre noe annet med foten din eller stvelen. dra til en lege eller noe f sjekket foten vis det er den som det er noe galt med? eller kanskje det er stvlene?

smund #159230 10/05/2012 1:55 PM
smund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Drog te Ortoped ifjor, fekk nokon heilt spesial tilpassa foten.. men det funka ikkje s veldig bra.. altfor stive. Ska te Voss fhs te hausten s det hadde vore kjekt ftt fiksa det fr den tid smile

smund #159231 10/05/2012 6:19 PM
Medlem
Medlem

S eg m nok kjpe meg eit par nye sko te vinteren att.. Har nokon her erfaringar til rets scarpa txpro?

Har rundt 35 skidager p rets sorte+oransje TX Pro, bakke/offpiste/toppturer/Stavkroa og er svrt godt fornyd smile Har fra fr de litt stivere TX Comp 09/10 uten gmodus som jeg n kun bruker p dagsturer med ren bakkekjring. Har aldri kjrt NTN p Crispi eller Garmont, men ut fra prving i butikk har Scarpa fltes som eneste alternativ for de breie fttene mine.

Det gjr vondt noen ganger, men du vet hva tffe telemarkere sier: "Pain is your legs gift to you and suffering is what you give them in return". smile

smund #159232 11/05/2012 10:38 AM
Trr bak ra
Trr bak ra

Har ogs fjernet slen fra innerskoen, og det hjalp meg veldig.

smund #159233 25/11/2012 8:56 PM
smund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Har endeleg funne ei lysing p problemet! Eit innkjp av Scarpa EVO Shiver av utgtt modell gjorde susen. Takk so mykje til dykk som har gitt nyttige tips smile

Mest lest p FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktr: Erlend Sande| Redaktr: Henning Reinton| Nettredaktr: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen| Salgskonsulent: Magnus Utkilen| Prosjektleder: Lisa Kvlshaugen Bjrum
Daglig leder: Audun Holmy Rhrt| Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byr