Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topppturbinding og støvel til Volkl Nanuq ski
#159140 28/12/2010 7:31 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,Jeg har en Volkl Nanuq 184 ski (130,94,113 http://www.voelkl.com/skis/touring/models/nanuq.html ) med Rottefella R8 og Scarpa T2 Eco støvel, som jeg nå kjører på for andre sesongen. Jeg har to problemer med denne pakka. Jeg går mye toppturer, og ønsker derfor en binding med toppturfunksjon. I tillegg har jeg aldri fått støvelen til å passe skikkelig, da den er for smal.

Jeg går i år på folkehøgskole og skisesongen fremover kommer til å bestå av rundt 30 toppturer, 10-15 dager i lokal bakke og 10 dager i alpene(skitrekk). Er andre året jeg står telemark, så har fortsatt veldig mye å gå på i teknikk osv.

Hovedspørsmålet mitt er; NTN eller 75mm? Hva tror dere med mine forutsetninger og skiplaner? Er NTN riktig valg, hvis jeg også ønsker en binding som er OK på vei oppover? Har titta litt i butikken, og umiddelbar ulempe med NTN er jo vekt. Er det noen andre? Har også sett at den har litt mer motstand i gå-modus, slik at skien ikke blir helt liggende når man løfter helen. Lurer på om dette kan gjøre det vanskeligere å traversere, snu osv. Andre ulemper med NTN? Blir NTN for "heavy" for skien min?

Siden jeg uansett må ha både ny binding og støvel er prisen 75mm kontra NTN omtrent lik.

Evt. 75mm bindinger jeg har sett på er disse, hvilke anbefales?

Voile Switchback http://www.oslosportslager.no/produkt/voile-switchback-telemark-touringbinding-20200.aspx

G3 Targa Ascenthttp://www.oslosportslager.no/produkt/g3-targa-ascent-xmountain-telemarksbinding-8402.aspx

Black Diamond O1http://bratt.no/index.jsp?isid=produkt&katid=31&ukatid=123&pid=2322

Støvel får komme senere, jeg må uansett først ha klarhet om jeg bør velge NTN eller 75mm.

Re: Topppturbinding og støvel til Volkl Nanuq ski
Gingerlicious #159141 28/12/2010 11:47 PM
Fersking
Fersking

Køyre både med G3 Ascent og Voile Switchback. Supre gåbindingar begge to. Har hatt problem med helløftar til G3 med at denne har knekt i heva posisjon ("brukt" 4 stk). Monterte sjølv på Voile sin hel med to høgder. Måtte heve den med 1 cm, men det gjekk fint med plexiglas.

Voile: Finn den meir solid enn G3 og lettare. Meir vridningsstiv. Likar at helløftar har to høgder. Enkelte hevdar at den poppar ut av låsing under tøff køyring. Eg har ikkje opplevd dette.

G3: Ok binding. Likar som sagt ikkje helløftar. Dette problemet har eg løyst. Det som eg tykkjer er bra med denne er at du får skarejern som er tilpassa bindingen.

Om eg skal ein av dei ville eg gått for G3 pga dette med skarjern. Men ville då ha skifte helløftar slik som eg har gjort. Treng ein ikkje skarejern vile eg valgt Voile.

Vurderar sjølv NTN med same ski som du har evt K2 coomback. Vil følge tråden din med interesse.

Gingerlicious #159142 29/12/2010 12:33 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei igjen.

Har nå mer eller mindre bestemt meg for NTN. Dette fordi det høres ut som en helt ok toppturbinding og at den er stivere og bedre kjørebinding enn det meste annet. I tillegg er den mer fremtidsrettet mtp. kjøp av fetere ski, og at jeg har en støvel jeg kan bruke i lang tid. I tillegg får jeg NTN omtrent like billig som en klassisk 75mm binding med gåfunksjon og 75mm støvel.

Spørsmålet nå er hvilken støvel jeg bør ha. Jeg prøvde Scarpa TX Pro, og denne virket god, om en noe tyngre og stivere enn T2 Eco, som jeg er vant til.

De hadde ikke Scarpa TX i butikken, men denne går visstnok for å være mykere. Blir den for myk? Hvor mye enklere er den å bruke til topptur?

Hvilken støvel passer best til mitt bruk og ski(Volkl Nanuq). Hva slags NTN-fjærer bør jeg gå for?

Gingerlicious #159143 29/12/2010 1:44 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Litt offtopic men er du fornøyd med skia?

Vurderer denne selv, men er fint lite av anbefalinger rundt omkring på nettet.

Gingerlicious #159144 29/12/2010 1:56 PM
Fersking
Fersking

Har hatt både TX og TX pro,bruker nå kun TX pro, går mest toppturer. Synes du TX pro kjentes god ut ville jeg valgt den. Minimalt tyngre og litt stivere og gå med, men kjøreegenskapene er mye bedre.

Gingerlicious #159145 29/12/2010 2:23 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Da blir det Scarpa TX Pro.Regner med det er NTN med blå(medium) fjærer som gjelder?

Hauk1: Er som sagt ganske fersk på telemark, og har ikke testa andre ski. Men jeg er fornøyd med mine, uten å ha noe sammenlikningsgrunnlag. Etter det jeg har forstått er det en Volkl Mantra uten titanalplaten. Dvs. en mykere og lettere Mantra. Har hørt andre mene den er litt for myk, men spørs vel hva du er ute etter.

voile nr 1
Gingerlicious #159146 29/12/2010 2:24 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Har prøvd endel bindinger opp gjennom årene (ikke ntn)og sitter igjen med at voile switchback er nr 1 til toppturer.Relativ lett(ca 600g pr stk,nten 1kg pr stk) med gode hælløftere.Blir det mye traversering i bratt terreng låser jeg bindingen i kjøremodus og skiene blir enklere å håndtere.Mine voile sitter på et par k2 coomba ,supre ski til det meste og lette,1,8 kgLykke til!

Gingerlicious #159147 29/12/2010 2:34 PM
Entusiast
Entusiast

Har ikke prøvd NTN selv, men ut fra diskusjonen her på forumet har jeg fått med meg følgende på "negativ side":

Mye leamikkMangler skarejernIsing Vekt

Spørsmålet er om det veis opp av de positive sidene som f.eks. kontroll.

Bruker selv G3 Targa Ascent og er veldig fornøyd, har ikke opplevd at hældelen knekker som Amarok (og jeg er i 100 kg. klassen). Mulig det har noe med hvordan den er montert i forhold til støvlene? Jeg mener Ascent'en er en genialt enkel konstruksjon, skarejernsløsningen er glimrende - den hektes på under tåjernet og beveges opp med gå-bevegelsen.

M.h.t støvel så er det et viktig såd: vær sikker på at støvelen passer. Scarpa er som du selv sier typisk noe smal. Dessverre kan det være vansklig å kjenne store forskjeller i butikken, men som kan bli et problem i bakken. En av fordelene for Scarpa'ene er jo at de har mulighet til Dynafit TLT Rando-binding om du skulle ønske det en eller annen gang...

TX eller TX pro: vektmessig er det ikke all verdens forskjell men det må bli litt opp til personlig preferanse m.h.t. flex.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå