Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
radius på pudderplanker
#158944 06/12/2010 11:39 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei1

Vil en ski med radius 20m være mere lettkjørt enn enn ski med 40 radius når vi snakker om puddersnekjøring?Greit nok at her vil være er forskjell i carvingen i alpinbakken med et hard underlag.Bare undrer?RIN

Re: radius på pudderplanker
rin #158945 07/12/2010 8:07 AM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Marginalt, if any?

Jeg vil nesten påstå det stort sett går på skiens oppbygning, i.e. myk eller stiv, og flyteegenskaper.

Tenkte med det slik ja.
rin #158946 07/12/2010 8:52 AM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

MEN,når vil en stiv evt myk ski være en fordel/ulempe ?Selv har jeg 4frnt EHP som er relativt stive midtparti uten spenn som jeg prøver å lære å beherske.RIN

BREDDE
rin #158947 07/12/2010 8:56 AM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Glemte å poengtere at da skjønner jeg viktigheten av bredde.Hadde tidligere Hellbent som flyter utrolig bra (dårlig såle,dårlig gli)men var umulig å bruke som toppturski når det var litt hardt ved traverseringer.RIN

rin #158948 07/12/2010 9:44 AM
Entusiast
Entusiast

Til det opprinnelige spørsmålet finnes det bare ett svar, og det er nei. (Under forutsetning at man tar hensyn til spenn/stivhet/lengde ++, men det gjør du jo.)

I pudder svinger man ikke på innsvingen.http://friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215

Myk ski i pudder: Leken, men ikke så fartsstabil.

Stiv ski i pudder: Mer fartsstabil men ikke så leken. En stivere ski med mindre innsving (EHP f.eks, selv om den ikke er veldig stiv lenger) vil være stabil i og med at den har så lite innsving og form, men kan fortsatt oppleves som leken dersom du får den opp i nok fart til å bøye skien og svinge på den måten. En annen fordel med lite innsving er at det er lett å bryte ut av en sving og skli sidelengs (slarve på engelsk, vet ikke om det finnes noe godt norsk ord for dette ennå) noe som gir den skikkelig gode surfefølelsen... smile

Det norske ordet er breislædd...
rin #158949 07/12/2010 9:57 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fordelen med lite innsving på en storfjellski er stabilitet og at du kan legge inn en breislædd uten at skia stikker ifra deg. Feks mot dropp eller renne, og du trenger å sette ned hastigheten kjapt. Da må du sette skia på tvers i fallinja. Gjør du det med en myk ski med mye innsving, så kan skia stikke ifra deg......

Vi som kjører rundt i moderat hastighet kan syntes en myk ski med ca 25 meter radius er behaglige å kjøre på. Men i skikkelig pudder har ikke innsvinget noe betydning. Når det gjelder flyt, har ikke bredde alt å si. Jeg kjører selv litt snowboard på gode pudderdager, og jeg har opplevd brett som tuppen ikke vill opp på, selv om arealet på brettet var enormt.

rin #158950 07/12/2010 10:09 AM
Entusiast
Entusiast

Takk for vokabularet.

For ordens skyld kan jeg legge til at det ikke bare er i pudder man ikke trenger innsving. Praxisene jeg hadde funket glimrende i oppkjørt, slusj, kartong, gjennomslag, vindblåst og mere til. Eneste stedet de ikke funker er på hardt og i bakke. Kanskje en smalere ski med rev/rev er tingen?

rin #158951 07/12/2010 10:19 AM
Entusiast
Entusiast

Ang. snowboard så viser eksempelet ditt hvor mye montasjepunkt, fleks og spenn har å si for hvordan et brett eller en ski oppfører seg. Man kan oppnå mye hva gjelder flyt og løssnøegenskaper uten å øke bredden voldsomt.

Flott!
rin #158952 07/12/2010 11:52 AM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Her var det mye nyttig informasjonRIN

rin #158953 07/12/2010 1:11 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg traff en kar i Myrkdalen med EHP, og jeg ble litt overrasket over formen og egenskapene, siden du omtaler dem som pudderplankene dine, RIN. Han kjørte EHP da, men hadde Hellbent i bakhånd. Også gjerne litt spesielt.

Det kan være jeg ikke helt har forstått skien, men det kan virke som en halvbrei/smal pudderski uten noe videre innsving. Som dere sier er innsving relativt i pudder.

Jeg kjører purple haze (som jeg sikkert gjentar til det kjedsomme) som jeg vil si er en relativt stiv og brei ski (ikke sykt brei underfoot) med ganske kort svingradius (182cm/18m). Det er ikke rendyrket pudderplanke siden den har egenskaper til å fungere godt i ikke all for hard bakke.

Den er til dels leken, men det kan ha noe med vekta på han som står på dem. Jeg tror det har mye med teknikk å gjøre. Det kan også ha noe å si med tip/tail rise, at skien blir mer sensitiv/"myk" selv om den er stiv. Jeg ser meg av og til nødt til å gynge/danse/hoppe litt i bra pudder for å kjøre slik jeg vil, samtidig som jeg kan la vær. Jobber jeg med rytmen er skien lett og leken, lar jeg være blir skien som et tog. Den drar igjennom det meste. Flyter gjør den uansett.

Jeg kan sånn sett bekrefte breislæddingen, og det er av og til der jeg må kompensere med hopping.

Begrensningen til skien i pudder har jeg ikke funnet, begrensningen i bakke er harde forhold der jeg ikke har snøkontakt med nok bakski spesielt, men også av og til fremski.

Fortsatt sliter jeg med å se hvordan jeg kan dele Purple Haze i to, en mer bakkeski, og en renere pudderski. Ser en vekk i fra is og breislædding i pudder så virker den på kanten til overlegen.

rin #158954 07/12/2010 2:10 PM
Entusiast
Entusiast

Nå er vel EHP mer regnet for en offpistski enn en pudderski.

Jeg har ikke prøvd Hendryx sine kreasjoner, men mistenker vel at EHP er bedre i vanskelige snøforhold og i høy fart?

Hyggelig å leve i en tid der ski som er 115mm på midten ikke regnes som pudderski forøvrig.

Gode tilbakemeldinger
rin #158955 07/12/2010 3:37 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Jeg har nok ikke lært meg helt EHPen å kjenne ennå så jeg får nok fortsette å eksperimentere med kjørestil,kanskje danse litt mere.For meg er i alle fall 116 midje pudderplanker men som jeg leser her på nette er maaaange ski som er briere.Det er jo ikke sikkert at jeg har den optimale pudderskien for min kjørestil.(men det er ialefall coombaene mine)

RIN

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå