Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skisåler..
#158857 15/11/2010 8:18 PM
oeh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Spørsmål... hadde en tur på Haukeli sist helg, og der var det heller lite snø.. det gikk over stener både her og der på vei opp heisen, men mindre steiner i løypa, heldigvis.

Jeg vegret meg litt for å se under, men klarte ikke å la være. Den steinen jeg stoppa med eller mindre oppå på vei ned hadde lagt noen nydelige merker, men ca alt annet av småstein og is opp heisen så ikke ut til å gjøre noe videre skade..

Kompisen mine sine ski som da var flett nye og hadde kjørt samme plassen som meg hele helgen var ikke like fine.

Jeg står på Hendyx Purple Haze og han står på Kästle MX98.

Er det stor forskjell på sålene på den type ski? Det virker jo som sålene på mine er hardere enn på Kästlene..

Re: Skisåler..
oeh #158858 21/11/2010 2:08 AM
oeh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

bump

oeh #158859 21/11/2010 10:28 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg kan ikke noe om sålene på de aktuelle modellene, men ja, ski kommer med ulik hardhet/molekyltetthet på sålene.Nye ski på første tur er vel uansett ikke smart...

oeh #158860 21/11/2010 1:22 PM
Entusiast
Entusiast

Ofte er det slik at såler som tåler mye er tregere enn de som tåler lite. Jeg har et par HellBent som tåler så mye juling at det nesten er utrolig men de glir helt r*vva. Har hatt et par Katana som såler av papir.

Så ja mye forskjellig men generelt kan du si at ski som typisk er lagd for juling (park/jib) har såler som tåler mer mens ski som er laget for å kjøre fort har såler som tåler mindre (carving).

Flaks og uflaks
oeh #158861 21/11/2010 1:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg bruker noe gamle ski hvis det stusselig med snø. Enig med superdigg. Men kompisen din kunne også være heldig den dagen. Er en redd for skia ender det alltid med riper :twistedBare å gi f... å kjøre :wink

oeh #158862 21/11/2010 7:28 PM
oeh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Poenget med at det var nye ski og lite snø var helst at en kan ta utgangspunkt i at det ikke var noe riper fra før. Om det var en god ide eller ikke er vel subjektivt. For min egen del bryr jeg meg ikke noe videre da skiene kun varer 1-2 sesonger, og kan planslipes etcetc ved ønske/behov.

Park/jibb kommentaren til superdigg er absolutt gyldig. Det må nesten være et kriterie at park/jibbeski tåler litt bank. Jeg har sluttset litt på hvordan produsentene faktisk løser denne utfordringen.

Selv er mine ski en mellomting mellom allroundere og pudder og burde kanskje hatt en mykere og "bedre" såle..? Kästle skiene er mer piste-orienterte og føler da det blir riktig med en raskere og da mer skjør såle.

Det forrige skiparet mitt tipper jeg hadde endel mykere såler, og da kunne en se spor etter at en hviler skiene i stolheiser på underfooten. Det har ikke forekommet på de jeg har nå.

RIN har jo sutret på dårlig gli på Hellbentene, så observasjonen din superdigg er nok riktig. Jeg tror ikke jeg har kjempegli på PH, men så er jeg tung.. :-) Jeg kan se at det er litt struktur i sålene mine, heldigvis på langs, men MX98 feks er helt slette..

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå