Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skiråd aldrende Telemarkskjører?!!
#158818 10/11/2010 12:51 PM
ESA Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Kan noen komme med råd til en aldrende telemarkskjører... Har Dynastar 8848 som funker ok både i bakke og skog/pudder, lurer på å bytte de ut, har sett på Völkl Gotama, Mantra og Katana, er ute etter en ski som funker bra både i bakke og utenfor. Har hørt at Gotama er en bra allround-ski. Kjører jo som de fleste andre (dessverre) mest i bakke. Foruten Völkl- finnes det andre bra alternativer?? Og lengde ski?? Er 184 cm.

Mantra!
ESA #158819 10/11/2010 2:24 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kan anbefale Mantra på det sterkeste! Har den i 184 cm, er like høy selv og angret litt på at jeg ikke kjøpte den i 191 cm. Mantra med NTN er perfekt i i høy fart, og det er ikke noe problem for 40-åringer!

Aldrene telemarkskøyrar..
ESA #158820 10/11/2010 5:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vel, er vel i same klubben. Nyttar sjølv Gotama og er særs nøgd med dei. Nyttar dei både til toppturar(mest) og bakke. Må medgje at pistkøyring ikkje er noko eg nyttar mykje... Elles har eg konvertert til NTN, noko som kan anbefalast til eldre som byrjar få stive ledd....

Re: Skiråd aldrende Telemarkskjører?!!
ESA #158821 10/11/2010 8:56 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg vil anbefale deg å se på en ski med early rise tip. Venter på å prøve en kompis sine nye Kästle MX98, har litt troen på den. Er du stor og tung er den nok litt smal for kanonflyt i pudder, men de har også MX108.

Mantra er nok desverre litt oppskrytt (har hatt skien i 184 og 191). Jeg var "ferdig" med skien etter en kort sesong. Følte jeg var bedre enn skien allerede da. Grunnet feilmontering på 184 fikk jeg nye etter sesongslutt. Kjørte på 191 en helg, da det var leveringstid på skiene jeg har nå og solgte Mantraene etterpå.

Vil ikke anbefale full rocker dersom du til tider kjører bakke under harde forhold. Det virker for meg som telemarkkjøring legger for mye trykk på bakskien slik at rise på bakskien ikke er fordelsaktig. Grunnlaget for uttalelsen er mine nåværende ski på kunstsnø - Hendryx Purple Haze. Fantastisk ski men det blir fort parallellsvinger på hardt føre på meg. Det funker bra da det virker som "alpint" ikke er like avhengig av vanlig tail.

Full rocker er utrolig kjekt i pudder dog... Det finnes fullrocker ski som ikke veldig myke og kun tenkt til pudderkjøring.

Gotama
ESA #158822 11/11/2010 9:33 AM
Fersking
Fersking

Jeg tok overgangen til "dyre" ski og bindinger i fjor og angrer ikke. Kan på det varmeste anbefale Gotama og NTN selv om du kjører mye i preparerte bakker. Få litt fart og vinkel på skiene så sitter de som et skudd på det meste.

Mantra er knall,men....
ESA #158823 09/12/2010 10:10 PM
Fersking
Fersking

Har kjørt på mantraen et par år og er meget godt fonøyd - god allround ski! For mitt vedkommende skulle jeg av og til ønske en litt mykere ski ved skogskjøring og mye pudder. Får litt "tog" følelse på mantraen! Er selv 179 og kjører på 184 - fin lengde og bredde!

Stöckli
ESA #158824 09/02/2011 9:32 AM
Fersking
Fersking

Stormrider XXL eller VXL. Dette er noe av det nærmeste du kommer en komplette ski. Men fordrer aktiv kjøring :-) Lengde kommer an på kjørestil og føreforhold du vil bruke dem mest under (f.eks. on/off prise), men med ca. 8-10 cm under kroppslengde burde du være der sånn ca. Lykke til!

Re: Skiråd aldrende Telemarkskjører?!!
ESA #158825 09/02/2011 2:00 PM
Entusiast
Entusiast

Til den bruken du beskriver (mest bakke og en litt moden kjører) mener jeg ski med rett under 100mm i midje, med early rise i tuppen (svak front rocker), noe spenn under foten og tradisjonell bakski passer best. I tillegg bør skiene gjerne være forutsigbar og stabil, med godt kantgrep og derfor ha metallaminat.

Eksempler på slike ski er f.eks. Kästle MX98 og Elan Spire. Dette er ski som er ganske tradisjonelle i form (foruten early rise i tuppen) og oppfører seg ganske tradisjonelt. Med dem kan du legge carvingsvinger både i og utenfor løypa og stole på at skiene gjør det du forventer av dem.

Et lite aber: Selv ville jeg ikke kjøpt en slik ski, jeg synes de er kjedelige, men mange med lik bakgrunn som deg elsker de (inkludert far min, han liker noe så kjedelig og tradisjonelt som mantra) og derfor tror jeg de passer deg.

Jeg er totalt uenig med Rolf M-K at Stormrider VXL/XXL er en komplett ski. Kanskje den er det for Rolf, men for meg er en så smal og lite leken ski veldig langt unna å være det (spesielt til å kjøre tele på). Hva som er komplett ski (om det finnes) blir veldig individuelt og ut i fra hvor du kjører.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå