Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bindingsmontering på ski med metall-laminat
#158312 12/04/2010 1:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg skal montere NTN på K2 Sidestash. Denne skien har metall-laminat à la dette:

Leste på et eller annet foruminnlegg (husker ikke hvor) at man burde gjenge opp den øverste metallplaten, men tror at dette langt fra er vanlig å gjøre. Jeg ser IMHO heller ikke hensikten - det er jo et ytterligere metallag nede i skien...

Noen som har erfaringer her? Både med og uten gjenging...

På forhånd takk!

bildet ja
ErikPerik #158313 12/04/2010 1:12 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Bildet kom tydeligvis ikke med, men man finner det her:

http://k2skis.com/ftpk2skis/images/tech/detail/metallaminate.jpg

Re: Bindingsmontering på ski med metall-laminat
ErikPerik #158314 12/04/2010 1:20 PM
Entusiast
Entusiast

Eneste å tenke på er at du skal bruke 4,1mm bit, ikke 3,6 som ved montering på ski uten metall. Vet at noen gjenger opp, men at de fleste lar være.

4,1 mm i jigg
ErikPerik #158315 12/04/2010 1:28 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok, takk.

Finnes det 4,1 mm bor som passer i NTN-jiggen? Finner kun 3,6 mm bor i Rottefellas produktkatalog.

ErikPerik #158316 12/04/2010 1:39 PM
Entusiast
Entusiast

Jiggen skal vel være dimensjonert for yttermålet av "stoppdelen" av biten? Er ikke forskjell på ytre diameter på disse, ihvertfall ikke på wintersteiger sine bits, som er de jeg sist har sett.

ErikPerik #158317 12/04/2010 2:20 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jo, det stemmer sikkert at det er samme ytre dim på borene på den "stopp-delen".

Jeg fikk tak i serviceavdelingen hos Rottefella nå: De anbefalte meg faktisk å ikke bore større hull enn 3,6 mm, da deres skruer var mindre enn de man skulle bruke 4,1 mm bor til. De sa videre at de hadde montert flere metall-laminat-ski med 3,6 mm, vanligvis uten å gjenge opp.

Jeg starter med å prøve med 3,6 mm, for det boret har jeg allerede. Så får jeg kjøpe 4,1 mm hvis det ikke funker. Monterer så fort jiggen er i hus, så kan jeg melde tilbake om hvordan det gikk.

ErikPerik #158318 13/04/2010 8:26 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jiggen kom med posten til den lokale pusher'n i dag, og bindingene er montert.

3,6 mm funka som snus, og det var ikke noe problem å få skruene til å gå rett og greit ned i hullene smile

NTN monteringsjigg til salgs...

ErikPerik #158319 19/04/2010 12:56 PM
Medlem
Medlem

Metallaget i ski er veldig tynt og har trolig liten betydning for hvor godt en skrue sitter - typen tre i kjernen av større betydning.

BTW: Jeg har brukt en spiker for å punche hull i metallaget før montering av binding. Om en borrer direkte i metallet kan en oppleve at borret vandrer litt -spesielt om en holder drillen for hand eller om det er litt slark i drillen.

ErikPerik #158320 19/04/2010 6:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skruer sitter bedre i metallski enn i glassfiber/karbonfiberski.

Metallplater i ski er stort sett aluminium ("titanal") og i noen få tilfeller titan, stål eller magnesium. Tykkelsen på aluminiumsplatene varierer stort sett mellom 0,5 og 1mm. Da er det stort sett ei plate på hver side av kjernen, og den på toppen er den tykkeste. I lettere ski som skal kunne brukes på topptur (som K2 ..side serien) er laget ofte litt tynnere.

Alulegeringa som brukes er sterk, men et bor skal uansett kunne gå igjennom på null komma svisj (..med ett minutt på full guffe har du brukt et forferdelig sløvt bor, og du har sikkert utvikla veldig mye varme i hullet, kansje brent opp kjernematerialer og epoxy). Vandring i hullet kommer av at du ikke bruker mal/jigg, som er å anbefale. Dor (evt. syl/spiker) kan du bruke, men til å forsiktig merke senterpunktet der du skal borre, ikke for å slå hull i metallplata.

Det anbefales vanligvis å bruke større diameter på boret i metallski, (4,1mm vs 3,6). Noen gjenger også opp topplata, selv om denne egentlig gjenger seg opp selv med en gang du setter en stålskrue i. Dessuten er plata tynnere enn gjengehøyden på skruen, så effekten er veldig liten.

ErikPerik #158321 20/04/2010 2:46 AM
Ivrig
Ivrig

Ved montering uten jigg benytter jeg alltid en syl for å markere borehullet uavhengig av om det er metallplater i skien eller ikke. Deretter borer jeg de første millimeterene med en 1 1/2 mm bor påsatt maskeringstape for dybdemerking. Forstår ikke at det er noen hensikt å gå opp fra 3,6 mm til 4,1 mm bor om det er metallplate. Mener det er skruens tykkelse uten gjengene som teller. Benytter alltid gjengetapp ved metallplate. En gjengetapp koster ikke mye og varer livet ut.

ErikPerik #158322 20/04/2010 11:26 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat Endre Hals:(..med ett minutt på full guffe har du brukt et forferdelig sløvt bor, og du har sikkert utvikla veldig mye varme i hullet, kansje brent opp kjernematerialer og epoxy).

Nei, boret var et kliss nytt bor fra Rottefella.Heldigvis tok jeg pauser underveis, slik at det ikke skulle bli varmeutvikling :wink Ett minutt med boring ekskusive pauser.

Sitat Endre Hals:Vandring i hullet kommer av at du ikke bruker mal/jigg, som er å anbefale.

Og derfor anbefaler jeg alle å kjøpe min pent brukte jigg...

Sitat Endre Hals:Noen gjenger også opp topplata, selv om denne egentlig gjenger seg opp selv med en gang du setter en stålskrue i. Dessuten er plata tynnere enn gjengehøyden på skruen, så effekten er veldig liten.

Helt enig.

Sitat Animal:Forstår ikke at det er noen hensikt å gå opp fra 3,6 mm til 4,1 mm bor om det er metallplate. Mener det er skruens tykkelse uten gjengene som teller.

Helt enig. Og der har du Rottefella med deg når det gjelder dere egne skruer.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå