Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nytt telemarksutstyr
#157413 17/01/2010 11:05 AM
Borgen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg skal på folkehøgskole til neste år, og har derfor bestemt meg for å begynne med telemark. Ingen tvil om at dette er den feteste måten og renne på!

Jeg skal kjøpe utstyr som det går an å lære seg teknikk på, samtidig som det går ann å bruke til det meste når jeg har blitt flinkere til å renne.

Jeg har fått et tilbud om Crispi XP, Cobra R8 og Dynastar Legend 85. Noen som syntes dette hørtes ut som ei bra pakke til mitt bruk?

Re: Nytt telemarksutstyr
Borgen #157414 17/01/2010 1:18 PM
Entusiast
Entusiast

Noen spørsmål som vil gjøre det letere for oss å gi deg gode råd:

Hva slags nivå er du på i alpint?Hvor mye skal skiene brukes til kjøring i preparerte bakker?Kjører du hardt og fort, eller mykt og lekent?Kjører du park?Hvor mye skal de brukes til løssnø i skogen?Hvor mye skal de brukes til offpiste på fjellet?Skal de brukes til toppturer?Tar du drops?Hva er din vekt og høyde?

Angående pakken ser den helt grei ut som en allround pakke, mest ment for preparerte løyper. Du burde først dog få prøvekjørt utstyret. Du må prøve sko, de ulike produsentene lagger sko etter ulike passformer, det kan hende Crispi sin passform er helt feil til din sko. Det er utrolig viktig at du får en sko som passer din fot og sitter tett.

På skiene bør du få demokjørt de. Personlig har jeg Dynastar Legend 8000 en del og hatet de (fordi de er alt for vinglete og lite fartstabile, samtidig ikke ordentlig lekne), men har ikke prøvd Sultan 85 (som jeg antar du referer til).

Du burde og vurdere NTN. Jeg har svært positiv erfaring med NTN til dette nybegynnere. En kompis av meg som byttet fra alpint til telemark i fjor. Han gikk rett for NTN. Jeg er skiinstruktør og har lært opp mange nybegynnere i telemark og jeg har aldri opplevd noen som lærte seg det like fort som han. Jeg tror at den sideveis stabiliteten og stivheten som NTN har gjorde overgangen mye lettere for han.

Selv følte jeg stor usikkerhet den første tia etter jeg begynte med telemark (da på gammelt, ustabilt utstyr med så å si ingen stivhet) fordi det var så løst i forhold til hva jeg var vant til. NTN ville gitt meg mer tillit til utstyret fra starten av.

folkehøgskule
Borgen #157415 17/01/2010 4:31 PM
Fersking
Fersking

Hei!Hvilken folkehøgskule skal du til??? Valdres folkehøgskule har mye bra på vinter og telemark, se http://www.vintereventyr.no/

Henning

Borgen #157416 17/01/2010 8:27 PM
Borgen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Først svarer jeg på spørreskjemaet til F33d3r

Hva slags nivå er du på i alpint?- Skiene skal brukes til telemark, hvor jeg er nybegynner. Har rent på slalomski i minst ti år, og behersker carving/drops/offpiste osv. Ingen stor fan av park.Hvor mye skal skiene brukes til kjøring i preparerte bakker?- De skal brukes omtrent halvt om halvt Off/On piste.Kjører du hardt og fort, eller mykt og lekent?- Jeg vet jo ikke hvordan jeg renner telemark enda, men jeg ønsker jo å lære meg og beherske begge deler.Kjører du park?- Meget liteHvor mye skal de brukes til løssnø i skogen?- Det blir vel litt skogkjøring, men av offpiste blir det mest toppturer.Hvor mye skal de brukes til offpiste på fjellet?- Se overSkal de brukes til toppturer?- Se overTar du drops?Det gjør jeg, ja. Ikke ekstreme høyder. har ikke droppet mer enn 2/3 meter. Det føltes høyt nok. :PHva er din vekt og høyde?188 cm, 85-90 kg. Har ikke veid meg på ei stund.

Ellers var det Sultan 85 jeg siktet til ja :winkI forhold til NTN, så er jeg blitt frarådet dette på av at det er litt harde for nybegynnere, men hvis du har annen erfaring, så skal jeg ta det til vurdering.

Angående folkehøgskole, så er det Sagavoll jeg skal til. KRIK-Volleyball og ski :wink

Takk for respons! smile

Borgen #157417 17/01/2010 10:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mantra 191 eller nåkke(?), NTN og dei skoa som passer på foten din.

Borgen #157418 18/01/2010 1:24 AM
Entusiast
Entusiast

Ut i fra det du beskriver ville jeg være bekymret over at Sultan 85 blir for pinglete, men dette er utifra erfaringer fra andre ski med omtrent samme målene i Legend serien siden jeg ikke har testet Sultan 85. Ser og at Sultan 85 har 184 som lengste lengde, dette blir for kort for din høyde og vekt etter min mening.

Jeg tror du er bedre tjent med en bredere ski. En ski med midje et sted mellom 90 og 110 cm er mer i det området jeg tror du bør tenke på, gjerne en ski med rocker. Tyngde er og en ting du må vurdere ut i fra hvor mye du gidder å dra med deg på topptur. Ut i fra anmeldelser jeg så på backcountry.com så er Sultan ganske tung.

Ski bør du besteme deg for etter prøving. Ski jeg tror kan passe til ditt bruk og som du kan prøve:- Black Crows Navis (og kanskje Corvus om du kjører hardt nok)- K2 COOMBAck, Backlash, Hardside og Sidestash (alle disse er i samme serie, de er ganske like hverandre, men varierer i midje og bruk av metallforsterkning)- Völkl Gotama- Elan 1010- Kästle MX108- Faction Wednsday og Alias - Dynastar Pro Rider og Sultan 85 (siden du har et godt tilbud på den bør du jo prøve den og se om du liker den)

På sko så må du prøve og finne det som passer til foten din. Eneste vurderingen å ta på forhånd er hvor stive og høye skoene bør være ut i fra hvor mye du prioriterer topptur og personlige preferanser (jeg for min del sverger til høye og stive sko).

Angående en del av spørreskjemaet mitt burde jeg spesifisert at det var hvordan du kjørte alpint, ettersom du trolig kommer til å kjøre likt på telemark (liker du å kjøre hardt og fort på alpint, vil du sannsynligvis og gjøre det på telemark). Du kan i basis velge ski som om det var til alpint ettersom du raskt kommer til å lære telemark siden du har et solid alpint grunnlag.

Angående NTN er mye av fordelen med det bindingsystemetet at stivheten er justerbar. Derfor kan du, forutsatt at du har en myk sko, stille bindingene til den stivheten du selv ønsker etter dine ferdigheter og etter hvordan underlaget er.

Når vi er inne på stivhet er min erfaring at en stiv telemarkbinding gir mer tillit til en som bytter fra alpint til telemark siden hælen da ikke er like "løs".

Jeg vil tro at denne oppfatningen av at NTN ikke passer for nybegynnere kommer av at de som har stått på telemark i gammelt, "løst" utstyr med lite bøyemotstand lenge har funnet overgangen til NTN ganske dramatisk og trodd dette skulle gjøre det vanskeligere for nybegynnere. Mens det i realiteten er enklere for nybegynnere med NTN siden de ikke er vant til "løst" utstyr.

Borgen #157419 18/01/2010 10:03 AM
Borgen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode råd!Jeg blir nødt til å legge hodet litt i bløt med tanke på at jeg ikke har ubegrenset med midler å kjøpe utstyr for, også wink

Jeg er litt redd for at det blir vanskelig å få tak i ski som jeg kan få demokjørt, for det virker som om butikken jeg har fått tilbud fra må bestille for å få inn skiene. Er det vanlig å få prøve ski fra en butikk?

Mix og match
Borgen #157420 18/01/2010 10:38 AM
Fersking
Fersking

Siden du har kjørt alpint fra før, så har du kanskje et par ski som kan brukes? Kjøp et par brukte NTN-bindinger.

Om du går for 75 mm finner du mye mer brukt...

Borgen #157421 18/01/2010 1:38 PM
Entusiast
Entusiast

Vent til å kjøpe ski til våren eller sommeren når du får utgående modeller til veldig redusert pris, eller kjøp brukt. Dra rundt på ulike butikker nå, de som spesialiserer seg på freeride og bratt har gjerne godt utvalg og mulighet for demo. Du kan og ringe rundt å høre med de ulike når de eller deres leverandører holder demodager. På en demodag kan du få prøvd veldig mange par ski fra forskjellige merker (samtidig får de en skidag i på nye, råe ski uten å måtte kjøpe skiene først ;-)). Ta med deg alpinskoa ettersom du er såpass ny på telemark og det i dette tilfellet er ski du skal teste, i tillegg er demoski som oftest er montert med alpinbinding.

Borgen #157422 18/01/2010 9:16 PM
Borgen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvor holdes slike demodager, eller er det slik at man må avtale med leverandør?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå