Arc'teryx VS Norrøna?
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Jeg er på jakt etter ei ny skalljakke. Jeg har sett på både de siste modellene til Norønna (Lofoten og Narvik)og Arc'teryx (Alpha SV, Beta AR). Sistnevnte er et merke jeg ikke har vært noe særlig borti... Har noen erfaringer med dette merket når det kommer til denne type jakker? Den må puste godt, ha gode sliteegenskaper, god passform, og må være lett. Hva syns dere? Norrøna eller Arc'teryx? Eller kanskje noe helt annet...?
|
|
|
 Re: Arc'teryx VS Norrøna?
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Har hatt Alpha SV jakka i 3 år og jeg er super fornøyd! Bruker den til alle ski- og fjellaktiviter. Denne innehar alle egenskapene du er på jakt etter og ikke minst kjempepassform (iallfall til meg:)). Norrøna jakke har jeg ikke hatt på noen år. Når det gjelder slitestyrke så kommer det selvfølgelig på hvor mye og hva du bruker jakka til, men du finner nok ikke så mange jakker som er mer slitesterke en Alpha SV jakka etter min mening. Valget er ditt - men jeg tror du blir fornøyd uansett (Alpha SV eller Lofoten).
|
|
|
 navnebror..
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har hatt min Lofoten-jakke i 3 år og er fornøyd. Jakka blir brukt mye- det vil si hele året. Både til toppturer, heisbasert kjøring, fiske, jakt og som regnjakke. Kan ikke uttale meg om Arc'teryx, men tror du blir fornøyd uansett hvilken jakke du velger. Så lenge du husker å impregnere den så holder den lenge :wink
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
det er vell den samme membraen som sitter i de jakkene (GoreTex Pro Shell), så pusteegenskapene til jakkene er den samme. Så det blir å se på hvilke som har de mest praktiske løsningene. Ikke drep meg viss jeg tar feil, men jeg tror man kan glide av snølåsen på lofoten jakka, for å glide på buksa. Det er genialt for ikke å få snø inne jakke.Har selv norrøna, riktig nok falketind, og er kjempefornøyd 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjøpte norrøna Lofoten Gore-Tex Pro Shell jakken i år, og er veldig fornøyd. Den har god passform(til meg), veldig gode luftemuligheter under armene, opplegg for mp3-spiller og den er lett!! Jeg har aldri prøvd Arcteryx selv, men har hørt mange gode ord om merket. Jeg tror du blir fornøyd uansett hvilken du tar:)
|
|
|
 Norrøna har bra kundeservice
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vet ikke hvordan dette er for Arcteryx, men har hørt mye bra om kundeservicen til Norrøna. Fikk selv oppleve dette da jeg herpa jakka mi ved glidelåsen etter en heftig kollisjon med et tre på ski. Jeg ringte opp og hørte etter mulighet for reparasjon eller liknende uten å nevne noe om garantisak (jeg skjønte jo at jakka revnet av en spiss kvist inn mot seg når jeg krasjet hardt) og uten å nevne noe om når/hvor jeg hadde kjøpt eller kvittering. Damen på kundesupport ba meg sende den inn uansett, uten noe mer info enn hva som var galt og telefonnummer og adresse så de kunne kontakte meg. Etter en ukes tid fikk jeg vite at de tok den på reklamasjon og jeg fikk jakke verdt 4000 selv om min var kjøpt på salg for to år siden til godt under 1000 kr billigere. Så nå har jeg den nyeste modellen i stedet for den gamle og er strålende fornøyd med ny og fresh jakke. Du tenker sikkert på hvilken som er best på kvalitet, utseende og praktiske løsninger, men m.t.p. at kveliteten antakelig er mye av den samme, kan det være en trygghet å vite at forhandleren er supergreie med hensyn til reklamasjon og klager. Vet ikke noe om Arcteryx men norrøna er hvertfall supre på dette. Lykke til med valget!
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Erik Bye:Ikke drep meg viss jeg tar feil, men jeg tror man kan glide av snølåsen på lofoten jakka, for å glide på buksa. Det er genialt for ikke å få snø inne jakke.  Stemmer nesten. Snølåsen kan kneppes på buksa (forutsetter at du har riktig bukse). Glidelåsen er for at snølåsen kan fjernes når du ikke trenger den, som f.eks på sommeren.
|
|
|
 ett fett
|
Medlem
|
Medlem
tror egentli det er samma ka du kjøper.. har hatt begge deler, og er egentli kjempefornøyd med begge merker.. arc`teryx koster sovidt litt meir, men dei skal til gjengjeld ha livstid garanti! Norrøna har vel egentli kun 1 års garanti, men no er mine klær 2-3 år, og har aldri høyrt noke om betaling når klærne har vore inne til sjekk.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Vegard A.:<blockquote><p>Sitat Erik Bye:Ikke drep meg viss jeg tar feil, men jeg tror man kan glide av snølåsen på lofoten jakka, for å glide på buksa. Det er genialt for ikke å få snø inne jakke.  </p> Stemmer nesten. Snølåsen kan kneppes på buksa (forutsetter at du har riktig bukse). Glidelåsen er for at snølåsen kan fjernes når du ikke trenger den, som f.eks på sommeren. </blockquote> De siste modellene kommer også med glidelås i både bukse og jakke. Kvaliteten bør være nogenlunde den samme, da begge merker er i det absolutte toppsjiktet i dette segmentet.Vet at AT har en noe tightere passform enn Norrøna.
|
|
|
 Takker
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Tak for tips og erfaringer:)blir nok norrøna på meg, ettersom glidelåsen på arc'teryxen skrapte litt vel på haka når den var tatt helt opp... Likte måten buksa kunne bli festet sammen med Lofoten også;)
|
|
|
 Begge er gode
|
Fersking
|
Fersking
Arc'teryx går jo for å være hakket bedre enn norrøna hos mange som jeg har vært i snakk med (jobber i sportsbutikk). Prøvd begge deler, men stort sett fornøyd med begge merker. Bruker det mye i jobbsammenheng hvor jeg og mine kollegaer bruker litt av hvert. Begge merkene går for å være topp kvalitet noe jeg må si meg enig i ! Tror nok ikke du kommer til å angre på noen av disse jakkene så ta den du føler passer best. Spørs litt hva du skal bruke den til ? mvh alex
|
|
|
 Kvalitetsforskjell
|
Medlem
|
Medlem
Jeg bruker GTX klær fra begge to og for meg er kvaliteten som natt og dag. For eksempel er min 3 år gamle Trollveggen bukse veldig slitt, mens den 7 år gamle tilsvarende Arc?teryx buksa ser ubrukt ut (selv om den har blitt utsatt for 3xmer slitasje). Norrøna GTX har også problemer med delaminering, og det har det hatt de 20+ årene jeg har brukt det. Norrøna er kult og funksjonelt, men har dårligere kvalitet og slitestyrke. Etter min mening er det verdt å betale ekstra for Arc?terryx selv om de er svindyre.
|
|
|
|
|
|
 Arc'teryx
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har både Arc'teryx jakke og bukse. Kjempe fornøyd! Har hatt Norrøna før, men det skal mye til for at jeg kjøper Norrøna igjen. Like passformen og comforten på Arc'teryx bedre, rett og slett.Servicemessig trur jeg også det er bra for Arc'teryx. Jeg leverte inn buksa da strikken i snølåsen røyk. Da fikk jeg flunker ny bukse tilbake fordi de påsto det var en feil med glidelåsen i buksa, noe jeg ikke hadde klaga på. Det går vel under bra service? :-) -Per-Eivind.
|
|
|
 arc vs nor
|
Medlem
|
Medlem
du burde kanskje aller først sjekke hvem model som passer eg, først snitt så modell. men i min verden kan man ikke sammenligne de to, norrøna blir kopi, selv om de gjør en veldig bra jobb.jeg har jobbet hos arc så jeg kan stå bak de, mer enn en lykkelig eier som er fornøyd etter 5 års bruk sjekk også ut patagonia!!
|
|
|
 Gode ventilasjonsegenskaper??
|
Medlem
|
Medlem
Er det bare meg som svetter når jeg er aktiv, og dermed synes GTX blir for tett?? Typisk norsk at det er GTX som gjelder uansett vær, føre og aktivitetsnivå... Vend blikket over dammen eller sørover til Alpene! Der kler folk seg etter vær og aktivitetsnivå, og du vil sjelden finne folk i GTX på en solrik vårdag med temp over null!! Mitt råd: Bruker du mye tid på friluftsaktiviteter og har råd til det, så velg tekstiler med Windstoppermembran e.l. når det ikke regner!! Mye hyggeligere (og tryggere...!) turopplevelser med en tørr kropp!
|
|
|
 eVent
|
Fersking
|
Fersking
Hei det er komet en nytt merkefra gamle Arc`teryx folk med eVent eVent skal vistnok puste bedre. Ultrasport hadde en omtale om dette en stund tilbake sitat: Westcomb outerwear nytt klesmerke for for ski, klatring og andre aktiviteter i fjell og villmark.Hard- og softshell bekledning med eVent membran, samt isolerende lag i fleece, ull, Schoeller og Primaloft for ski, klatring og aktivt friluftsliv ellers. Basert i Vancouver, Canada. Startet av "utbrytere" fra Arc'teryx. Produserer bekledning for ski, klatring og andre aktiviteter i fjell og villmark. Benytter seg av eVent membranteknologi i skallbekledningen, som har overlegne pusteegenskaper. sjekk importør her [url]http://www.fat-ypus.no/home/store.php/[url]:cool
|
|
|
|
|