Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skoene strammer slik at jeg blir helt svimmel!!
#157015 26/12/2009 7:08 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

:)Jeg skal prøve å forklare så enkelt som mulig:Skoene jeg har er Scarpa T2X Lady, og jeg har IKKE fått dem varmetilpasset enda! Stedet hvor det presser/gjør vondt, får noe som ligner på krampe og vondt i muskel, på siden av foten rett foran helen omtrent. Det går fint når jeg lar dem få dingle litt i stolheis, men det er veldig irriterende, og jeg kan ikke tenke meg hvordan det blir når jeg skal gå topptur med skoene.

HVA skal jeg gjøre for at det skal bli bedre?Vil det hjelpe hvis jeg drar til en butikk og får dem varmetilpasset, kanskje med noe ekstra akkurat der det presser som mest?Andre tips dere har som kan løse problemet, uten at jeg blir nødt til å kjøpe ny sko?

Støvlene ble kjøpt på Platou sitt skisalg (skibaluba) så derfor tror jeg ikke jeg kan få byttet til en større størrelse. Uansett, det er ikke lengden det går på, det er "smalheten" laugh

Takk for svar på forhånd !:wink

BLokking...
Kakemonster #157016 26/12/2009 7:44 PM
Avhengig
Avhengig

Du må få de blokket ut i det området som gjør vondt. De fleste butikker med bra sko utvalg kan fikse det hvis ikke så er det jo også mange spesialister på området i store skianlegg osv. Ikke så stor jobb. Men før du gjør noe må du sørge for at du har en ordentlig såle som er støpt etter din fot hvis ikke er det ikke noe poeng å begynne å spesial tilpasse dine støvler.

Scarpasmerter..
Kakemonster #157017 26/12/2009 8:15 PM
Ringrev
Ringrev

Har hatt akkurat samme typen smerter selv, et aldri så like hælsike å gå eller kjøre bil etter en dag i bakken. Grusomt!Etter 3 sesonger med ymse forsøk med såler og tilpassing ga jeg opp og byttet jeg skomerke. Himmelsk! Om ikke varmetilpassing og evt blokking funker så er det bare å bytte til et merke med bredere lest, først som sist.

får prøve såler først
Kakemonster #157018 27/12/2009 12:19 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

tror jeg tar og prøver ordentlige såler først, så får jeg heller se hva jeg gjør! Skal ut på voss i morgen, så jeg får se hvordan det går! takk for svar laugh

Re: Skoene strammer slik at jeg blir helt svimmel!!
Kakemonster #157019 27/12/2009 12:24 AM
Entusiast
Entusiast

Sko med varmetilpassingsinnersko (oi for et ord!) skal jo være ubehagelige før de bakes. Steg en er å bake de. Legg gjerne på ekstra polstring på presspunkter når de tilpasses.

Mye bra info her: http://nstelemark.com/Telemark_Boot_Fitting.html

Kakemonster #157020 27/12/2009 12:27 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Heheh, lur du! Tror ikke jeg tør å gjøre det selv, så tenkte kanskje å ta en tur innom Platou sport i bergen. De kan sikkert hjelpe meg med å legge ekstra der hvor det klemmer!

Kakemonster #157021 27/12/2009 2:42 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

innerstøvlene gir etter mer enn en skulle tro. prøv det.. det er ikke spesielt vanskelig.. jeg kaster mine inn i varm ovn på en ca 130 grader... så sjekker jeg hele tiden med fingerene hvordan "konsistensen" er på dem.. med en gang de kjennes ut som jelly når du klemmer er dem klare... jeg tilpasset crispi evo sist uke... de ble perfekte på første forsøk. hvis eg ikke får helt til enkelte områder, feks hælen som er smal i crispi for min del.. bruk litt tape for å lage mer plass.. men ta litt om gangen, ellers blir det for stort.

Julebakst
Kakemonster #157022 27/12/2009 2:56 PM
Ringrev
Ringrev

Ca 10-12 minutter på 130 grader i forvarmet varmluftsovn gir finfin støvelbakst.

Legg folie i ovnen slik at ikke støvlene tar borti vegger eller rist i ovnen, da unngår du smelting.Se etter støvlene og pass på at det ikke lukter svidd eller ryker inne i ovnen, da er det noe galt.

Smett dem ned i skallene (unngå å klemme for mye på dem), stig inn i skoene og stram til. Kok tåfisen i 15 minutter stående på gulvet, vift med tærne og tørrtren gjerne litt på svingteknikken dersom gulvet tillater denslags.

På forhånd har du tatt på deg de sokkene du kommer til å bruke i skoene, litt ekstra padding rundt tærne og på punkter som klemmer anbefales.

Så er det bare å ta turen til et egnet serveringssted for snø. Bon apetìt!

Kakemonster #157023 30/12/2009 10:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Gjelder denne fremgangsmåten alle typer innerstøvler? Jeg har scarpa tx med intuition og sliter litt med det samme som trådstarter. Har heller ikke spesielle såler. Hva kan anbefales? Har ganske normale føtter (passer rett inn i de fleste sko)

Kakemonster #157024 30/12/2009 10:09 PM
Entusiast
Entusiast

Innerstøvler som kan varmes opp og formes er ikke meningen skal være behagelige før man får formet de. De SKAL varmes opp og bakes.

Scarpa-støvler er smale
Kakemonster #157025 31/01/2010 8:15 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg hadde samme problem med Scarpa T2. Prøvde diverse såler uten at det hjalp. Ble fortalt at Scarpa har smale modeller og at Garmont og Crispi er bedre. Jeg fant en person her på Friflyt forumet som hadde omvendt problem og vi endte opp med å bytte støvler! Han hadde Crispi CX4 i samme str. som meg (utrolig men sant!). Har ikke hatt vondt i det hele tatt etter at jeg begynte å kjøre med dem.

Varmebehandling kan nok hjelpe noe, men har du som meg bred fotsåle er det mulig at det rett og slett er modellen som er for smal. Jeg ville sjekket ut om du finner noen å bytte med, evt. selg Scarpa støvlene og kjøp noen brukte Crispi/Garmont.

Tusen takk for hjelpen!
Kakemonster #157026 01/02/2010 7:09 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har varmetilpasset støvlene mine selv (!!!!!!), utrolig at jeg turde gjøre det selv, men ja. Og nå sitter de som støpt på foten! Merker veldig lite smerter der jeg hadde det før. Nå er det bare litt i leggen ut over dagen, men det er jo bare heeelt naturlig! laugh

så bare for å få det sagt, varmetilpasning hjelper wink

Kakemonster #157027 02/02/2010 8:18 AM
Fersking
Fersking

Det er ikke noe problem å gjøre dette selv. jeg har selv også varmet egne støvler (crispi) og vært med på hyttetyr der andre har gjort dette. Da med Scarpa. Inn i ovnen som forklart her på forumet, sjekk innerstøvelen nå og da, den får en "vraps" konsistens, ta ut innerstøvvelen, plasser den i skallet, og da de på. stram opp skikkelig å la de sitte på til de har avkjølt seg. Så sitter de som et skudd. man kan gjøre dette flere ganger også uten problemer.

Ta en og en støvell. Vi bruker varmluft på dette, og ja det lukter litt grandiosa av støvellen de første turene, men det får gå. Vi som har gjort dette har hatt stor suksess med dette og flotte dager i bakken

Kakemonster #157028 02/02/2010 8:22 AM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

flink!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå