Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
NTN fungerer dårlig i pudder - kommentarer?
#156920 15/12/2009 9:23 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har knotet mye frem og tilbake med powertubes og innstillinger og fremdeles ikke funnet noe som funker optimalt i pudder. NTN funker veldig bra i bakke med racingski, og også i våt kornet påskesnø/slush, men generelt er NTN systemet ALT for stivt til å bruke i pudder og bøyer man knærne så mye som man er interessert i å gjøre når man kjører telemark presser man forskien ned i snøen. Jeg kjører på TX Pro. Scarpa har ustrategisk nok klart å sette på en stivere såle på den nye TX pro støvelen (altså skallet med forsterket tupp fra fjorårsmodellen) så set-up'et har blitt enda stivere. Hvis jeg stiller fjærene på de nederste hakkene trekker tuppen av støvelen seg ut av bindingen når jeg bøyer knærne mye i pudder. Jeg tar gjerne i mot tips fra folk som har gode råd.

I tillegg er folk i sportsbutikker i oslo-området talentløst dårlige til å montere NTN bindinger. De setter bindingene konsekvent alt for langt foran på skien

Hva slags erfaringer har andre her?

Re: NTN fungerer dårlig i pudder - kommentarer?
SverreVik #156921 15/12/2009 10:58 PM
Entusiast
Entusiast

1. Har ikke hatt noe problem med ntn i pudder, synes faktisk heller at det er der ntn har fungert best for meg.

2. I følge rottefella skal ntn monteres på alpin bootcenter. Dette føles nok som litt langt fram for de fleste som kommer fra gammel telemarksmontering der man monterte etter balansepunkt på skia.

Personlig synes jeg bootcenter -1cm er en god regel for ntn.

SverreVik #156922 15/12/2009 11:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

For meg har NTN gitt en ny dimensjon i pudderkjøring. Nå har jeg sluppet å legge om teknikken fordi jeg ikke hadde noen teknikk fra før. Uansett går det veldig mye bedre og opplever ikke at forskia dykker. Starta på grønne PT, er nå på blå (uten å merke den helt store forskjellen)

Jeg har også fått tilbake ski fra sportslageret med NTN montert for langt frem til at det kunne funke i pudder. Etter samtale med Rottefella og skifabrikk (Støckli), ble bindingene flytta 5 cm bakover og det funker veldig bra.

Bindingene fungerer bra...
SverreVik #156923 16/12/2009 11:56 AM
Entusiast
Entusiast

Begynner etterhvert å trives strålende på NTN i pudder, men det tok endel tilvenning.

Jeg vil si at problemet for min del i første rekke skyldtes støvlene (førstegenerasjon Scarpa TX) som hadde for stiv såle.

Dessuten kom jeg fra linken, hvilket gjorde det uvant med såpass mye motstand mot hælløftet. I bakken satt det som et skudd fra første dag, men det skyldes nok at det der er naturlig med en mer agrresiv stil.

Så min erfaring er at man ofte må legge om stilen litt. Prøv å få mer framovervinkling av leggen uten å legge hele kroppen fram, da får du utnyttet bindingens egenskaper uten at framskia dykker.

Dessuten hadde jeg noen økter hvor jeg stod med støvlene på foran TV'en og bøyde dem bokstavelig talt i timevis totalt sett.

SverreVik #156924 16/12/2009 3:11 PM
Fersking
Fersking

Syns NTN fungerer utrolig bra i pudder. Aldri hatt det så gøy før. Som det har blitt nevnt skal NTN monteres slik boot center på støvlen er på boot center merket på skia. Virker veldig langt frem før man er vant til det. Når det er sagt kommer det jo også an på hva slags ski du kjører, og hvor bred de er i tuppen..

Når det gjelder stivheten foreslår jeg at du prøver å gå ned et par hakk på powertubsene. Har ikke kjørt årets scarpa tx pro, men utfra denne forumtråden på telemarktips kan det virke som årets støvler har et problem med at det er litt for mye plast på fremsiden av tåa (Der hvor det har blitt lagt til materiale) slik at denne delen av støvlen treffer toppen av tåjernet når man flexer dypt. Da vil man plutselig få en vektstang effekt som bøyer støvlen ut av tåjernet. Sånn sett skyldes vel ikke dette problemet at powertubsene er for svake, men at de plutselig blir utsatt for langt større krefter enn hva som er meningen.

http://telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=63239

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå