Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nytt Telemarksutstyr, hjelp!
#156821 02/12/2009 7:45 PM
Fudger Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har stått på snowboard i en del år nå, men har fått sansen for å gå opp på fjellgåing vinterstid. Hittils har dette skjedd på fjellski, men de blir litt i tynneste laget, samt at jeg synes telemark er helt rått.Skal derfor ha meg nye telemarkski med alt som følger. Kommer sikkert til å stå ca 50/50 i løype / fjellturer, og lurer derfor på hvilke ski jeg bør velge mellom. Føler at følelsen utenfor løypa er det viktigste, og at løypeegenskaper derfor kommer som andreprioritet.Har lest en del og tenker å gå for Rottefella NTN bindinger og en solid sko, typ Crispi eller Scarpa, alt ettersom hva som passer best.

Det jeg i grunnen lurer på er hvilke ski jeg bør / kan gå for, samt bredde, insving og lengde på skia. Er 180cm høy og veier ca 80kg

Alle svar og refleksjoner mottas med glede :grin

Re: Nytt Telemarksutstyr, hjelp!
Fudger #156822 02/12/2009 7:54 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei, jeg selger mine Dynastar Mythic Rider med NTN bindinger. Jeg liker di skiene, dem er breie nok til å få grei flyt i snøen mens dem er kjappe og lette å kjøre i løyper.

Brede ski med rocker!
Fudger #156823 02/12/2009 9:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Med den erfaringa du har fra snowboard, så ville iallefall jeg vurdert et par ski med rocker. Det er framtidas ski, og flere av dem kan brukes i bakken. Det sistnevnte er ikke optimalt, men toppturentusiaster drømmer om pudderdager, og på de dagene er rocker tingen. Kommer aldri til å kjøpe meg mer ei ski som er beregnet for alle typer føre, det er verktøy for pudder som gjelder! Skal nok klare å komme meg både opp og ned på dager med gjennomslagsskare med "feil" utstyr. Når sant skal sier så kjører jeg på El Hombre nå, ei brei ski uten rocker, men neste ski..! Selv sikler jeg etter Black Diamond Megawatt, ei megabrei rockerski, og av den grunn kanskje ikke førstevalget for toppturentusiaster, men jeg har kjørt den, og er overbevist! "Lillebroren" Justice er også spennende, sammen med en lang rekke andre ski! Neste FF inneholder en test av slike ski, Volkl Gotama kåres til testvinner der. (..skal man ha flere ski så kan man jo kjøpe ei brukt ski for bakkekjøring/vanskelig føre.)

Ang rocker
Fudger #156824 02/12/2009 10:04 PM
Fudger Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hva rocker er. Var inne og så på Völkl gotama skia, og ser at de er "runde" og gradvis bøy oppover både foran og bak. Men hva vil "ski med rocker" si egentlig?

Og må også si at jeg har lest mye bra om Gotama, både her og andre steder, og lurer på om disse er å anbefale til mitt bruk?

Når det gjeldermin status som nybegynner på telemark, tenker jeg at når jeg først skal lære meg teknikken kan det like gjerne være på det utstyret man ender opp med uansett.

Fudger #156825 03/12/2009 7:04 AM
Entusiast
Entusiast

Rocker ski betyr nettop det....at deie r bøygd opp bak og framme, eller berre framme.

Gothama er eit kjempevalg, men ver obs på at dei er ganske tunge. Iallefall i forhold til fjellski som du skriv du har brukt til no.Skal du ha ei slik type ski vil eg og anbefale ein nokså stiv plastsko.

Telemark er heilt konge!! hadde dreve med det enda dersom knea hadde holdt!

Testa Mantra i går
Fudger #156826 03/12/2009 2:42 PM
Fersking
Fersking

Jeg testet Mantra i går på en topptur på vestlandet. Det er jo lillebror til gotama, og den var helt rå på det skiftende føre som det var. Pudder, avblåst og skare. Har enda ikke testet dem i mye pudder. Men da har jeg Pontoon, så jeg trenger ikke så brei ski som Gotama. 170 høyde på Mantra, er 179 og 75 kg.

Bruker Scarpa T1 og boomber så jeg kan ikke si noe om NTN

Fudger #156827 03/12/2009 3:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vi så absolutt anbefale NTN. Kan ikke si noe om hvilke støvler som er best, men driver å prøver årets utgaver nå, og kan gi en tilbakemelding om noen uker.

Fudger #156828 03/12/2009 6:54 PM
Fersking
Fersking

Kjør NTN. I alle fall for deg som er ny i gamen!Har stått på de siden de så dagens lys. KONGEBINDING!Jeg ville gått for K2 Obsethed 2010 modell eller en Black Crows Navis. 179 eller 189, spørs hvor god du er, og hvor fort du lærer.

Fudger #156829 04/12/2009 4:32 PM
Fudger Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, har bestemt meg for NTN-bindingen. Har og lest en del på hvilke merker som er ansett som best når det gjelder støvler, men der er det prøving som gjelder.På ski derimot får jeg ikke testa aktuelle ski på de fører som jeg garantert kommer til å erfare, så der er inspill godt å få!

Er det konsensus på at rocker-design er veien å gå hvis jeg skal kjøre ca 50/50 løype/offpiste?Og så lurer jeg på om Gotama blir i bredeste laget for mitt bruk, da jeg ikke har anledning til å jage pudderet. Kan jeg da gå ett eller flere hakk ned i bredde, og alikevel være sikker på at skia vil prestere ned fjellet under ulike forhold?

På forhånd takk for innspill!

k2 hardside
Fudger #156830 04/12/2009 8:51 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kan på det aller sterkeste anbefale k2 sin hardside. 98mm på midten så de er litt smalere på midten enn f.eks gotama. Jeg synes de satt o.k. i bakke på skjæret og vil gi deg store super g svinger. Den er lettkjørt og en liten rocker gjør at den flyter like bra i pudder som f.eks nordica girish som er bredere og jeg opplevde den som mer fartsstabil enn obsethed skia..Om du ikke stoler på meg kan det jo nevnes at den har blitt kåret til gear of the year i åka skidor og kom veldig godt ut i deres test av allroundski..

Fudger #156831 06/12/2009 10:56 AM
Fersking
Fersking

er superfornøyd med black diamond verdict skia fra 06, dagens modell er nok sikkert like bra, men den er mer renspikka pudderplank. Kjøpte Head Monster i våres, like brei som BD skia men er noe stivere så fungerte bedre i bakken når forholdene var mer kupperte( tålte slag på skia i stor fart). Så jeg har nå valgt å ha to ski for hver sin bruk. Får ikke i pose å sekk:-) men du finner nok ski som fungerer ok i begge forhold. Det er vel lommeboksa som bestemmer. Bruker selv scarpa freeride skoa fra 06, synes den er passe stiv og har passe høyde, og har R8 og cobra bindinger. Prøvde NTN i fjor vinter, jeg var ikke komfortabel med disse, men det er nå meg. Løp å kjøp det du føler for......

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå