Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Monteringspunkt for binding
#156774 26/11/2009 4:53 PM
tofsrud Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Min skepsis til såkalte fagfolk har herved gått fra stor til fullstendig.Prinsipet om at kunden alltid har rett, blir tydeligvis tatt seriøst. Men å inneha all kompetanse og vite akkurat hvordan ting faktisk bør være, dette trodde jeg i grunn var noe de som jobber med dette til daglig burde ha.

Dette er sikkert et tema som det kan skrives lange bøker om, men jeg skal heller gå inn på riktig tema nå.Jeg er i besittelse av et par Völkl Gotama 08/09 ski og et par Rottefella R8 bindinger, som jeg fikk fra Sport Conrad til en meget hyggelig pris. Jeg valgte å bestille disse umontert, da jeg har lite kunskaper om hva som fungerer bra.

Skiene ble derfor tatt med til en butikk med ansatte som jeg alltid har ansett for å kunne gi topp veiledning.Jeg fortalte at jeg skulle bruke skiene til kjøring i bakke og litt løssnø av og til.Vel hjemme dagen etter, begynner jeg å fundere litt over om bindingene ikke sitter litt vel langt bak.En reasearch-runde på nettet styrker mine antagelser.Har i dag vært innom butikken for å finne ut litt mer om dette.Svaret jeg fikk var at siden jeg ikke har spesifisert en bestemt montering, så har bindingene blitt montert etter telemark standard.Min overnevne reasearch-runde forteller at dette er en gammel standard som nesten ikke blir praktisert, og er en lite gunstig løsning på moderne ski i dag.

Så, det jeg nå håper at noen her kan komme med gode tips om nå, er hvor jeg bør få flyttet bindingene for å få ryddet opp i dette rotet.Siden jeg tydeligvis må presisere nøyaktig hvor de skal sitte, håper jeg at noen kan komme med gode råd.Sikkert mange meninger angående dette, men kom med forniuftige innspill, da helst basert på egne erfaringer og ikke alle mulige ville teorier.Takk!

Re: Monteringspunkt for binding
tofsrud #156775 26/11/2009 5:32 PM
tofsrud Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ser at det fikk lurt seg inn noen trykkfeil der ja.Ble skrevet i all hast med et par avbrytelser under forfatterskapet, men budskapet kom vel fram :wink

Søk i forumet...
tofsrud #156776 27/11/2009 10:16 AM
Fersking
Fersking

...her er det mange som har tilsvarende erfaring/problem som deg.

Bindingsmontering
tofsrud #156777 02/12/2009 9:20 PM
Fersking
Fersking

Eg jobbar i butikk og køyrer telemark sjølv. Etter å ha snakka med K2 og Rottefella og fulgt utviklinga og diskutert med kunder, har vi landa på midtmontering. Dvs at midtpunktet på skoen vert montert på bootsenter på skia. (ofte må ein måle opp eit midtpunkt på skoen sjølv, fordi det er ikkje vanleg at det er markert på telemarksko). Det ein må vere obs på, er at det er ein del ski som er meint for jibbing. Desse skia har ofte fleire monteringsforslag. Der brukar eg å følge den bakerste. Jibbemonterte ski er for dei som vil jibbe, og dei fleste telemarkkøyrarar vil ha ei ski for laussnø, så der brukar eg å følge det bakerste punktet, om ikkje kunden spør om jibbe- montering. Dersom ein følger montering som er ment for turski, så kjem ein som regel 10 cm lengre bak på skia, og det kan vere mykje..

Re: Monteringspunkt for binding
tofsrud #156778 03/12/2009 3:32 PM
Fersking
Fersking

kjøpte eit par gotama 09/10 med r8. butikken ville monterte bindingen 2 cm bak bootcenter, men andre skimontørar sa at sia det er ei rockerski bør bindingen stillast til midten på skia. kva meinar di om da?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå