Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
hvordan trene til telemarksesongen
#156677 17/11/2009 7:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Som i alle andre idretter er basistrening offseason viktig for hvordan resten av sesongen blir. Selv trener jeg utfall med 40kg 12*3 + raske "telemarksvinger" 20 kg 40*3, til slutt har jeg noen spensthopp for å få ut allt av krefter, dette gjør jeg to ganger i uken, jeg har også 1 time fortballtrening i uka.lurer på om noen har noen gode tips til å variere treningen mer, og er intressert i hvordan andre trener seg opp til sesongen og hva er meningene deres om utstrekking? jeg pleier å strekke ut og er sjeldent plaget med skader, men vet ikke om det har noe å si. har dere noen tips?

Re: hvordan trene til telemarksesongen
jajahaja #156678 17/11/2009 7:59 PM
Entusiast
Entusiast

Utfall og knebøy for styrke, sykling/spinning for kondis og slakk line + longboard for balanse.

Jeg er generelt stiv&støl, så tøying er ikke min favoritt-aktivitet, men har funnet ut (den mertefulle veien) at jeg må tøye hofteleddsbøyerne ofte. Dvs hver gang jeg trener. Hvis ikke får jeg korsryggsplager.

Dette er det som funker for meg, en glad amatør, så ikke les dette som råd fra en treningsguru :razz

mye det samme
jajahaja #156679 17/11/2009 9:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Trener omtrent det samme som deg. Det du ikke må glemme er å trene kjernemusklaturen og iallefall de store muskelgruppene i overkroppen. Det må være en sammenheng og det vil føre til at man tåler støtt, fall, tunge landinger osv mye bedre!!!

ja
jajahaja #156680 17/11/2009 9:29 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

ok, ja trener overkroppen de to dagene jeg ikke trener beina, men det å trene balanse var ingen dum ide, det er noe jeg ikke har tenkt så mye på. hvor mange ganger i uka og hvor lange føler du at en burde drive på med balansetrening?Angående kondisjon så er det mye landeveissykling og rulleski på sommeren, på høsten tar jeg en liten ferie fra løping og venter heller på snøen slik at jeg kan gå på langrennski.

jajahaja #156681 23/11/2009 5:37 PM
Medlem
Medlem

For kondisen sin del er det greit med aktiviteter som ikke belaster/skader knærne.

Når det gjelder styrke så er det utfall og knebøy som gjelder. Statisk eller dynamisk utfall med vekt er veldig effektivt. Knebøy gir en veldig helhetlig trening og her kan du kjøre på med så mye tyngde du klarer.

For å variere kan du bruke balanseputer/boseball/treningsball. En-beins knebøy på boseball, statiskutfall (med litt vekt) på balansepute, to-beins knebøy på treningsball uten vekt. Her er det fantasien som setter grenser!

Ellers er det viktig med kjernemuskulatur. Mage/rygg er viktig uansett idrett så det har stor overføringsverdi.

Det fins et stort utvalg av øvelser, så bare tenk på områder du ønsker å trene og finn de øvelsene du trenger.

jajahaja #156682 23/11/2009 7:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg vil anbefale deg å ta knebøy på balansebrett samt markløft i tilleg. Jeg satser selv denne sesongen men trener et såkalt 3-split program, bryst triceps og skuldre en dag, rygg og biceps en annen dag og ben en siste dag, pluss kondis og div restenn av uken. Men du må se hva som passer deg best;) lykke til!

Bare å komme seg i bakken det..
jajahaja #156683 23/11/2009 8:17 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sesongen har jo allerede startet:D Så den beste treningen er vell å bare komme seg ut i Bakken..!

Bruk naturen!
jajahaja #156684 23/11/2009 8:23 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Her i Nord er det snefritt men det setter ingen begrensning på tørrtrening til telemarksesongen.Går to dager iuka opp på en topp i nærheten ca 40 min rask gange ,småjogger ned igjen og får dermed trent den eksentriske delen av knebøyen.Underlaget er ugjevnt og jeg får dermed også mye balanse og koordinasjonstrening i nedturen.Syntes at denne form for trening er mere funksjonell/dvs mere lik slik en kjører telemark sammenlignet med f.eks utfall.OBS!det ene utelukker ikke det andre!

RINwinkwink:wink

jakt
jajahaja #156685 24/11/2009 5:20 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg driver på med støkkjakt på rype hele høsten + litt reinsdyrjakt, så naturen blir absolutt brukt på beste vis. Det jeg er mer intressert i er om knebøy er mer belastende for knærne enn utfall, jeg føler at knærne blir mer belastet under knebøy enn det de blir under utfall. Nå har jeg rigtignok mer vekter på når jeg har knebøy. Synes det var menge konstruktive forslag her, så tusen takk for hjelpa

Trening i sommer
jajahaja #156686 26/11/2009 9:01 AM
Fersking
Fersking

I off-season trening er en god sykling. Dette er en god kondisjon. Den andre øvelsen - utvikling av eksplosive styrken i beina med hopp. Du kan se bilder på vår side for kroppsøving.

http://www.norsktelemark.com/pages/fitness.shtml

kjapt svar om belastning...
jajahaja #156687 26/11/2009 10:51 AM
Fersking
Fersking

Knebøy skal være mindre belastende for (kneet) enn utfall om du utfører med riktig teknikk..

Jeg begynner alltid bein økta med 4*5 2 min pause knebøy med tung belastning. (nå er også hurtighet en målsettning for meg da) Se ca rett frem (heller litt ned en opp) mange som "kan" det sier at du skal se opp, ikke hør på de... hehe.

Hvordan beinplasseringa skal være er ganske så individuelt, så prøv deg frem. men ha som en liten pekepinne at beina skal være skulderbredde (++) og terne kan peke litt utover.

Overdriv svai i ryggen.

Når du går ned er det svært viktig at du er stabil i knærne, kan gjerne presse de litt utover. Det begynner å bli skummelt om de går litt innover. Få noen til å se på knærne dine (eventuelt speil)

Ta av deg skoene, (spesielt om det er jogge sko) Du skal ha vekta på helen! Trenger ikke noen planke eller skive under, men vekta skal på hælen under hele løftet) Dette for at du skal bakpå, ikke frempå under løftet. Knærne skal Så lite som mulig fremmfor terne under løftet.

Gå sakte ned for så prøve å eksplodere på vei opp (Når du har god teknikk)

Kne bøy og markløft er de VIKTIGSTE ØVELSENE om en skal trene styrke!! TØY ut er viktig!! men dropp det om du har hatt en skikkelig slitsom økt.

Tren mye mer statisk enn folk flest gjør når det gjelder mage... og sleng på med balanse også..

Gleder meg til sessongen jeg og.. ÅPna sist helg på skeikampen under supre forhold! Men dag to var låra suppete! kansje mye pga influensa, men mye pga at jeg enda ikke har gått over til mer utholdenhets fokusert trening...

nyyydelig teknikk
jajahaja #156688 26/11/2009 1:47 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

takk, den teknikkgrei fungerte som juling, jeg har og fått beskjed om å se opp i taket, fungerte bedre med rett frem. De opnet Hovden skisenter i helga og, men det er bare ca 1km løype og bare kunstsnø, så jeg har ikke fått prøvd meg sikkelig ennå, men skal opp i helga og myse litt på forholdene, sjekke formen og få teknikken på plass igjen. Angående nettsiden kan jeg desverre meddele at jeg hadde tysk som 3.språk og ikke russisk, men bildene kunne hjelpe litt. Takk for all hjelp

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå