Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ny skijakke
#15644 15/04/2008 5:01 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Etter at Bergans Stranda jakken jeg kjøpte for et par måneder siden ble ødelagt har jeg planer om å kjøpe ny jakke(ikke bergans). Jakken skal i hovedsak brukes til toppturer på ski.Noen som har tips og erfaringer om hva som er beste kjøp?

Re: Ny skijakke
magnusnh1990 #15645 15/04/2008 6:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Da er det vekt som gjelder. Så du kan vurdere å kjøre softshell i kombo med paclite (eller lignende superlett-vanntett-men-ikke-like-pustendene skall) ved behov, eller standard setup med goretex.

Jeg kjører komboen på beina og standard på overkroppen.

Kan selv varmt anbefale Tilak Evolution. Lett, enkel, ujålete, funksjonell - uten alt krams du egentlig ikke trenger. Ny model nå i proshell som helt klart er en evolusjon fra den gamle. Kjøpte min på vpg.

jakke
magnusnh1990 #15646 15/04/2008 10:33 PM
Fersking
Fersking

Vindtett og gode luftemuligheter er det viktigste synes jeg. Det er forskjell på turene man tar i feks januar, kaldere og kanskje mer ruskete og man må kle på seg mer under jakka på turen opp, enn toppturene på våren og sommeren, når det er mye varmere og det nesten ikke er behov for jakke i det hele tatt. Kjenner fler som greier seg med en softshell jakke til turen ned da. Jeg er forsåvidt fornøyd med min norrøna lofoten jakke, nettopp fordi den er vindtett og har gode luftemuligheter.

Årets Norrøna Lofoten GTX Pro: NEI TAKK!
magnusnh1990 #15647 19/04/2008 10:02 AM
Medlem
Medlem

Hvis du tenker på å kjøpe årets Norrøna Lofoten GTX Pro-jakke, vil jeg anbefale deg å tenke på andre alternativ.

Kjøpte den selv før denne sesongen og er ikke spesielt imponert. Etter ca. 17 dagers ikke spesielt hard bruk, har lim begynt å løsne, vanntettheten begynner å forsvinne (får wetout ganske fort, og HAR vasket den ca. 4 ganger OG reimpregnert), og småting som at logoer o.l har begynt å falle av. Buksa er definitivt ikke noe bedre: knapper faller av, stoff revner i sømmene, og "kevlar"-forsterkningen ved anklene tåler ikke akkurat mye.

Mulig at jeg har vært uheldig med akkurat de plaggene jeg har kjøpt, men at både jakken og buksen skal være feilproduksjon er lite sannsynlig. I tillegg har jeg flere kamerater som har f.eks årets Lofoten Primaloft, og de opplever mye av det samme (lim som løsner o.l). Har hatt mye Norrøna-ting tidligere, men det virker som om kvaliteten har fått seg en kraftig knekk etter flyttingen av produksjonen til Kina....og etter det ryktene sa ble Primaloften kraftig forsinket i år pga problemer med produksjonen. Skal sies at jeg har sendt utstyret inn til Norrøna, men har ennå ikke fått noe svar på om det er feilproduksjon (jeg får nye klær).

Så som sagt, vurder iallfall andre merker.....Tierra, Arcteryx, Tilak, Sweet.

svar
magnusnh1990 #15648 19/04/2008 3:56 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tips!Har faktisk nå kjøpt en jakke ingen her har nevnt.Jobber på sportsbutikk og fikk et bra tilbud på en Mammut Extreme Logan jakke og kjøpte den.Er goretex proshell membran, har ikke prøvd den før men håper det funker!

proshell
magnusnh1990 #15649 22/04/2008 12:21 AM
Medlem
Medlem

Norrøna, arcteryx og ett par andre har hatt store problemer med produskjonen i proshell serien, ikke dere feil men gors feil!

patagonia er også ett veldig godt merke

magnusnh1990 #15650 22/04/2008 5:19 PM
Fersking
Fersking

Må bare si med enig med Jørg_1, Norrøna Lofoten leverer ikke opp til ryktet eller prisen.Jeg kjøpte buksa og jakken før denne sesongen, nå har en søm i buksa revnet, og jakka har begynt å delamineres.

Hvis jeg skulle kjøpt med ny jakke i dag ville jeg gått for Arcteryx.

Whiteout
magnusnh1990 #15651 23/04/2008 10:20 AM
Fersking
Fersking

Har selv Whiteout Cosmonaut jakke og bukse som jeg kjøpte før sessongen begynte. Limingen på snø mansjettene i jakken begynte å gå opp etter to vasker. Limingen på lommene har begynt å gå opp:sadForventer mere når du bruker såppas mye på jakke og bukse....

...
magnusnh1990 #15652 23/04/2008 10:37 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

virker som det er vanlig å vaske skiklærne jevnt. hvis man nå før sesongen er ferdig allerede har vasket settet 2 ganger er dette litt jåleri eller så bør settet være veldig, veldig mye brukt. sliter på klærne å vaske dem! Av erfaring går en jakke (gore-tex xcr) 100-150 skidager uten å måtte vaskes (avhenger vel noe av livsføring på afterski også)

magnusnh1990 #15653 23/04/2008 10:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat espenrd:Norrøna, arcteryx og ett par andre har hatt store problemer med produskjonen i proshell serien, ikke dere feil men gors feil!

Jeg har en sak gående med et proshellplagg jeg ikke er fornøyd med...hvor har du dette fra? Kunne være greit å ha som argument når jeg skal heve kjøpet mitt.

magnusnh1990 #15654 23/04/2008 10:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat espenrd:Norrøna, arcteryx og ett par andre har hatt store problemer med produskjonen i proshell serien, ikke dere feil men gors feil!

Jeg har en sak gående med et proshellplagg jeg ikke er fornøyd med...hvor har du dette fra? Kunne være greit å ha som argument når jeg skal heve kjøpet mitt.

magnusnh1990 #15655 23/04/2008 11:36 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat erik j.:virker som det er vanlig å vaske skiklærne jevnt. hvis man nå før sesongen er ferdig allerede har vasket settet 2 ganger er dette litt jåleri eller så bør settet være veldig, veldig mye brukt. sliter på klærne å vaske dem! Av erfaring går en jakke (gore-tex xcr) 100-150 skidager uten å måtte vaskes (avhenger vel noe av livsføring på afterski også)

Det er som du er inne på helt avhengig av bruken. Svetter du ut goretexen din går det på bekostning av puste egenskapene, og skal de vedlikeholdes må du vaske ofte.

Men kjører du bare i anlegg er du kanskje ikke så avhengig av pusteegenskapene som hvis du er ute og går toppturer..

Alternativer
magnusnh1990 #15656 23/04/2008 11:38 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

som feks Event membran, eller patagonias produkter..

Gore tex er bare stort og velkjent - ikke dermed best.

Hagløfs?
magnusnh1990 #15657 25/04/2008 5:05 PM
Medlem
Medlem

Jeg lurer på om noen her har prøvd noen av Hagløfs sine jakker? Blir jo sydd i akkurat samme materialer som de andre store produsentene, men koster rundt en 1000 lapp mindre for jakka. Hvordan er slitestyrken på Hagløfs sine jakker og hvilke jakker har dere prøvd?

Haglöfs!
magnusnh1990 #15658 30/04/2008 1:00 PM
Medlem
Medlem

Pga passform, pris, funsksjonalitet og farger har jeg vært Haglöfs-fan i noen år. Haglöfs profilerer seg som et reint "out door-merke", med svært solid testing av produktene sine. I tillegg til å bruke tekstiler fra Gore (GTX, Windstopper) og Malden Mills (Polartec, Powerstretch), har de dessuten sine egne og svært godtfungerende membraner og tekstiler, som er enda rimeligere.

Haglöfs opererer med tre ulike konsepter: ett for høypulsaktiviteter der bevegelsesfrihet og ventilasjon er viktig; ett "Less Is More-prinsipp" der alt er "strippa" for å spare vekt og pakkvolum; og ett "ultimate-nivå" beregnet på mange ulike utendørsaktiviteter i vekslende vær.

Selv er jeg blitt mer og mer fan av Windstopper e.l. på toppturer. Svetter som en hest når jeg er aktiv, og synes rett og slett GTX og andre vind-/vanntette membraner ventilerer for dårlig. Dessuten går jeg sjelden på tur når det regner...

Min erfaring er at Windstopper funker bedre i fht. svettetransport, og er mer enn bra nok i fht. fuktighet fra snø. Det er jo også en mulighet å kombinere; tett bukse, ventilerende jakke?! En mulighet dersom man er redd for regnevær, er jo å ha ei lett, vanntett jakke med lite pakkvolum i sekken når været er fuktig.

Håper du blir/blei fornøyd med den nye jakka di, "magnusnh1990"!

Sverige
magnusnh1990 #15659 06/05/2008 2:51 PM
Fersking
Fersking

Dra til sverige der finner du mange rimelige og veldige gode jakker for en bra pris

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå