Pga passform, pris, funsksjonalitet og farger har jeg vært Haglöfs-fan i noen år. Haglöfs profilerer seg som et reint "out door-merke", med svært solid testing av produktene sine. I tillegg til å bruke tekstiler fra Gore (GTX, Windstopper) og Malden Mills (Polartec, Powerstretch), har de dessuten sine egne og svært godtfungerende membraner og tekstiler, som er enda rimeligere.
Haglöfs opererer med tre ulike konsepter: ett for høypulsaktiviteter der bevegelsesfrihet og ventilasjon er viktig; ett "Less Is More-prinsipp" der alt er "strippa" for å spare vekt og pakkvolum; og ett "ultimate-nivå" beregnet på mange ulike utendørsaktiviteter i vekslende vær.
Selv er jeg blitt mer og mer fan av Windstopper e.l. på toppturer. Svetter som en hest når jeg er aktiv, og synes rett og slett GTX og andre vind-/vanntette membraner ventilerer for dårlig. Dessuten går jeg sjelden på tur når det regner...
Min erfaring er at Windstopper funker bedre i fht. svettetransport, og er mer enn bra nok i fht. fuktighet fra snø. Det er jo også en mulighet å kombinere; tett bukse, ventilerende jakke?! En mulighet dersom man er redd for regnevær, er jo å ha ei lett, vanntett jakke med lite pakkvolum i sekken når været er fuktig.
Håper du blir/blei fornøyd med den nye jakka di, "magnusnh1990"!