Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
dårlig gli!
#155940 13/04/2009 3:23 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Her er +føre og dårlig gli!Tryna så det sang og vrei kneet:frown,heldivis bare mediale sidebåndstrekk(håper jeg?)Hvordan optimaliserer dere gli på vått føre!Sikling,stålbørste,kuzim sikle ?????

RINwinkwink:wink

Re: dårlig gli!
rin #155941 13/04/2009 5:44 PM
Entusiast
Entusiast

grov struktur, riktig voks, sikling og børsting.

rin #155942 13/04/2009 6:00 PM
Entusiast
Entusiast

hva er sikling?

rin #155943 14/04/2009 9:01 AM
Medlem
Medlem

Å sikle er å skrape av smøringa. Noe man gjør med en sikling.

Poenget med det arilderbest2 skreiv er:

* grov struktur: Strukturen er for at skia ikke skal suge seg til underlaget. Varmere snø betyr mer vann å drenere som betyr grovere struktur (altså dypere/bredere "riper" i skia). Seriøs struktur kan du få ved å slipe skia dine hos en proff. Amatørstruktur som holder lenge kan du fikse selv med rillejern eller evnt slipepair. Disse rillejerna er vel mest ment for langrennski tror jeg. Ellers så få du helt grei glid uten å stresse med struktur også så lenge du følger det neste punktet hans.

* Riktig voks: Smører du med en voks beregna på minus 10 når det er plussgrader glir det ikke særig bra... Og omvendt. Kost på deg å ha hvertfall 3 forskjelige smørninger (kaldt, middels og varmt) så har du alltid ok glid. Men så må man jo bruke smørninga da! Har en følelse av at veldig mange smører skia sine maks én gang i året, og det blir det jo ikke mye god glid av.

* Sikling: Smører du skia uten å sikle av så går det nesten ikke forover. Smørninga skal varmes inn (strykejern holder lenge, men ikke for varmt. Tommelfingerregl er vel at om det ryker så er det for varmt). La det bli kaldt og sikle så av _all_ smørninga.

* Børsting: Ikke superviktig når det er hardt og kaldt hvis man ikke skal kjøre konkurranse mener jeg, for da kjører du fort av det lille som er igjen etter smørninga uansett. Men når det er varmt er det kjekt å børste for å få bort de siste restene og dermed få mer nytte av strukturen man evnt har.

Første og siste punkt kan man droppe, men riktig voks og så sikle av alt sammen er som regel mer enn nok til å gi bedre glid en de fleste andre. Og forresten, smørning som man bare kliner rett på skia med svamp eller annet er kun i ytterste nød. Det gir ikke i nærheten av samme glid som om man varmer inn ordentlig voks og sikler av. Ikke metter det såla heller, som man gjør når man varmer inn voks.

Og til slutt nå som det ikke er så mye igjen av vinteren: Sett inn skia med en myk voks uten å sikle det av igjen når vinteren er over så har du en såle som ikke er tørka ut når neste vinter starter. Ofte er det mye møkk i snøen nå på slutte av sesongen, så bruk helst en skirens og få skia reine før du smører.

rin #155944 14/04/2009 9:16 AM
Medlem
Medlem

Og når det gjelder voks så fins det jo masse å ta av. Høyere pris=bedre glid :wink F.eks. Swix har 3 typer å velge mellom (om man ser bort fra sinnsykt dyrt pulver etc da): CH, LF og HF. LF = Low Fluor og HF = High Fluor. Fint om noen arresterer meg om jeg tar feil, men jeg mener å huske at høyt fluorinnhold gjør spesielt store utslag på varm og møkkete snø? I så fall kan man jo gå for HF på den varmeste voksen og LF på de andre om man vil koste på seg litt ekstra. Selv syns jeg det holder lenge med LF så lenge jeg ikke skal kjøre noe konkurranse. Kjøper man LF6, LF8 og LF10 har man så man klarer seg for alle temperaturer.

CH er den billigste voksen og det kan jo være greit å kjøpe en CH10 for å sette inn skia med over sommeren. Ellers ville jeg kosta på meg de ekstra kronene det koster for LF.

(Og hvis noen nå tror at jeg er flink og smører skia mine hver gang jeg skal ut så er det dessverre feil. Jeg smører dem altfor sjelden, og akkurat nå har jeg bare en LF8 voks. Men jeg vil smøre dem oftere, for det er utrolig mye kulere å kjøre på ski når man har god glid!)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå