Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Linken Bodega - Scarpa tx2
#155593 21/02/2009 12:11 AM
skogy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har , etter ca 15års fravær, gjort et aldri så lite comeback på telemark. Dvs at jeg har skaffet meg et par linken bodega, med probinding, og et par scarpa tx2 sko. Fikk skiene i går ettermiddag, og fikk dratt med meg en kompis opp til Gråkallen (Kleiva), i bekkmørke og snødrev i går kveld. Vi gikk en skogsvei opp, og fikk 2 turer ned , før vi tok kvelden.

Må ærlig innrømme at overgangen fra mine gamle salomon prolink ("slalomski") på 188cm, og og riva II bindinger med lærsko, ble stor. Bodegaen reagerte rimelig kjapt, og jeg måtte jobbe litt for at det skulle gå like mye nedover bakken, som "oppover".

Det jeg lurer på er følgende: Hvilke følger får det hvis jeg for eks strammer skruen bak på bindingen, kontra og løsne den ? Skjønner at det er en eller annen form for stramming av flexen men er faktisk usikker på hvilken flex vi snakker om, hva betyr det i praksis?

stramming av skrue bak.
skogy #155594 21/02/2009 6:42 PM
Fersking
Fersking

hai, skruen bak justerar du motstanden i bindingen, alså den motstanden du får på helen når du løftar den frå skia.

Takker
skogy #155595 21/02/2009 11:53 PM
skogy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok, det var det jeg etterhvert skjønte selv også...uten at jeg helt fant ut hvor stramt jeg vil ha den.

Fikk testet skiene i dag. Dro til meråker i Trøndelag, og det var flotte forhold. Her er min umiddelbare reaksjon etter kjøringa:

Skiene responderer nesten litt for raskt synes jeg. Er jo vant til den gamle måten å kjøre på, så det tar nok enda litt tid før det sitter. Synes også det føles som om innerskia "forsvinner" bakover og at jeg nesten på "hente" den noen ganger. Kompisen min hadde et par Rosignol B74 med cobra r8 på, og de virket for meg som mer lettkjørte. Litt mer som i "gamle dager". Ser at en del snakker om "null motstand" osv ang Linken bindingen, ..hva menes med det ?..er det samme motstand som flexen vi snakker om?

Må vel prøve meg litt frem ang innstillingen på bindinga, så kommer det seg sikkert.

Re: Linken Bodega - Scarpa tx2
skogy #155596 22/02/2009 2:50 PM
Fersking
Fersking

ja det er litt uvant i beggynnelsen med at innerski føles løs, å det skyldast litt lite motstand(flex) men dette ven ein seg til etter kvart, vil seie at linken er ein suveren binding til lausnøkjøyring:)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå