Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger tips om valg av ski!
#155492 03/02/2009 8:05 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei, jeg har gått til innkjøp av NTN binding og er i tvil om hva slags ski jeg bør velge... Jeg skal ha en ski som flyter godt i pudder og kan brukes på toppturer men å i preppa løyper (dette er vel kanskje umulig?)... håper noen har noe å bidra med!!

Mrt opplysninger hadde vært greit om du vil ha noen tips
ecornelius #155493 03/02/2009 9:05 PM
lws Offline
Fersking
Fersking

F. eks-prisklasse-din vekt-høyde-nivå nybegynner eler erfaren?-kjørestil

Ellers føler jeg (uten at jeg kan legge til grunn noen empirisk tallmateriale) ofte at de som sier de skal gå topptur/kjøre løsnø, og gå NOE i preparerte løyper i realiteten kanskje går noen få turer utenfor alpinanlegget og står 90% av tiden i preparerte løyper. Da er det viktig å stikke fingeren i jorden. Min erfaring er at det er best å ha det gøy 90% av tiden og heller slite litt de siste 10. Om dette gjelder for deg vet jeg jo ikke men måtte bare få det ut. Kommer du med noe mer opplysninger kan du alltids få tips om ski. Selv liker jeg Black Crows godt.

Re: Trenger tips om valg av ski!
ecornelius #155494 03/02/2009 9:45 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei, takk for svar.. hehe, kjenner meg igjen i den 90/10, men håper det kan bli nærmere 80/20 ila sesongen 09.Elan,K2 eller Vølkel får jeg nesten til netto + mva så hva som er veil ut blandt de merkene der er ikke så viktig, og jeg vil nok satse på å finne meg en grei ski fra en av de tre.

Høyde 187, vekt ca 75 + utstyr (da klarer du vel å finne BMI'n å ;)Kjørt 3 sesonger, men kaller meg ikke erfaren akkurat, det kommer jo veldig ann på hva man sammenligner med..Prioriterer kontoll og manøvrerbarhet høyere enn fart mtp. kjørestil...

Re: Trenger tips om valg av ski!
ecornelius #155495 03/02/2009 10:25 PM
Medlem
Medlem

har ca samme BMI som deg smile (selv om jeg ikke vet hvordan jeg regner det ut)

hvis du prioriterer egenskaper i bakke foran topptur og vekt (tipper du ikke prioriterer vekt så mye siden du skal ha NTN) så har jeg selv veldig gode erfaringer med Elan 777 (som nå heter 888 hvis jeg ikke tar helt feil). har dem i 184, det var fint når jeg brukte cobra r8, men når jeg monterte NTN på dem følte jeg de ble litt korte...

derfor kjøpte jeg Völkl Mantra i 191 i år og er enda mer fornøyd med dem. litt breiere, men fortsatt full kontroll i preppet løype (og selvfølgelig enda mer moro i løssnø).

fra K2 har jeg kun prøvd seth 06/07 med NTN, ikke like bra på preppet løype, men utrolig bra i løssnø.Kung Fujas er vel den modellen K2 har nå som tilsvarer den gammle sethen mest.

selv heier jeg på heisbasert offpist, men de gangene jeg har gått topptur med disse skiene (har ikke gått tur med k2 seth) og NTN merker jeg at de men G3 acsent og lettere ski har det kjekkere på vei opp, men jeg koser meg nok mest på veien ned.

Ps. prøvde Völkl T-roll med NTN på Voss i helgen, utrolig lettsvingt, men noe ustabil i høy fart.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå