Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Forskjellen på randonè og telemarkski?
#155378 18/01/2009 11:24 PM
Guffe Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Eg bur i hjartet av sunnmørsalpane, kjøpte mine første telemarkski (Åsnes A-ski) i siste halvdel av det berømte 80-talet og har trakka mine høgdemeter rundt omkring i liene her. -men no er eg klar for nye ski, og problemet er då kva ein skal kjøpe. Der er store mengder ski og velje mellom, og eg lurer på kva som er den store forskjellen mellom randonè og telemarkski. Kan ein setje telemarkbindingar på ei randonèski, eller vil ikkje dette fungere? Ser kanskje for meg Volkl sin Snowwolf eller noko liknande, men dette er etter det eg forstår ei randonèski. Håper på avklaring her.....

Re: Forskjellen på randonè og telemarkski?
Guffe #155379 18/01/2009 11:54 PM
Medlem
Medlem

det er egentlig ikke noen forskjell på skiene - bortsett fra at endel (konkurranse-)randonneeski er lagd for å være veldig lette.

hovedforskjellen på telemark og randonnee er bindingen når du kjører nedover (telemark = løs hæl og telemarksstil, randonnee = fast hæl og alpinstil/slalom).

oppover kan det også være litt forskjell.når du går oppover er det ingen bøyemotstand med randonnee, det er kun et ledd i nærheten av tåa. mens med telemark er det enten endel motstand (avhengig av hvor stive skoene og bindingene dine er), eller ingen motstand hvis bindingen har gåfunksjon (f.eks. G3 targa ascent).

hvis du vil prioritere oppturen og ha lett utstyr, kan du godt sette telemarksbindinger på randoski. det vil være litt vanskeligere å kjøre nedover i løssnø med lette/smale ski enn med tunge/bredere ski - og lette/myke ski vil være vanskeligere å håndtere på is og skare enn stive/tyngre ski - men det gjelder uansett hva slags bindinger du setter på...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå