Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemark på Völkl Kuro
#155160 22/12/2008 9:56 PM
skommis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Hvorvidt Kuro er kurrant ski, er jeg ikke i tvil om. Jeg lurer derimot på i hvor stor grad Kuroens begeistrende egenskaper følger med i det man monterer den for kjøring med løs hæl?På tampen av fjorårssesongen fikk jeg testet BD Megawatt med R8-bindinger. En meget solid opplevelse, og jeg er ikke i tvil om at Megawatt egner seg godt med telemarkbindinger også. Kuroen er ikke identisk med MW, så om noen har konkrete erfaringer, hadde jeg satt stor pris på det smile

Re: Telemark på Völkl Kuro
skommis #155161 22/12/2008 11:11 PM
Entusiast
Entusiast

Har foreløpig bare tre timer på mine (montert med ntn), så kan ikke komme med noen endelig dom, men så lenge det var løs snø å kjøre i var det fantastisk morro. Uspora var selfølgelig problemfritt med en enorm flyt, kunne kjøre lange late svinger i pudderet, eller variere med kortsvinger.

I oppkjørte hauger (tidligere oppkjørt med ca 10cm nysnø) var det ganske mye jobb å flytte to så store ski rundt kulene. Det var ganske mye lettere å bare kjøre parallellsvinger og dundre på fra kul til kul.

Åpen skog var fint på telemark, i tett skog gikk jeg over til parallell igjen for å rekke å få skia rundt.

I bakke var det rett å slett vanskelig å kjøre telemark, spesielt innerskia dro seg oppover i bakken i sving, og var vanskelig å holde styr på. Mulig det blir bedre med litt mere tid på skia. Det var iallefall lett å kjøre store skjær alpin-style...

Re: Telemark på Völkl Kuro
skommis #155162 23/12/2008 5:27 PM
Entusiast
Entusiast

Dag 2: Disse skia liker fart! Det føles som om de blir mer stabile jo fortere du kjører. Skikkelig supermann-ski :twisted

Den stive rockertuppen ligger alltid i oveflata og tvinger alt av ujevnheter i kne. Fikk skikkelig godfølelsen på skia i dag, og er veldig imponert med hvordan de takler typisk variabelt norsk føre. Ikke noe problem å gå fra skjærende svinger i bakke til oppkjørt pudder i full fart, skia bare spiser det opp så lenge du har farten med deg.

"Kjør først dere, så venter jeg i bånn" :razz

Bra!
skommis #155163 23/12/2008 11:46 PM
skommis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Dette er hva jeg kaller konkrete tilbakemeldinger. Tusen takk, LarsThomas smile [br]Regnet forsåvidt med at telemarkteknikk i preppa løype kunne bli en utfordring. Og ikke umulig at med økt erfaring på skia kommer også muligheten til å sette kjappere svinger, også i tettere skog.Igjen, takk for gode rapporter!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå