Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor lange bør telemark- / alpin ski være ?
#154829 09/12/2008 6:23 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er en gutt på tretten år og er ca 160 cm høy, hvor lange ski bør jeg ha? Jeg skal kjøpe meg telemark ski, men er usikker på hvor lange de bør være, noen som har et godt svar?

Re: Hvor lange bør telemark- / alpin ski være ?
mathiasss #154830 09/12/2008 10:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Er ikke så lett å gi deg noe godt svar, for det finnes ingen fasit. Kommer helt ann på hvaslags ski det er og hva de skal brukes til kombinert med størrelsen din og ferdighetene dine. Det er vel en slags tommelfingerregel som sier "Egen lengde pluss/minus ca 10cm", men det er gaske så mange unntak til denne reglen.

Kan prøve komme med et forslag, men stikk innom en butikk hvor det jobber folk som kan det de selger når du skal kjøpe også.

Om du skal ha en ski som skal brukes stort sett bare i bakke og du er ganske fersk på ski selv (noe jeg regner med du er siden du spør) kan det være greit med en ski som er litt kortere enn deg selv (f.eks 155cm). Det gjør i hovedsak at den er litt lettere å håndtere og ofte føles mer leken. Regner med du ikke er ferdig utvokst enda, så om du kjøper en litt kort ski nå kan du ha den som lekeski (og lettkjørt nybegynnerski) frem til du blir litt mer dreven og kanskje vil ha litt andre egenskaper som du kan finne i en litt lengre ski.

Om du stort sett skal bruke skiene utenfor preppa løyper kan du ta en ski som er like lang eller litt lengre enn deg selv (f.eks 160-165) for å ha litt mer flate å flyte på så du ikke stopper opp så fort når det er litt snø. Lettere å svinge når du har litt fart.

Like lang som deg
mathiasss #154831 10/12/2008 12:13 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Din egen lengde er et fint utgangspunkt, evt noen cm kortere. Funker fint i bakke og fint utenfor, siste selvfølgelig litt avhengig av bredden.

Finnes selvfølgelig en haug av unntak, men som en allround ski er det i hvert fall et bra utgangspunkt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå