Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Vølkl Exsplosive
#154764 06/12/2008 12:15 AM
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 68
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 68

Jeg fant to par Vølkl Explosive av edel årgang i en lokal butikk som hadde hatt storrengjøring. Det ene paret delte jeg med en her på FF. Det paret jeg har er 190 og jeg tenker på å montere mine vakre bishops for kjøring på utsiden. Er det noen som har anvisning om hvor jeg bør sikte meg inn ved monteringen.


Re: Vølkl Exsplosive
Whitedot Norge #154765 07/12/2008 2:11 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Her i huset har vi også to par eksklusive Võlkl. Men dette dreier seg om Explosiv 3. Mine på 190 cm er montert med alpinbindinger. Min sønn sine på 180 cm er montert med Hammerhead. Nå er jeg så glemsk at jeg ikke husker hva linjen under tåpartiet kalles, men min sønn sine ski er montert 2 cm foran midtpunkt målt rettlinje. Disse skiene har en baktupp på i underkant av 4 cm. Jeg antar du har de nyere Ecplosive med lengere baktupp som tilsier montering lenger frem.

Kan tillegge at min sønn var meget tilfreds med denne monteringen. Han har vunnet juniorklassen (+2 senior) som junior i fjelltelemarkrenn med disse. Kjører nå andre ski grunnet sponsing.


Re: Vølkl Exsplosive
Whitedot Norge #154766 07/12/2008 2:57 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

PS: 1/2 cm lenger frem pr cm lengere baktupp målt på plant underlag.


Vølkl Exsplosive
Whitedot Norge #154767 07/12/2008 8:35 PM
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 68
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 68

Jeg tror de er minst fem, seks år gamle. Gule, grønne og orange - designet minner nesten om 80-tallet med hockeysveis og det hele. Men mange har sagt at det er bra ski, så jeg er litt spent på dem.


Re: Vølkl Exsplosive
Whitedot Norge #154768 07/12/2008 10:12 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 177
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 177

Det er vel første inkarnasjon av Explosiven.. dvs fra midten av 90-tallet. Ingen baktupp. Merke på sidevegg for tåspiss på alpinstøvel? Du kan sjekke hvordan en slik montering (med telemarkstøvelen) blir i forhold til å montere med pin-line på cord center (trekk en tråd fra tupp til bakenden av skia, del på to og finn punktet halvveis fra tuppen og bakover).


Re: Vølkl Exsplosive
Whitedot Norge #154769 07/12/2008 10:40 PM
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 458
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 458

Hvis du skulle ombestemme deg, så stiller jeg meg først i køen...

Eventuelle spørsmål du ikke får svar på her kan stilles i denne tråden på TGR:

http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=140083&page=1


 
 
Re: Vølkl Exsplosive
Whitedot Norge #154770 08/12/2008 10:10 PM
Registrert: Aug 2017
Innlegg: 283
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2017
Innlegg: 283

På mine titan nine syntes jeg de ble mye bedre offpist når jeg flytta bindinga til 1,5cm bak bootcenter.

Explosivene er vel en god del stivere, så personlig hadde jeg gått for bootcenter -2cm.

Men mye av det koker vel ned til personlig stil og preferanser, jeg vet iallefall at jeg ikke liker å kjempe mot ei stiv bakski på telemark, men det er lettere å bruke den som en fordel i parallellsving.


ganske interessant
Whitedot Norge #154771 08/12/2008 11:45 PM
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 68
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 68

De skiene jeg har fra før er Titan Nine - all in one. Vet dere at de finnes på Oslo Sportslager enda, spesielt produsert i en ekstra omgang, fordi neste generasjon ikke kunne måle seg. Det du nevner er litt i retning av hva jeg lurte litt på i utgangspunktet egentlig mht. plasseringen. Takk for delingen av kunskap folkens. Det lønner seg å spørre.



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå