Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor bør jeg montere binding på K2 Obsethed
#154726 01/12/2008 11:55 PM
lano Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Halla!

Akkurat kjøpt meg et par K2 Obsethed ski og NTN bindinger.

Men jeg lurer litt på hvordan bindingen er montert. Jeg synes den virker montert så langt framme!

Der hvor bindingen fester skoen, nesten på midten av skoen, er ca 7.5 cm bak merket hvor det står "core center"

Vet ikke om dette sier noen av dere noe, men viss det gjør det; hva er deres mening? Og hvordan bør eg evt. stille dem?Jeg skal mest bruke de til offpiste.

Og hvorfor vil noen egentlig ha bindinger montert langt framme på telemark? Bortsett fra gjerne park.

Takk

montering
lano #154727 02/12/2008 5:22 AM
Fersking
Fersking

hvem har montert de?det skjedde det samme med meg.. jeg følte de var langt frem.. og måtte flytte de..

mål skoen din under. del på to - slik at du finner midten på skoa. sett en strek midt under skoa. midten på skoa skal være ved boot center på skia.

det funker bra for meg.. har bindingen på det bakerste hakket nå..

se: montering av ntn?!
lano #154728 02/12/2008 5:31 AM
Fersking
Fersking

se innlegg lenger ned..

K2 sier:
lano #154729 02/12/2008 11:52 PM
Fersking
Fersking

Her er hva K2 anbefaler. (Men dog, for alpint)--------------------With today's twin tip all mountain, and park and pipe specific skis, riders are commonly mounting their skis forward from a traditional mid sole mounting point. The main benefits are increased control when riding or landing switch, and a more neutral balance in the air or on rails. For this season, all Factory Team skis have a mounting scale on the sidewall running from traditional mid sole mark, to a 7.5 cm forward marking. Following is a general guideline for where to mount these skis. If you are uncertain, the best bet is to go conservative at first and stick to a traditional mount.

0 to 2cm forward: All Mountain Riding - If you plan on skiing mostly outside the park, and want the ski to behave like a traditional ski, you should stay on the conservative side and mount closer to the traditional mid sole mark.

3 to 5 cm forward: 50% All Mountain, 50% Terrain Park - When mounting beyond 3 cm, you will lose a little of the traditional feel of length in front of the binding, but with more tail, you gain the control in the air and riding switch. Seth Morrison mounts his skis at 5 cm forward.

6 cm to 7.5 cm forward: Terrain Park or Switch Riding - If you bought the skis primarily for the terrain park, or are focused on riding switch in the backcountry, you may consider mounting your skis this far forward. While you may sacrifice forward directional float and stability, it's made up for in switch riding and landing balance and performance. From 6 cm to 7.5 cm forward is where Pep, Benchetler and Mahre typically mount their skis------------------------

Høres ut som om du liker det tradisjonellt, og bør sette midtstøvel over "mid sole"-merket. Det er dette som er sweet-spoten i skien, beregnet ut fra innsving. Når du presser ytterfor ned på skien i sving blir mest vekt på smaleste punkt, og skien carver pent.

Problemet er med bakfoten din, som nå overfører vekt ned i skien kun fra tåballen - altså fem cm FORAN mid sole! Dette legger mer vekt på fremre enn på bakre del av skien, føkker opp carven din og gjør at innerski skrenser. Problemet løser du elegant ved å kjøpe deg ScotyBob ski, som er spesielt designet for telemark carving i lassevis med pudder.

www.scottybobskis.com

Kjører Seth med R8 selv, skal sjekke hvor mine sitter montert.

MEN, en ting du kan svare på i mellomtiden; Mål støvelen din fra 3-pin hullene til helen. Marker midten av denne linjen og fortell hvor på k2-Skalaen dette punktet treffer når du står med støvelen i bindingen.

ntn
lano #154730 04/12/2008 1:17 PM
Fersking
Fersking

hei..du har ntn sant.. det er noe annet enn r8!

Binding er binding
lano #154731 05/12/2008 11:55 PM
Fersking
Fersking

I hvertfall når det kommer til kraftoverføringssted på skien.

Har sjekket mine Seth med R8 nå, og her er min info:

Jeg kjører Scarpa T1 str 42, altså er støvelen 30cm fra hel til 3pins-linjen. Boot centre er derfor 15cm bak 3pins-linjen.

Med støvel i bindingen er boot centre cirka 3,5 cm foran "mid sole", som er det bakerste merket på K2-skalaen.

Se et ubrukelig uskarpt bilde her:

Mine er rigga for løssnø, men liiitt frempå for mer fakie kontroll. Liker baklengs telemark, og det fungerer plankene pent til nå. Tuppene dukker ikke i snø, og skiene ser ut som kjøreski, ikke jibbeski. Har et par punblic enemy som er montert for park, med "midtmontert minus 2 cm" R8.

Mål dine og gi meg feedback. Interessert serru!

Og så kommer bildet ja..
lano #154732 06/12/2008 12:00 AM
Fersking
Fersking

Det virket ikke helt, men vi gjør et second shot, ettersom det ikke går ann å previewe eller edite poster. (crap).

Kødder du?
lano #154733 06/12/2008 12:02 AM
Fersking
Fersking

dette er for teit. ring en friflyt-geek og få dem til å scripte om driten. Autoresizer eller thumbnails hadde vært en ide. Nok posts fra meg nå:frown

Obsethed binding feilmontert ...
lano #154734 14/11/2010 7:55 PM
Fersking
Fersking

Da stanset hjertet mitt og....mine nye Obsethed kom hjem med alpin-binding så midtstilte at det så ut som det er mer ski bak enn foran...lurer på om de som jobber i skibutikker kun kjører park ??

..
lano #154735 14/11/2010 8:05 PM
Fersking
Fersking

Sitat Dalskidan:Da stanset hjertet mitt og....mine nye Obsethed kom hjem med alpin-binding så midtstilte at det så ut som det er mer ski bak enn foran...lurer på om de som jobber i skibutikker kun kjører park ??

<p></p>
Funker vel som regel greit å si hvor du vil ha bindingen montert.. Eller har de fortsatt klart å montere et helt annet sted enn du ønsket?

Montering av alpin-binding K2 Obsethed 179cm
lano #154736 14/11/2010 9:35 PM
Fersking
Fersking

Sa at jeg kun kjører pudder...de spurte kun om mål på skisko...jeg regnet med at de som jobber der har styring på forskjell mellom vanlig skikjøring og park ?

..
lano #154737 14/11/2010 10:48 PM
Fersking
Fersking

Ja, de burde jo ha det..

Re: Hvor bør jeg montere binding på K2 Obsethed
lano #154738 07/12/2010 10:46 PM
lano Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat Dalskidan:Da stanset hjertet mitt og....mine nye Obsethed kom hjem med alpin-binding så midtstilte at det så ut som det er mer ski bak enn foran...lurer på om de som jobber i skibutikker kun kjører park ??

Hehe, da er de sikkert skikkelig gangstah å kjøre baklengs med. Var det som skjedde med meg, riktig nok med ntn bindinger, at det ble lettere å kjøre baklengstelemark enn framlengs.

Men obsethed er jo parkski, og har et midtstilt senter, så det egner seg vel ikke så veldig å sette bindingene så langt bak, da carven vil bli mer fucket?

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå