Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lære telemark
#154706 28/11/2008 8:54 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Heisann!

Har akkurat kjøp meg et par telemark ski, ala typen K2 Pontonn med NTN binding. Har aldri stått på telemark før, kanskje ikke den letteste skia å begynne med heller.Har stått to sesonger på Dyntafit-rigg.

Noen som har noen gode tips ? Er helst fersk på telemark , men er gira på å lære det. Kan jeg ta med noe fra alpin delen over til telemark? Noen som vet om noen gode " guider " ? Skulle helst hatt praktisk læring, men det lar seg ikke gjøre, så da får jeg gjøre det beste ut av det. Håper noen kan hjelpe meg her : )

Gratulerer med grovkalibra utstyr!
greipfrukt #154707 28/11/2008 10:14 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dette var vel en over gjennomsnittlig heftig begynnerrigg.Det er fett med fett utstyr.Ulempa er at det er et helvete på hardt føre.Lykke til:)

Eh
greipfrukt #154708 28/11/2008 10:25 AM
Avhengig
Avhengig

For det første, jeg har jo ingenting med hva slags utstyr folk kjøper.

Og for all del, med Pontoon og NTN så har du kjøpt deg noe skikkelig utstyr!

MEN, siden du er nybegynner på telemark, hvorfor valgte du et så avansert oppsett som NTN? (Blir bare litt nysgjerrig, og ikke vondt ment)

Og, så har du også feteste pudderplankene til K2...

Det skal jo være lekne og utrolige artige ski i skikkelige pudderforhold. Men de er jo IKKE beregnet for noe særlig annet enn myke forhold, og er heller ikke noen nybegynnerski.

Jeg vil anbefale at du tar kontakt med en skiskole og får en dyktig telemarkinstruktør til å kjøre noen privattimer meed deg.

Det at du har kjørt ski før vil så klart hjelpe deg veldig bra på vei.

Og, mestrer du den litt bratte læringskurven jeg nok tror du vil få med utstyret du har kjøpt, så blir du ikke akkurat noen dårligere skikjører.

Lykke til! smile

Re: Lære telemark
greipfrukt #154709 28/11/2008 10:31 AM
Entusiast
Entusiast

Du kan jo ta en titt her:http://telemarktips.com/Lesson.htm

Og med pontoon på beina kanskje spesielt her:http://telemarktips.com/Lessons06_07Powder.html

Hva slags ntn sko har du kjøpt? Fjorårsmodellene var ganske stive og vil nok være en utfordring for en nybegynner.

Re: Lære telemark
greipfrukt #154710 28/11/2008 2:26 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Grunnen til at jeg kjøpte de er at jeg fikk de ganske rimelig, og det sto mellom Pontoon med enten NTN eller PX 14, men med sistnevnte binding ble det ganske dyrt da det var flere som var intresert og det endte opp med budrunde. Har hørt så mye om Pontoon spesielle surfefølelse, så har vært på utkikk etter den. Har alltid villet prøve telemark så hvorfor ikke? Er jo snart jul også, så måtte jo ordne meg en julegave til meg selv wink

Får fjorårsmodellen Scarpa NTN.

Takker til dere som har kommet med tips og råd smile

alpint/telemark
greipfrukt #154711 28/11/2008 3:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

så lenge du har kjørte mye alpint ser jeg ingen grunn til at du skulle valgt no "snillere" utstyr å begynne å kjøre med. trur du bør høøke opp med noen som kan kjøre tm å la de lære deg litt. litt vansklig å lese seg frem til feeling i løssnøen.... vektfordelingen er vikting, må på masse vekt på innerski i motsetning til i bakke...

ellers er det VELDIG lurt å ta seg ett kurs, veldig mange som kjører mye telemark, men som likevell has sugen teknikk.

Utstyr
greipfrukt #154712 28/11/2008 4:38 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat greipfrukt:Har hørt så mye om Pontoon spesielle surfefølelse, så har vært på utkikk etter den. Har alltid villet prøve telemark så hvorfor ikke? Er jo snart jul også, så måtte jo ordne meg en julegave til meg selv wink

Pontoon er kjent for skikkelig flyt og oppdrift i pudder, så det blir nok ikke noe problem.

smile

Og jeg støtter helt klart det å unne seg selv litt fett utstyr til jul!

Hvorfor skal man alltid være snusfornuftig??

Nei, man lever kun én gang! Da er det bare å slå til!

:grin

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå