Hva i all verden skal du med twintip på telemarkski? Attpåtil når du sier du er nybegynner?
Igrunn ville jeg sagt at du som nybegynner bør styre unna ski som er særlig bredere enn 90 mm over midten, men du sier du er veldig glad i offpiste. Da passer det gjerne med noen litt bredere. Jeg ville da gått for noen lettkjørte allmountain ski. F.eks. Völk Mantra (96), K2 Coomba (102), K2 Outlaw (92), Atomic Snoop Daddy (94)e.l. (bredde over midten i parantes)
Lengde beregnes ut mest utifra vekt, men høyde har også litt og si, samt egenskapene til den som står på skiene. Jeg vil anbefale noen som er ca 185 til deg (+/- 5 cm). Her vil du nok få forskjellig anbefaling etter hvem du spør.
Hva gjelder bindinger så sier du at du gjerne tar toppturer. Jeg tolker det dithen at dette dreier seg om noen få toppturer i året? Da synes jeg at det vil være bortkastete penger å legge ut 1000 kr ++ for å få en binding som kan settes i "topptur-modus" for å få null motstand. Du har tross alt løs hæl på alle telemarkbindinger. Så lenge stigningen ikke er for bratt vil du ikke bli plaget i en vanlig telemarksbinding de få gangene du begir deg ut på topptur. Hvis det derimot er snakk om at du ofte kommer til å begi deg ut på topptur så kan du se vekk ifra det jeg har skrevet om binding her.
Jeg vil påstå at en Rottefella Cobra R8 er mer enn godt nok til deg. Ser ut som du allerede har bestemt deg for NTN. Les denne trÃ¥den før du velger NTN.