Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner på telemark trenger utstyr!
#154528 18/11/2008 10:54 PM
espenk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hallo.Fant ut at det her må være stedet for å få no tips..

Jeg har kjørt snowboard en hel del år nå, men har blitt for feig på hopp, så går over til telemark. Tenkt på å gjøre det i mange år, men aldri fått ut fingern... Meeen trenger da nytt utstyr!Så de store spørsmålene er: hva trenger jeg av ski, bindinger, sko, staver og feller?!

Frister mest å kjøpe sko i butikk for å finne noen som passer godt på foten min. Må vel prøve xx antall sko før jeg slår meg til ro med et par.

Er veldig glad i offpiste, så trenger noe jeg kan bruke noe i preppa bakker, men hovedsak offpiste og gjerne toppturer.

For saks skyld er jeg 183 og veier 83 kg.

Re: Nybegynner på telemark trenger utstyr!
espenk #154529 19/11/2008 2:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

til ditt bruk ville jeg hatt en ski på ca 90-100mm på midten.. og en ganske stiv ski.. når det gjelder sko så ville jeg som sagt bare prøvd meg frem, men du har jo forskjellige sko til forskjellig bruk. selv har jeg en veldig myk sko som jeg synes fungerer supert på topptur og greit nok i pudder men til kjøring i preppet løype føler jeg at den blir for myk. av staver ville jeg kjøpt teleskopstaver til topptur, men det er en svakhet i teleskopstaver om du skulle finne på å falle på de.. så går jo evt. an og kjøpe et par med skikelige teleskopstaver og så et par billige alpinstaver til litt over 100 lappen som du kan bruke til alt annet. av bindinger kan jeg så absolutt anbefale 22designs hammerhead. den er super til alt. veldig gode og enkle justeringsmuligheter på den. alt fra nesten null motstand for gåing og topptur til hard motstand til kjøring i løype med høy intensitet. ski og bindinger er vel like greit å kjøpe brukt for å se om du liker det.Sko er greit å kjøpe nytt så du vet at du får en som passer til DIN fot, dog nye telemarksko er veldig dyre så er det verdt det for å få en god opplevelse på ski!Lykke til med kjøpet!

aha!
espenk #154530 20/11/2008 9:04 PM
espenk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for tips! Knallbra at du kom med tips til type utstyr og ikke den og den skia smile

Har sett litt på hammerhead bindingene og de virker knallbra! Finner ikke noe annet enn positive ting om de. Sett bort ifra at jeg sliter med å finne de brukt da.Så hvis noen har det, ta kontakt!

Hva med lengde på ski? samme som min høyde, litt over?

aha
espenk #154531 20/11/2008 9:09 PM
espenk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for tips. Bra at du kom med konkrete tips ang utstyr og ikke den og den skia..

Har hørt vanvittig mye positivt om hammerhead bindingene, så de frister veldig. Problemet blir å finne en brukt. Virker som om de som har de overfører de til nyskia sine når dem bytter. hehe.Hint hint, har noen hammerhead bindinger tilsalgs, ta kontakt!

Hvilken lengde trenger jeg på ski? min høyde+ litt eller åssen fungerer det der?!

Med skoa er det vel en fordel å først prøve en del for å finne en sko som er god på foten og så finne størrelsen, sååå starte jakta i bruktmarkedet. Men hvordan blir det da med thermofitting opplegg? For å få den tilpassa min for? Kan det gjøres flere ganger?

espenk #154532 20/11/2008 10:38 PM
Ivrig
Ivrig

Scarpa benytter Intuition innerstøvler. Er litt usikker på om det kun er de siste 2 årene. Vet ikke hvilket merke innerstøvler andre fabrikker benytter. Men Intuition selv sier at deres innerstøvler kan varmetilpasses opptil 5 ganger.

espenk #154533 20/11/2008 11:02 PM
espenk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

flott at nettet mitt klikker og at jeg ikke får lagt ut et innlegg, så dukker det opp på mystisk vis 30 min etter at jeg har lagt inn et nytt innlegg. yeah!

Tips....
espenk #154534 21/11/2008 5:21 PM
Fersking
Fersking

Hei! Har du en brei fot og lav bue så hold deg unna Scarpa.Kjøp ikke myke støvler... Myk eler stiv ski... Hadde valgt en midt på tre med en radie på 22-24m.Du får rimeige teleskop staver. Swix har noen. Tryner du på staven knekker de fleste uansett.

espenk #154535 22/11/2008 2:00 AM
Fersking
Fersking

Jeg går mest toppturer og bruker Scarpa T2X. Den er stiv nok til kjøring i preppa bakker, og samtidig fin å gå på topper med.

Når det gjelder bindinger bruker jeg G3 sine Targa Acsent. Det fine med disse bindingene er at de kan hengsles foran ved å vri på en "bryter", sånn at det blir NULL motstand når du går med den. Ved å vippe "bryteren" tilbake blir de 100% stive igjen. Jeg vil ikke bruke annet system på toppturer etter å ha prøvd disse! Det blir lett som en lek å gå på flatmark med dem, noe som er relativt kjipt og tungt med vanlige faste bindinger. (Jeg har ennå ikke snakket med noen som har klart å ødelegge en G3-binding)

G3-fellene er etter hva jeg har hørt veldig gode. Korthårede feller med godt feste og samtidig god gli, noe som er greit hvis du må gå lange anmarsjer.

Når det gjelder ski har jeg ikke veldig god peiling.

vil det her bli for avansert?
espenk #154536 25/11/2008 11:13 AM
espenk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har fått tips om å kjøpe ntn binding, scarpa terminator x og k2 obsethed ski. vil det her blir for avansert eller er det utstyr som en nybegynner vil kunne klare å bruke bra? Får knallpris på bindingene, sko og ski går ganske billig på oslosportslager nå om dagen...

Har sett mye rundt, hørt mye forskjellig og veldig mye bra om ntn, hammerhead og g3 targa ascent. Men siden ntn er "nyskapende" og forhåpentligvis et satsningsområde frister det å kjøpe det... Noen som har formening om hvorfor jeg ikke bør kjøpe det?

hvorfor twintip?
espenk #154537 25/11/2008 12:24 PM
Fersking
Fersking

Hva i all verden skal du med twintip på telemarkski? Attpåtil når du sier du er nybegynner?

Igrunn ville jeg sagt at du som nybegynner bør styre unna ski som er særlig bredere enn 90 mm over midten, men du sier du er veldig glad i offpiste. Da passer det gjerne med noen litt bredere. Jeg ville da gått for noen lettkjørte allmountain ski. F.eks. Völk Mantra (96), K2 Coomba (102), K2 Outlaw (92), Atomic Snoop Daddy (94)e.l. (bredde over midten i parantes)

Lengde beregnes ut mest utifra vekt, men høyde har også litt og si, samt egenskapene til den som står på skiene. Jeg vil anbefale noen som er ca 185 til deg (+/- 5 cm). Her vil du nok få forskjellig anbefaling etter hvem du spør.

Hva gjelder bindinger så sier du at du gjerne tar toppturer. Jeg tolker det dithen at dette dreier seg om noen få toppturer i året? Da synes jeg at det vil være bortkastete penger å legge ut 1000 kr ++ for å få en binding som kan settes i "topptur-modus" for å få null motstand. Du har tross alt løs hæl på alle telemarkbindinger. Så lenge stigningen ikke er for bratt vil du ikke bli plaget i en vanlig telemarksbinding de få gangene du begir deg ut på topptur. Hvis det derimot er snakk om at du ofte kommer til å begi deg ut på topptur så kan du se vekk ifra det jeg har skrevet om binding her.

Jeg vil påstå at en Rottefella Cobra R8 er mer enn godt nok til deg. Ser ut som du allerede har bestemt deg for NTN. Les denne trÃ¥den før du velger NTN.

tja, si det du..
espenk #154538 25/11/2008 1:02 PM
espenk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har snakka med et par stk som jobber i fjell/ski/klatrebutikker og k2 obsenthed har begge kommentert er knallski.. Men at det er twintip har jeg ikke tenkt over engang. Han ene jeg snakka med nevnte at coomba også ville være bra med tanke på lengde 188 og at fronten er mykere enn resten, slik at den er lett å få på sving samt flyte på snøen.

når det gjelder bindinger ble jeg ikke anbefalt cobra grunnet reperasjoner, problemer og masse anna rart. Ene butikken har faktisk slutta å ta dem inn også.

Når jeg er på hytta i rondane er jeg vant til å gå på ski i 45min+ inn til foten av toppen, truger opp, kjøre snowboard ned. Men planen er nå å droppe fjellski, truger og snowboard og så gå på telemark skia hele veien innover. Uten å ha prøvd det virker det som et slit å gå med bindinger som da har motstand. Men hvis du har noen gode argumenter er jeg åpen for det wink NTN bindinga går for ca 2000 og cobra for 1200. jeg har fått tilbud om ntn til noe under 2000 pga noe bekjentskap og greier, så synes du fortsatt jeg bør gå for cobra?

skumlest den tråden og det meste der går på valg av fjører + 08 modellen. Er jo 09 modellen som er akutell nå + myke fjører. Virker ikke som det er no særlig klager på de enda (sessongen har riktignok akkurat starta, så kommer vel sikkert no klager snart)

NTN
espenk #154539 25/11/2008 1:27 PM
Fersking
Fersking

Har ingen personlige erfaringer med NTN, ville bare sørge for at du var klar over at det har vært problemer med NTN (noe som sannsynligvis ikke gjelder årets modell). Hvis du har fått et bra tilbud på NTN ser jeg ingenting i veien for å slå til, utenom at de økonomiske faktorene. Bindingene er dyrere og det samme er NTN skoene.

Du nevner 45+ min gange inn til hytta. Da er det nok en fordel med toppturbindinger uten motstand. Samtidig er det nok en fordel med lav vekt. Nå kjenner jeg ikke vekta til ObSETHed, men mener å huske at både Mantra og Coomba er forholdsvis lette ski.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå