Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
montering av bindinger
#154392 30/10/2008 7:49 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

hallo.. har nettopp kjøpt meg noen Völkl gotama og skal montere rottefella cobra r8 på de..jeg har veldig litte peiling om hvor jeg bør montere bindingene... jeg lurer derfor hvor folk mener jeg bør montere bindingene når jeg omtrent bare står uten for preparerte løyper.. lurer også på om når man snakker om midt stilte bindinger, er de da at midten av bindingen er på midten av skien..

Stikkord: MAL
¤anders¤ #154393 30/10/2008 10:58 PM
Medlem
Medlem

-og med det mener jeg egentlig: Ta med deg ski og bindinger (og støvlene!) til en sportsbutikk med peil på ski, betal et par hundre kroner, og slipp å tenke mer på det! (Dersom du aldri har montert bindinger før, skal du vite at det er ganske mye pirk uten mal eller et bor uten "stopper"... Men umulig er det selvsagt ikke!)

Dersom du ikke skal bruke skia primært til hopp/snurr/baklengslandinger bør du ikke midtmontere bindingene dine! (Ja, midtmontering betyr at du har like lang fram- som baktupp; foten midt på skia.) Mange har derimot god hjelp av å montere bindingene en cm eller to lenger fram enn vanlig monteringspunkt. Dette for å få litt hjelp til å "komme frampå", dvs få større trykk på framskia. Spes. mange jenter (pga anatomien) og lettere løpere velger dette, og da primært for bakkekjøring.

Re: montering av bindinger
¤anders¤ #154394 30/10/2008 11:29 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

ja kan være en i det det med å gå til en sports butikk, men har en far som har montert masse bindinger, men han vet ikke hvor det er lurest å plassere bindingen...er interessert i å vite kor folk mener jeg bør plassere bindingene??

hvor skal du kjøre mest???
¤anders¤ #154395 31/10/2008 10:16 AM
Medlem
Medlem

kjører du mye pudder og offpist monterer du bindinga en-to cm bak dead point på skia. hvis faren din har montert bindinger før så vet han nok hvor skia balanserer. skal du kjøre i park og bakke er det dead point som gjelder. midt på skia altså

en ting til. bare litt erfaringer jeg har gjort selv
¤anders¤ #154396 31/10/2008 10:26 AM
Medlem
Medlem

jeg har kjørte mye mer off piste enn on piste, og det er vanvitti mye bedre og kjøre med bindinga bak dead point, når man kjører off piste..bare et lite tips

takk for svar
¤anders¤ #154397 31/10/2008 2:08 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

takker for svar... ja kjøre mest off pist...så dead point er balanse punktet??

Dead point og balansepunkt...
¤anders¤ #154398 31/10/2008 10:52 PM
Medlem
Medlem

... er ikke nødvendigvis det samme. På ei helt symmetrisk ski (like bred foran og bak med helt jevnt innsving)vil d.p. og b.p. være det samme. Som kjent er det ikke mange ski som er sånn.

Monterings-midtpunktet er så og si alltid merket av på skia av produsenten. Dette merket er vanligvis 5-8 cm bakenfor balansepunktet, i toppunktet på svingbuen/innsvinget, og tilsvarer midtpunktet på støvelen din. Se etter et merke på innsiden ned mot sålen på støvlen din.

Balansepunktet bør stemme nogenlunde overens med tuppen på tærne på støvelen din, ellers tipper tuppen ned når du løfter skia, spes dersom bind. er "stiv i tåbøyen". Her er det sikkert mange meninger...

Tradisjonelt er det vanlig å montere bind. noe bak monteringspunktet på ski som skal brukes i pudder. Selv kjører jeg alpint, og opplevde derimot at jeg fikk mer kontroll på skia og bedre posisjon når jeg monterte bind. lenger fram enn monteringspunktet! Antagelig en smakssak dette også, som så mye annet...

Lykke til, da!

takk for alle svar
¤anders¤ #154399 01/11/2008 12:41 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

tusen takk for svar smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå