ka skjedde egentlig med TUA?
|
More than words
|
OP
More than words
..dem hadde jo en masse nye ski på gang for denne sesongen, og så plutselig: Poff! Borte vekk. Sjøl om mange vil påstå at tua hadde utspelt sin rolle, va det litt trist at "de gode gamle tua-skien" no e historie.
|
|
|
 tua rip
|
More than words
|
OP
More than words
For min del begravde jeg mine gamle Tua Montets i vannet ved parkeringsplassen på Stryn sommeren 98. Trist og vemodig å tenke på for en patetisk gammel mann med en hang til å drømme om svunne tider.
|
|
|
 Nedgravde Tua
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg parkerte mine Montets etter et ørliten ulykke i Vassfjellet vinteren 1996. Verdens beste skidoktor kunne iklke fått dem på beina igjen... Hadde også gleda meg til å se en ny frisk fra tua, vurderte å kjøpe et par til toppturer og slikt.
|
|
|
 Konk?
|
More than words
|
OP
More than words
Det gikk rykter om at de prøvde å skaffe penger for å starte produksjon. Da fikk de vel ikke det da! Mine Montets henger på veggen, der de hører hjemme!
|
|
|
 jibberjonas
|
More than words
|
OP
More than words
Det var som faen - vi må ha krysset skispor noen ganger! Var masse i Vassfjellet i den tida da vi hadde tua, norrøna og mountaincap - studerte fra 95-98, kjørte latterlig mye ski og hadde nesten ikke vekttall 2. semester. Fine daga.
|
|
|
 Jasså
|
More than words
|
OP
More than words
Så du kjører ikke med TUA lengre rangle? Selvinnsikten er det derimot ikke noe å si på ;-)
|
|
|
|
|
|
 Jeg husker...
|
More than words
|
OP
More than words
...da jeg første gang kjørte mine Toute Neige i løssnø; ohhlalalalala!!! Hvilken sinnsyk svevefølelse! Og under vekslende forhold tok skia i mot absolutt all snø med den største ro; løst, skavlete, vått, tungt, alt bare prellet av og kjøringa var en deilig dans på duvende dyner. Ja, ja, jeg krølla minst to par Toute Neige i kuleløypa i hemsedal, titanal er noe dritt. Men dette er jo over 10 år siden...
|
|
|
 Kryssede skispor..
|
More than words
|
OP
More than words
Tenker nok at vi har krysset mange skispor ja. Det var jo i de tidene at det var sinnsvakt mye løssnø i vassfjellet. kjørte flere ganger i uka, og mora meg stort. Hadde ikke norrøna, men berghaus og helly hansen. Antall vekttall for min del våren 96 var 10. Karaktersnittet på de ti vekttallene var som fortjent. rundt 3.5, måtte ta opp fagene på et senere tidspunkt. Dama holdt på å inndra sesongkortet. Sur som gamle gymsokker var hun også. Hun fikk sparken den påfølgende sommeren.
|
|
|
 selvinnsikten...
|
More than words
|
OP
More than words
..og selvironien har økt proposjonalt med nedgangen i antall Tua par...for min del - enn du Smokk, du kjører vel ikke lengre på Viper og Skyhøy?...hehe ;->
|
|
|
 kryssing osv
|
More than words
|
OP
More than words
Vel, det gikk litt værre for meg, greide aldri mer enn 4 vektall på 2. semester, hadde ei sur ei som satt hjemme og ei annen ei med ei sur ei i Åre...Hvor kjører du i vinter da jonas? Vi er vel lett å kjenne igjen, vi gutta med gråstenk og pondus - selv har jeg gått til anskaffelse av naglebelte og lenke i år, sånn for å mingle litt bedre blandt poserne.
|
|
|
 hahaha
|
More than words
|
OP
More than words
ei sur ei hjemme, og ei sur ei med ei sur ei i Åre. Hvem av dem knakk det siste tuaparet ditt? Tipper hun sure uten ei sur ei, men som kanskje ble sur ette at du hadde lagd fantestreker i åre? Hva vinteren bringer vet jeg ikke, spesielt ikke hvor. Drar dit det tilenhvertid er bra snø og fine forhold. Trekkfugl. Jeg er dessverre ikke så lett kjennelig. Tør nok ikke naglebelte, det kunne hende jeg ble utfordret i bigjump med påfølgende snurr og skader. Vel, jeg pleier å si at jeg har vokst fra barnestrekene. Lager heller revestreker i løssnøen. Kidsa får jeg utfordre på afterskien. Det kreves mange år med trening for å tåle så mye øl som jeg kan drikke.
|
|
|
 Konk!
|
More than words
|
OP
More than words
Tua gikk konkurs i sommer, ingen mere penger i kassa. Skiene produseres på fabrikken som produserer Blizard. Skal vistnok være mye like linjer. Jobber med å komme seg på markedet igjen men.. Ytterst tvilsomt.
|
|
|
|
|
|
 Utrolig at TUA har blitt hekta av
|
More than words
|
OP
More than words
TUA hadde jo maks kompetanse på løssnø, og så blir de bare totalt hekta av da ting ruller og folk skal ha bredere og mer innsving. Merkelig greie, men kanskje det er umulig for en nisjeleverandør (telis+randonne) å overleve out there in the jungle? Synd, for TUA var bare konge.
|
|
|
 sure damer
|
More than words
|
OP
More than words
Gubben til hu med ei sur ei knakk Tua skia mine fordi han blei sur for at han fikk en sur en. Etter det fikk jeg meg jobb og ble burhøns i stedet for trekkfugl! Likevel, blir vel mye i Åre, Oppdal og selvsagt gode gamle Vassfjellet da jeg fortsatt bor i bartebyen. Skal nok greie å finne frem pudder uansett. De eldste er eldst, lur, gammel rev etc etc. Er med på den fighten på afterskien; er ikke helt ukjent med å klinke bayer.
|
|
|
 Er med på en bayer
|
More than words
|
OP
More than words
Må bare se å komme meg hjem fra utlandet
|
|
|
 jadda
|
More than words
|
OP
More than words
vi får gi et hint når det er bra snø et sted så skulle det vel være gjennomførbart å møtes over en pils. På fjellet ser dere kun sporet etter meg uansett...;->
|
|
|
 Tydelig at tua står sterkt..
|
More than words
|
OP
More than words
i nåns minna i allefall..hadde ikkje trudd at det å nevne ordet tua her, skulle sette så mange gamle minner i sving..følelsesladde mimringe, kryssede skispor, venner man nesten traff i bakken, tua på veggen over peisen... hvis det e en slik rolle tua har no, så e det vel kanskje greit at tua forbli historie og representere ei forgangen tid. Kanskje om nån år så står det et par tua ved siden av splitkein på skimuseet..?
|
|
|
 Trist at Tua er konk ja
|
More than words
|
OP
More than words
I begynne snart å grine..:)Nært knytta til tua sine ski av en elller anna grunn. Har fortsatt liggende ett par som brukes på finværs dager gjerne i romsdalsfjell eller påsunnmøre. Tar godt vare på dem , de brukes bare til kos. Det e liksom de ski som i har blittmest glad i sjolv om en kjørt på helt andre skii det siste. En vakker dag får de kanskje plass i ett glassmonter i stua. He he.. .
|
|
|
|
|
|
 Jeg visste ikke at det var slik...
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg har bare fine minner om mine tua ski, nostalgi meg opp i rassen pleier jeg vanligvis å si. Når det gjelder tua, er det nesten så jeg må felle en tåre. Tøff kar til tross. Men vi tøffe har også følelser lengst inne. Vi bare deler dem ikke ut i tide og utide. Nå har jo utviklinga løpt fra mine gamle og ødelagte ski, men tanken på hva jeg har brukt dem til gjør meg varm innvendig. Jeg visste ikke at jeg hadde så sterke føleleser for de skia inntil denne diskusjonen dukket fram. Men det er vel noe med at det var de skia jeg virkelig lærte å kjøre ski på. Hvis tua er borte for alltid burde det jo virkelig drikkes gravøl et egnet sted.
|
|
|
 HØRHØR!
|
More than words
|
OP
More than words
jepp - gravøl må det bli. Ikke så ille lell å bli nostalgisk og føle seg som en gammel krok når det fører til en pils. Godt, sunt næringsvett kommer med aldern som bestemor brukte å si. Det må da være en eller annen event som det er naturlig å snuble innom i vinter?
|
|
|
 Dette
|
More than words
|
OP
More than words
Burde være noe for redaksjonell omtale i bladet. Noen halvgamle sullikker som sitter og drikker øl, banker småkids med naglebelte og mimrer om sine forlengst oppbrente tuaski. Det ser jo ut som om det innbærer mye snakk om damer, kjønnsykdommer og annet gruff. He he. Og de høyt elskede og dypt savndede tuaskiene.Dette blir en kul afterski i løpet av sesongen. Neida, mine Montets er ikke brent, men de står nok igjen hos x-dama. Skal snike meg inn der en natt og hente dem og spikre dem opp over senga. Eller stille dem ut i et glasskap. Kanskje skimuseet i Holmenkollen er interessert i det klenodiumet som disse skiene faktisk er? Hvis vi får hypet gamle tuaski mer nå så er det kanskje mulig å selge dem?
|
|
|
 Så utrolig bra
|
More than words
|
OP
More than words
Dette må være en av de beste trådene jeg har lest på forumet på lenge. Ingen kjipe diskusjoner om hvor mye penger man har, og hvor man bor. Men ekte glede ved å snakke om, og å tenke på ski (+litt annet) Håper denne trenden holder seg.Selv har jeg ingen erfaring med tua annet enn at jeg hørte crossride 112 var litt i mykeste laget.
|
|
|
 Hadde to par
|
More than words
|
OP
More than words
Hadde to par Toute Neige (først de blå med rosa skrift, og så de mørkegrå/brune med orange skrift). Jeg husker første gang jeg prøvde dem. Hadde kjørt Fischer E99 fjellski både i fjellet og i bakken og var vant til dobbeltspenn som skrubba og rykket og lagde satan. TUAene var som å komme til himmelen, det var en lykkerus og en duvendedeilig bølgeballett av en surfefølelse som var totalt ny. Disse skiene rulet som det aller beste i en fem-seks år helt til carving-trenden kom. Vel, før carving var det jo fatskis (husker du Fat Molly og Fischer GTS?), men TUAene rulet over fatskis uansett, bare de var lange nok. Skulle vært artig å sammenliknet TUAene mot dagens løssnøski, men jeg er redd jeg hadde blitt skuffet (over TUAene altså). Skiene i dag er bare helt rå!
|
|
|
 selge Tua ski?
|
More than words
|
OP
More than words
10 poeng til deg hvis du får feid over eksen og fått med deg skia etterpå! Da tror jeg jaggu jeg rett og slett kjøper dem! Feitski den gang ja! Herregud som jeg ville kjøpe meg Evolution Wide glide. Gule og breie som brett! Noen som husker dem? Eller som kanskje har dem? Jeg blåste av 5 laken på Evo Ruby Mountain, den gang var det ca dobbelt så dyrt som andre ski og litt over en månedslønn for en studentslamp. Men for en følelse! Jeg var sikker på at jeg kom til å dra mus på de legga!
|
|
|
|
|
|
 typisk norsk!
|
More than words
|
OP
More than words
Dette innlegget er så typsik norsk. Ser her at det forsatt er liv i den gamle "norrøna-lowealpineluse-tua-lærstøvler-generasjonen. er det ikke på tide å se litt nytt og tenke litt nytt? Tiden er forbi, tua har ikke noe i den nye telemarkverden å gjøre, de lager ikke bedre nok ski, og de er ikke nyskapende nok! For min del blir jeg nesten oppgitt over at utviklingen ikke har kommet lengre! jeg synes telemarks-trenden er i en fin retning. Man ser flere og flere som kjøre fatskis på telemark. Dette er veldig bra. Det er bra at vi viser verden deilige surfesvinger nedover sidene i bratte pudderheng! Når vi nå har kommet inn i denne trenden, så synes jeg det er synd at vi fortsatt sliter med denne "norrønatrollveggen-lowealpineluse-tua-lærstøvler-generasjonen". Deres tid er FORBI! face it, verden vil ha litt fetere telemarkkjørere...
|
|
|
 tjukke telemarkkjørere?
|
More than words
|
OP
More than words
Hehe. Du har ikke skjønt mye du gutten min. Når konklusjonen på "innlegget" ditt er at vi trenger flere feite telemarkkjørere sier vel det alt. Hvis meninga var å provosere må du prøve litt mer utspekulert enn som så. Luftgeværkuler biter ikke på slike karer.
|
|
|
 Utskeiing
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 extreme for ever..?
|
More than words
|
OP
More than words
dust, det var nettopp denne generasjonen som bidro til at telemark ble så populært i Norge. hvis du ikke var med på denne tiden vil det jo enten si at du kun er 16år, eller nettopp begynnt å kjøre telemark...
|
|
|
 - think you a little about, extrem f.e.!!
|
More than words
|
OP
More than words
..tenk å bli såra og støtt av en koselig diskusjon som denne! Hvis du ser deg litt om her på forumet, vil du se at nesten ALLE diskusjonan handle om det feitaste feite, det stæsjaste stæsje, det kulaste nye etc. Uten en ski-æra som tua (og forså vidt også K2) representere hadde du aldri kjørt på feitisan dine no. Du e kanskje av en alder som gjør at du ikkje har opplevd denne perioden? Nu vel. Synd for deg, for det va fine daga. Hvis man ikkje har evnen te å se telbake og sette ting i perpektiv vil man jo miste gleden av det man gjør i øyeblikket...
|
|
|
 Og vi samler på dem
|
More than words
|
OP
More than words
Innerst i boden sto døm, nå har de fått plass under taket i boden etter en ryddeaksjon. Tua Cirque, Fischer, Elan, Landsem, Elan, Åsnes, Erbacher (rosa 80talls slalomski!), Spalding, Atomic. Det er historie under taket, langrennski, telemark ski, alpinski. Kan jo ikke kaste sånt, man kjører ikke gamle venner på grønmo, man bare fyller på under taket etter som årene går.
|
|
|
|
|
|
 De legendariske ski...
|
More than words
|
OP
More than words
Atomic ARC, Åsnes Nansen, Tua Cirque, Tua Montets, og datidens kuleste fatski: Tua Excalibur Mito. Styrt av et par Asolo Morgedal eller Crispi Super. Slikt utstyr danner noe grunnleggende i den norske telemarkssjela. Ja, det var tider det....
|
|
|
 til extrem!
|
More than words
|
OP
More than words
Mye tyder på at du er veldig ung, alle som har vokst opp med telemark og er over en hvis alder feks 20 har gode minner med tua, åsenes. Husker mine første var Åsenes Sondre, var grom ski det. Og i dag kjører jeg med XXX på dager med mye pudder... Så ja jeg følger med i tiden, men jeg kan dog mimre å se tilbake på gode dager.. Opplevelsene var like store da... Punkt 2. Du vet lite om utstyret i dag også virker det som. Tua kom i år (før de gikk konk) med en koleksjon knall bra ski. Bubba er en ski alla XXX med TWINTIP... det kaller jeg å følle med... dessuten har tua topp resultater i WC og vunnet det som er de siste par åra :=)
|
|
|
 tua info
|
More than words
|
OP
More than words
http://www.talonlibre.com/downloads/TuaSKI_Ing_Fr.pdfhttp://www.couloirmag.com/mfgs/tua/2003-04_tua_reviews.htm
|
|
|
 Åsnes Sondre
|
More than words
|
OP
More than words
Har gode minner med de skiene jeg også. Mine første. Husker du det verset som stod på dem?
|
|
|
 vers ja
|
More than words
|
OP
More than words
Hadde eit par Aasnes Pow How. Desverre havna verset rett under bindingane. Det var noe med aa leike seg nedover bakkane trur eg... Gromski den gong, no har eg Voelkl Vertigo g4...
|
|
|
 morotto
|
More than words
|
OP
More than words
Det var no skikkelig drit det! De kom litt for sent med sånn smale spagettiski. Selv den gang ville jeg ikke bli sett levende med no sånt. Husker jeg gav et par i julegave til min daværende sambo. Ikke rart hun gikk. Skia glemte hun også.
|
|
|
 Tua.
|
More than words
|
OP
More than words
En som skjører telemark og sier "jeg er kul og kjører telemark. Det er kult" Men faen ikke vet hva Tua er, bør for pokker ikke stå telemark! Ta deg en bolle og en kopp kakao i stedenfor. Det har noe med kulturen å gjøre. Man skal ikke forandre det til noe den ikke er!!!!!!!
|
|
|
 stolt 18 åring
|
More than words
|
OP
More than words
eg er ein kar på 18 som har kjørt telis siden eg var 7. di første skia mine var åsnes uten innsving elle stålkanta! disse ski læreteg meg å kjøre telemark på! det kjipe er at di knakk ved eit dropp. etter det kjørte eg Tua Excalibur som da var 25 cm for lange til meg! (pappen sine!) han har kjørt telis så lenge eg kan huske selvlært og gal i hodet! eg var så heldig at eg vokste opp med telis! på hjemstedet mitt var det ein god gjeng med menn i 30-40 åra som kjørte Tua!! Tua er og vil alltid vere ein legende!!!!! nå kjører eg XXX men hareit par Tua Helium som står klare til di fineste dagene!! Vil bare si at eg er STOLT av Tua og det di har gjort for meg og mange andre.
|
|
|
 og dere ser ikke poenget.
|
More than words
|
OP
More than words
hør på dere selv, her er det bare "nørrøna" generasjonen som uttaler seg. Jeg synes faktisk mine førte telemark ski, atomic telemar 50mm var dritt å kjøre på. Var alt så bra før. Åsnes skiene var jo f. eks. dritt! sprakk opp hele tiden. Og ja, jeg er gammel, og ja, jeg har kjørt telemark lenge.
|
|
|
 Mine første tua-ski..
|
More than words
|
OP
More than words
Må ærlig innrømme at eg kjørte k2 off piste (fra 93?) som overtok etter atomic telemark country (-ei ski som eg syns rocka bra) i den tia da de merkelige, ensfarga skien med stripe langs midten dukka opp i Vassfjellet. Det va med de skien (k2, som eg alltid har sidestilt med the Tua-movement) eg oppdaga telemarkkjøringa der den hørte heime - i laussnyen. Tua kjøpte eg ikkje før i vinter faktisk - et par big easy på billigsalg fra telemark-pyrenees for å ha som 2.par. Men eg innser at det kanskje va en liten tabbe og selge vekk k2en. Forresten, ka e galt med norrøna? Det e jo norsk og dem har masse bra klea. Kjøpte akkurat ei norrøna trollveggen - kjempe-ok ski-tumlebukse. E slett ikkje flau over det.
|
|
|
|
|