Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Å hoppe på telemark
#153924 07/11/2004 11:42 PM
More than words
OP Offline
More than words

hei, eg har stått telemark i 2 år, synes kjøringen går bra, men hoppinga er ikke så fulltreff. Eg er ikke redd for å hoppe, men lander alltid på rygg. Har hatt mange stygge fal i fjor vinter. Skal kjøepe meg ryggplate(hehe) men det må vere ein enklare måte å lære seg å hoppe? noen som har tips? allt av interesse

Jibbars blanding for trygg landing
More than words
OP Offline
More than words

Hvis du lander bakpå så må du lene deg mer fram i satsen. Ha god balanse med vekten rett over foten i det du popper, se for deg svevkurvet før du går inn på hoppkanten. Se på hoppkanten hele ovarrennet.

Øvelse gjør mester. Start på mindre hopp til landingen sitter. T-nedslag er fint! Kill it!

More than words
OP Offline
More than words

tror de fleste lærer seg å hoppe ved å hoppe.. hopper du nok ganger så lander du sikkert på beina etter hvert! finnes ingen snarveg liksom.. heh

More than words
OP Offline
More than words

På telemark er det bare å ligge frempå i satsen, fordi du vil omtrent alltid kunne klare å hente inn landingen med nedslaget selvom haka allerede er i snøen! Går fint å satse med tyngdepunktet på tåspissene..

More than words
OP Offline
More than words

Se ann hoppet før du setter utfor. Går det mye oppover så len deg mer fremover. Sats litt på kanten, så får du mer kontroll på hvordan du flyger gjennom lufta. Se en film. I filmen Free time er det en del tips og triks i om fks kjøring generelt og litt hopping, 180 360 osv.

Dersom du ikke klarer noen fete triks, så hopp langt og høyt, dersom du ikke klarer det heller, så prøv å se kul ut :p

More than words
OP Offline
More than words

jeg har stått på telemark siden jeg var 9, altså tilsammen 9 år, og jeg tar but-check rett som det er.. de andre blir stoka når de tar fete triks, mens jeg blir stoka når jeg lander på beina!!! men det er bare og stå på as!!

More than words
OP Offline
More than words

Det kan også vera at du strekkerut beina for tidlig i svevet, dåhavner du automatisk bakpå....hold beinaoppe så lenge som muli.

More than words
OP Offline
More than words

Her fikk man jo endelig hjelp. Hva er lettest å starte med av 360 og forlengs salto på telemark. Bør man løfte knærna når man tar 360? klarer ikke å holde balansen da..

Hopping på telemark
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har selv kjørt telemark i 9 sesonger. Har stått tele twins det siste 4 årene. Det er som folk sier. Øvelse gjør mester. En ting kan være å ikke svikte i beina i det du forlater hopp kanten. Du får mer kontroll da. Det er enklere med flips enn 360. Jeg gjør forlengs og bakleng uten problem, men sliter mer med 360. Uansett prøv det et sted hvor det er mykt å lande. Det hjelper på psyken. Godt å høre at det er fler som leker seg på telemark.

More than words
OP Offline
More than words

jeg tar hverken forlengs ller baklengs, men 360 har jeg noen av... kanskje lettere med 30 på telemark på grunn av at du må psyke deg opp mer for å hoppe med hodet ned.. stå på videre.. hadde selv en grusom en der jeg botna en big jump og landa på ryggen ifjor...

horisontal vs. vertikal
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har stått telemark 8 år og tar lett 720, men sliter no veldig med front og backflip. Synes det er mye lettere å spinne. Er det noen som har noen gode tips til flip. Hvordan er frontflip i vansklighet i forhold til backflip

More than words
OP Offline
More than words

samme her...sliter med fliptricks men spinner 540, men landinga har eg arbeid med..hehe!

More than words
OP Offline
More than words

samme her...sliter med fliptricks men spinner 540, men landinga har eg arbeid med..hehe!

More than words
OP Offline
More than words

Du må legge telemark skia på hylla og få deg noe som går ann og kjøre på. Telemark er old scool!

More than words
OP Offline
More than words

øisøisøkkøhkhshkhskhs drit

More than words
OP Offline
More than words

Telemark er new school! Men det kan virke som de fleste som har lagt inn innlegg er er pritty oldish! Bøy knæra, kjøp dere baggy pants og tenk stil! Det er forskjell på og greie 720 og ta 720! Bare fordi du greier og sprelle deg rundt 2 ganger betyr det ikke at du er god på ski! Alle greier og ta stor fart og vrikke seg rundt! Man skal ligge helt stabilt i lufta gjerne med en safe grab og bare flyt rundt! Ikke ta split hopp, jeg får frysninger langt med i pungsekken! Det ser mye bedre ut med en sinnnsykt smooth 180 med beina langt oppunder haka en en sprellende 360! Gi fanen og ta frontflip på telemark, det ser så jævlig jalla ut. I det maan satser står skia igjen og det ser dumt. Backflip, spins, d-spins, rodeos, flatspins og rails! det er her telemarkjibbingens framtid ligger. Sjekk ut telemark i Falun filmen på freeride.nu. GO BIG, GO NO-HEEL! Check ut www.descenders.com. Siden er ikke blitt oppdatert på lenge, men er endel New School Telemark her!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå