Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptursekk!
#153757 13/11/2004 12:09 AM
More than words
OP Offline
More than words

Heisann!Bor på et avsides sted, ikke mulighet til å ta forskjellige sekker i nærmere øyesyn! hvilke sekker vil dere anbefale? Topptur/kjøresekk mellom 35-40 liter ca.Har vært innpå vpg.no, oslosportslager.no og sportsnett.no...men tør ikke bestille noe siden jeg kun har selgers fremstilling av sekken!Gode anbefalinger til sekk?

More than words
OP Offline
More than words

Ehm, det er beddre å gå til butikken og se hvilken egenskaper sekken har! Vist du er backcountry kjører er det kult å ha muligheten til å feste ski,Truger eller spade vis du skal lage hop.

Ikke fyll sekken opp med alt, ta bare med det nødvendige.

Jeg har en Haglöfs sekk 30L Tight Medium. Den sitter GODT på rykken og har putter bak på ryggraden så den skal være ekstra behagelig, plass til det meste og kan henge Spade bak på.

More than words
OP Offline
More than words

har mange gode løsninger. switch sekkene er gode og mulighter for drikkesystem

More than words
OP Offline
More than words

Relativt billige med gode muligheter for å feste alt mulig stæsj. Sitter veldig godt hvis du ikke har altfor lang rygg.

More than words
OP Offline
More than words

Har svart på dette spørsmålet på andre debattlenker, men må si det igjen. Osprey sekkene er helt sinnsykt gode på ryggen. Jeg har en 25+5 selv og den er ikke bare noe av det beste jeg har hatt på ryggen, den er også en av de mest funksjonelle. Nobelpris i sekk til Osprey! De sitter som støpt på ryggen og fåes i forskjellige størrelser alt etter rygglengde, kan i tillegg justeres. De er lange slik at hoftebeltet kommer på riktig sted også på småsekker og så sitter hoftebeltet som om sekken var skrudd fast i bekkenet! Jeg har hatt en haug med sekker opp igjennom, men denne tar kaka, høres sikkert nesten ut som en reklame dette her, men fytti rakkeren, du må bare prøve sekken mann, du kommer ikke til å se en annen vei. Her kan folk si hva de vill, de som sier at disse sekkene ikke er de beste har ikke prøvd dem!

More than words
OP Offline
More than words

Har også en switch 25+5, og det man merker er at den er sykt gjenomtenkt.

Masse funksjoner for alt mulig..

Det er en BRA sekk til dagsturer.....

mannen vil ha 40 liter!
More than words
OP Offline
More than words

har sjøl merka at en 25-30 liter fort blir for liten til topptur, og hvis man stapper den full buler ryggen ut. typisk for disse sekkene er også at de har bæresystem som ikke er tilpassa tung bærevekt. de er laga for å sitte som støpt på ryggen og være lette på vekt. skal du gå lang anmarsj med ski på sekken blir det fort jævlig vondt med en liten dagstursekk.

har ikke prøvd Osprey 25+5 men den ser jo litt spinkel ut da!Sikkert konge til småturer i godvær. Men er det sånn at de større Switch-sekkene som er 35 og 40 (eller noe sånt) har samme bæresystem - altså den lille 5-litersekken som man kan ta av?

norrøna sin integral 45 er med integrert stålplate og den kan du bære tungt med. passer lang rygg. gode skifester. hvis man vil ha en lettere sekk har Berghaus en Crag 45+10L som er 1.8 kg, funker som skisekk men er mest klatresekk(altså ikke de beste skifestene) de har også en som heter Ski Tour som virker proff. 35L, 1,8 kg, gode fester og bra bæresystem.Har selv en Bergans Alpine Guide 50L som passer svært bra til en lang rygg ( jeg er 194cm). laget for å kunne bære tungt uten problemer og har gode skifester. litt tyngre ca 2,3kg men det er pga integrert stålskinne og skikkelig bæresystem. veldig fornøyd. Har selvsagt en mindre sekk til mindre turer.

osprey også i 35/40 liter
More than words
OP Offline
More than words

du får samme sekken i en større versjon kalt 38+5, samme systemet ellers,alle switch sekkene har det. Gidder ikke gjenta alt jeg skrev over. Men må si at min søken etter sekk sluttet ved denne. Det somkanskje er det beste er at den kommer i flere størrelser. Se deg ikke blindpå antall liter heller, det har mye å si hvordan sekken er bygget opp når det gjelder faktiske muligheter for pakking. Har hatt norønna integral før, osprey knuser den! Faen så synd at ikke osprey er norsk.

Bergans BC32 alternativt Alpine guide 40
More than words
OP Offline
More than words

Ulsåelig pris, og kvalitet på høyde med de øvrige.

Prøv nettbutikken til sport-it.no. Har ikke prøvd, men god pris.

Bergans Alpine Guide (50l) ble utpekt til beste sekk i fjell og viddes topptursekk test tidligere i år.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har denne sekken, og den er ihvertfall ikke vond å gå på tur med, selv når jeg har stappet den full. Hvis jeg ikke har med så mye stasj så kan den også komprimeres temmelig mye, noe som er bra.Jeg har ikke brukt den lille 5-liters-sekken så mye, og kan forstå at enkelte synes denne funksjonen er unødvendig. Det gjør jo ikke sekken lettere akkurat.. Sekken er jo ellers dyr, og drikkesystem medfølger ikke (liten nedtur).Uansett: Stort pluss for funksjonalitet og komfort til Osprey.

More than words
OP Offline
More than words

Lowe Alpine Snow Attack 35 er perfekt for toppturer. Har alt en ordentlig topptursekk skal ha.

More than words
OP Offline
More than words

Kjøpte jeg meg tidligere i høst. Har dessverre ikke fått prøvd den med ski på enda, men den har vært med på en del allikevel. God sekk, muligheter for å flytte kompresjonsreimene helt ut slik at den blir flat hvis du bare skal ha ski, spade og matpakke eller noe. Mere enn nok av festemuligheter (i overkant mye dall?), men jeg synes sekken virker god selv med mye tyngde i, og det er jo litt viktig hvis man skal ha skiene på! For å få en stabil sekk er det viktig at den er lang nok, men ikke for lang hvis du ikke er 1,95 e.l. Stiv ryggplate er og et must hvis du ikke har pakket sekken slik at den akkurat er full!Har også prøvd div. Dakine, og må si at det også er gode skisekker med mange bra løsninger. Personlig foretrekker jeg å feste skiene på skrå, for meg er det derfor viktig at sekken har muligheter for det!

Sekk er tross alt ikke det viktigste for en bra tur, men det hjelper på at man ikke har vridd av halve ryggsøylen når man kommer på toppen av en litt barsk tur!

More than words
OP Offline
More than words

Den bygger på Switch 25+5, men har komposittspiler for å stive av sekken siden børene her gjerne blir litt tyngre.Beste topptursekken om du skal ha med litt mer en skredstæsjet og matpakke. Men den koster jo litt.. Bergans og Norrøna forsøker så godt de kan å kopiere men det blir ikke helt det samme.

More than words
OP Offline
More than words

Må bare føye meg i rekka til fansen av Osprey, finnes ikke bedre sekk. Og vær så snill å ikke bland Bergans inn med gode sekker.. Da har man ikke prøvd en god sekk. Og at Bergans vant testen i fjell og vidde??!! Har bergans noen gang kommet dårlig ut der? Er noen som kanskje ikke burde ligget sammen så ofte... (Testen av hodelykter var ikke bergans med, tror ikke de klarte å kåre en vinner da..)

Høres veldig bra ut...
More than words
OP Offline
More than words

...disse osprey sekkene, men hvor i NORGE får man egentlig kjøpt de?? finner ingenting på nettet...

da har du ikke lett
More than words
OP Offline
More than words

på vpg selger de dem, vet de hadde tilbud på 25+5 for litt siden. Prøv der i hvert fall og lykke til!

Vær obs på reim/løkke for skifester
More than words
OP Offline
More than words

Husk at litt trauste tele-ski veier litt og har kvasse stålkanter. Se spesielt etter at reimer/løkker for å feste skia med er kraftig nok til å tåle plankene. Det er ganske mye spinkle saker på mange av sekkene. Bør være noe mer enn ei smal nylonreim iallfall.

HER får man kjøpt Osprey sekker i norge:
More than words
OP Offline
More than words

Platou AS - Alesund - 070 14 26 70Intersport Beitostølen - Beitostølen - 061 34 01 05Marius A/S - Bekkestua - 067 53 64 70Platou Sport AS - Bergen - 055 55 30 75Intersport Gol - Gol - 032 07 33 55Platou AS - Hafrsfjord - 051 59 66 00Parabolflua AS Storg - Harstad - 077 06 50 22Sporten Havna - Mo i Rana - 075 15 84 84Nomaden - Oslo - 023 13 14 15Oslo Sportslager - Oslo - 023 32 62 00Torgersen Sport AS - Oslo - 022 42 27 33Torgersen Fjellsport - Oslo - 022 05 05 50Platou AS - Sandnes - 051 66 73 00Topp Fritid - Sarpsborg - 069 12 66 77Jakt og Fjellsport - Skien - 035 52 09 58Svalbard Arctic Sport - Svalbard - 079 02 32 90Pyramiden Sport - Tromsdalen - 077 63 81 33Hank Sport - Trondheim - 073 82 37 00

Listen er tatt fra osprey sine hjemmesider, så jeg regner med dette er alle de offisielle utsalgsstedene.

Har altså osprey selv,
More than words
OP Offline
More than words

men vi snakker om en sekk her. Alle sekker med de nødvendige stropper etc fønker jo. Skjønner godt de som bare går for det billigste.

More than words
OP Offline
More than words

Haglöfs rand er en ganske bra sekk i forskjellige størrelser, og ikke altfor dyr i forhold til andre merker.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå