Jeg var en uke i Cortina i fjor og fikk en viss oversikt over dette enorrme området.
Jeg tar bakkene i Cortina først. Og vi snakker bakker. Det er *for* vilt og vakkert i Cortina, off-piste er nærmest utelukket.
Du starter helst dagen på vestsida. Der finner du flere lange og noen sinnsykt bratte bakker. Det ligger høyt og har fin kald snø, også kunstsnøen er sinnsykt fin her. Er du tidlig ute kan du dra ordentlig hvis du holder deg opp mot Tofana, brede og fine løyper. Mer teknisk kjøring finner du f.eks i OL-slalåmen som starter på Col Druscie (i skogen). Overlegent beste lunsjen finner du også her.
Etter lunsj tar du østsida og kjører Faloria-bakkene. Ganske korte greier, men morsomme og med fine muligheter for å slippe på - store stoppflater. Dagen avrundes i Cristallo. Er du griseheldig får du kjøre helt til topps og får kjøre løssnøen ned den første biten. Etter endt dag kan du kjøre ned til Cortina igjen gjennom skogen. Temmelig lang tur, men fin for deg som ønsker å vekke gamle skogskjøringsminner fra barndommen.
Neste dag sikter du mot Falzargo/Lagazoui og enten tilbake igjen tar noen runder på 5 Torri. Eller du kjører the hidden valley. Veldig oppskrytt skimessig, men fantastisk natur. Du ender da nede ved elva hvor du enten tar hestetaxi eller staking fram til starten på Alta Badia-systemet. Jobb deg nedover dalen til La Villa og gondolen. Her er det to jævlig bra bakker ned igjen til La Villa, en svart og en rød. Mine favorittbakker i Dolomittene. Ved endt dag tar du bussen tilbake igjen Cortina.
Neste dag kan du starte i Corvara og ta Sella Ronda. Du kommer til å bruke hele dagen på å kjøre rundt fjellet Sella (høystakken). Du er innom Arabba, utforløya i Val Gardena og flere andre anlegg. Det er vel 4 mil på ski eller noe sånt. Dette er mest for turen, alpint er det ganske trivielt.
Søker du løssnøkjøring er det i Arabba du skal oppholde deg mest og i Marmolada kommer du høyest. Bakkene i selve Canazei er vel ikke de beste i Dolomittene, men en fin uke får du jo. God tur!