Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner på telemarkski - hvilket utstyr?
#152919 05/12/2004 11:19 PM
More than words
OP Offline
More than words

Har aldri stått telemark før, men er en aktiv type som liker det meste av vintersport. Jeg har lyst til å prøve telemark, og lyst på eget utstyr først som sist. Hva bør jeg velge? Noen som vet om noen steder med gode pakkeløsninger (f.eks. XXL?)? Kommer til å kjøre endel offpiste. Er 185cm høy og 73kg. Noen forslag? Noen med brukt utstyr også kanskje? Trenger både støvler, ski og bindinger. Håper på mange gode forslag!

Re: Nybegynner på telemarkski - hvilket utstyr?
More than words
OP Offline
More than words

Kjøp deg et par Scarpa t2, Crispi cxp eller Garmont syner-g, så har du en ok støvel å vokse på.Mitt første par ski var Atomic tm18, veldig gode/lettkjørte. Kjøp deg en billig skipakke hos en kjede el. Du trenger ikke de råeste pudderplankene i starten, sannsynligheten for at det blir mest kjøring i bakke er desverre stor.Lykke til

More than words
OP Offline
More than words

Jeg kjører den nye t1, og den er fin og myk for bakke kjøring og til pumpin av pudder hvis man skal det..

Men som sagt, i begynnelsen kommer det nok til å bli pist kjøring.. offpist på telemark krever en del grunnleggende teknik som må sitte før man kan begynne på det..

Uansett. et par greie, litt myke carving ski, som er litt lengre den det du er er nok sikert ikke et dumt valg..

se på http://fs16.formsite.com/telemarkski/gearfinder/index.htmlog send inn skjema til disse gutta.. de er dyktige og gir gode råd.. men vær ærlig, for ellers så blir det feil

More than words
OP Offline
More than words

Er egentlig veldig mye lettere enn bakkekjøring. Men du bør selvsagt gå til anskaffelse av bakkeski i første omgang. Kjøper du ræva utstyr får du inn en god teknikk fra starten av. Når det er sagt, det er mye morsommere å kjøre på fett utstyr.

More than words
OP Offline
More than words

heisann, som jonathan sier, en halvhøy, ikke for stiv støvel, med en litt tung all round ski - i retning av en dynastar legend 8800. i den får du all kant og carv du trenger og den feier igjennom det meste. det er også en helt bra pudder ski, når teknikken kommer.

Lykke til

More than words
OP Offline
More than words

du kan få kjøpe skia mine:) dynastar intuitiv 74(brukt 1 ses), linken bindinger(1 ses) og ubrukte crispi cxa sko for 7000 kr

kanskje ikkje den beste nybegynner pakka, men du får veldig gode allround ski som blir utfordrende og stå på, og som du kan ha i mangen år.

skia er 182 og skoa er str 43.

More than words
OP Offline
More than words

Takk for alle svarene! Stöckli Spirit Pro ski. Hva sier dere da?Samtidig benytter jeg anledningen til å spørre om hvilke bindinger dere anbefaler. Er Rottefella Cobra et must eller er f.eks. 7TM, Voilé Hardwire eller G3 Targa like bra/bedre?Satser på å ikke bruke opp alle sparepengene, så gjerne anbefal utstyr som gir mest igjen for pengene. Trenger ikke noe pro-utstyr!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå