Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lengde på ski!
#152817 08/12/2004 1:41 PM
More than words
OP Offline
More than words

Jeg er en gutt på 190 cm og lurer på hvor lange ski jeg skal ha, noen forslag? tenker mest på ski som sugar daddy sunrise, pocket rocket o.l.

Det kommer helt ann på
More than words
OP Offline
More than words

Det kommer helt ann på hvordan du kjører. Selv er jeg 185cm høy, og bruker ski som er 165 cm, dette synes jeg selv er optimalt for min kjøring.

More than words
OP Offline
More than words

Hvis du har bra teknikk vil jeg absolutt anbefale lengre ski til offpiste enn carving og park. De skiene du nevner faar du uansett ikke over 190 cm?

More than words
OP Offline
More than words

hm ja teknikken er grei, men hadde uansett ikke tenkt meg ski over 190!! tenkte mest på en ski på 173 som jeg kjører mest i løssnøen med, men også litt i preparert løype og litt hopping!

More than words
OP Offline
More than words

kjører kun offpiste på telemark. Er 180 høy og kjører 186cm BigStix84, jeg ville ikke hatt korte ski til offpiste. Ingen problem å hoppe med disse skiene heller. Jo lengre ski jo bedre flyt

More than words
OP Offline
More than words

kjører du ski som er 6 cm lenger enn deg? tøft, hehe jaja..jeg tror jeg kjøper ski på 173 selv, spesielt hvis det er sugar daddy,de er jo så breie at dem flyter vel bra i løssnøen uansett! + jeg skal jo hoppe litt også;P

More than words
OP Offline
More than words

..dette må bli slutt. Du må ikke finne på å kjøpe sugar daddy i 173. Du bør minimum ha 183, aller helst pimp edition i 193. I lengde 173 får du en veldig lite fartsstabil ski, betyr lite og ingenting at den er brei. Men skal du hoppe mye i tillegg til pudderkjøring fins det mange andre ski som kanskje egner seg bedre f.eks. Rossi BC og Vølkl Karma. Anbefaler å gå for lange ski uansett bruk. Go Big!

More than words
OP Offline
More than words

greit høres ut som du har peiling, da går jeg for 183 ski! hvis ingen andre sier noe annet da?!! hehe..ja har tenkt på andre ski også men likte sugar daddyn, å d går vel fint an å hoppe med dem også en gang i blant håper jeg..de andre skiene jeg har tenkt på er scratch bc å pocket rocket! karma sier du? hm

More than words
OP Offline
More than words

Enig med bronson, du må virkelig ikke finne på å kjøpe sugar daddy eller PR i 173! JEG ville kjøpt 173, og jeg er 165cm høy!

Denne typen ski er vel omtrent så langt fra jibbeski som du kommer. Skal du ha ei ski av denne typen (skikkelig fat) er det vel først og fremst til pudder, og da bør du ha litt lengde for å få skikkelig flyt. I tillegg er det riktig som bronson påpeker at jo kortere ski, jo mindre stabilitet i høy fart. Det kommer jo uansett an på hva du skal bruke skia til om dette er et stort problem, men som tidligere nevnt, er begge disse modellene utprega storfjellsski, og da ville jeg absolutt ønska meg litt fartsstabilitet til de laaange, åpne fjellsidene. Vil du ha ei kjapp lekeski, er ikke dette modellene for deg uansett.

er det ingen som skjønner
More than words
OP Offline
More than words

Jeg fatter ikke helt hvorfor folk snakker om hvor høye de er når de skal velge ski. Det spiller mye mindre rolle enn hvor mye du veier, spesielt hvis man skal carve, for da bruker man ikke så mye twist i kroppen for å svinge. Rart at ingen andre har påpekt dette...værste jeg hører når du snakker med en i butikken om lengder er at de bare fokuserer på hvor høy du er, mens skien er laget for å flekse vha. vekt.

More than words
OP Offline
More than words

ser en skriver at PR og sugar daddy er så langt fra jibbeski som du kommer, enig med sugar daaddyn selfølgelig, men jeg ville nå tro at PR kan brukes til å jibbe litt med..siden de er twintip og er med i jibbeski tester osv..tror dette er en veldig god allround ski, løssnø og hopp..

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå